Adik ipar menangis2 cakap pernah kena r0goI dgn suami aku masa kecil. Sekali bila ajak jumpa ini yg dia cakap

Adik ipar mesej bagitahu kenapa dia selalu takde dekat rumah. Katanya, dia tr4uma sebab pernah ‘kena’ dengan abang – abang dia masa kecik termasuk suami aku. Kami panggil dia bersemuka, tapi dia nangis – nangis tak nak cerita. Abang – abang dia semua marah dan tak mengaku. Sekali adik ipar mesej, dia minta maaf..

#Foto sekadar hiasan. Salam semua.. Sebenarnya aku baru dekat sini. aku selalu baca post – post kat sini tapi hari ni aku ada satu masalah yang aku nak mintak tolong sangat dekat semua untuk bagi pandangan. Harap korang dapat tolong aku.

Macam ni kisahnya, aku dah kahwin dan ada dua orang anak. Kami dah kahwin lebih 10 tahun. Hujung tahun lepas, adik ipar perempuan minta tumpang rumah kami sebab dia buat praktikal dekat tempat kerja aku. Aku dan suami, ok je terima dia.

Adik ipar ni memang ad BF dan kami semua kenal dengan BF dia ni. Aku perhatikan je adik ipar, setiap kali hujung minggu memang dia tak akan lekat dekat rumah, tambah lagi bila aku takde. Mula – mula tu memang aku tak kisah sangat tapi lama – lama dah jadi buah mulut adik beradik diorang yang lain.

Kebetulan aku ada terbuka cerita tentang sikap adik ipar yang selalu keluar malam. Memang kena marahlah adik ipar aku ni. Tapi per4ngai m4kin menjadi – jadi plak, tak balik rumah dengan alasan dia balik rumah sewa yang sebelum ni dia pernah duduk.

Jadi dalam minggu lepas, setelah didesak oleh ipar – ipar yang lain, mereka minta tolong aku untuk nasihatkan adik ipar sebab dia hanya hormat dekat aku je. Untuk pengetahuan, abang – abang ipar yang lain pun memang ada problem la, aku pun tak pandai sangat nak nasihat orang jadi aku mesej je dia.

Aku bagitahu kat adik ipar, apa yang aku tak puas hati dengan sikap dia sejak duduk rumah aku. Dia boleh terima dan minta maaf atas perbuatan dia dan janji tak akan buat lagi. Tapi tiba – tiba semalam aku terima satu mesej dari adik ipar, mesej yang merentap hati aku.

Dia kata hal ni tak pernah dia ceritakan pada sesiapa pun. Dia berterus terang kenapa dia tak lekat dekat rumah terutama bila aku tak ada. Dia cakap, dia pernah dir0g0I oleh abang – abangnya termasuklah suami aku sendiri.

Aku tak tahu nak cakap apa, sampai rumah je aku terus menangis meraung, dia pun ada dan kami menangis bersama – sama. Katanya lagi, dia tak tahu macam mana nak terus terang dengan BF dia yang dia dah tak suci lagi dan BF tu plak dah banyak kali desak dia untuk berkahwin.

Aku bukanlah nak sebeIahkan suami aku, aku tahu yang salah tetap salah walaupun sekali je menurut adik ipar. Dia cakap cakap abang dia yang sorang lagi tu yang banyak kali buat dekat dia dan dia nak juga bagitahu hal sebenar dekat BF dia sebab tak nak dituduh perempuan tak pandai jaga maru4h ke apa.

Masalahnya sekarang, kalau dia bagitahu hal sebenar dekat BF dia, maknanya hal ni jugak akan sampai ke pengetahuan mak ayah mertua aku. Aku malu. Macam mana aku nak balik kampung lepas ni? Walaupun kejadian tu berlaku sebelum aku kahwin dengan suami.

Dia sendiri pun nak kahwin dengan BF dia tu seumur hidup, dia tak malu ke nak dedahkan aib abang – abang dia. Apa pandangan BF dia nanti pada adik beradik dia? Hal ni aku terp4ksa ceritakan pada biras aku, yang mana suami dia pun terlibat sama tapi biras aku ni langsung tak percaya.

Dia kata adik ipar sengaja reka cerita, abang ipar aku pun tak mengaku hal tu. Aku masih tak tanya lagi dekat suami sebab takde kekuatan nak tanya. Aku buntu sekarang. Aku nasihatkan adik ipar kalau nak berterus terang jangan cakap abang – abang dia yang buat tapi cakap orang yang datang menumpang rumah mak dia yang buat.

Kalau dia cakap abang – abang yang buat, belum tentu BF dia nak kahwin dengan dia. Tolonglah aku… Dah lembik rasanya, dah tak tahu nak buat apa lagi.

Sambungan.. Hai semua, aku ceritakan semula apa yang jadi. Kami dah pun bersemuka dengan adik ipar. Aku mesej dia suruh balik tapi dia kata sibuk nak buat assignment. Aku pergi cari sampai ke rumah sewa dia tapi dia tak ada.

Memang kami dah agak dah, call pun tak diangkat. Kemudian aku mesej, merayu – rayu sangat dekat dia. Sebab benda ni menyiksa aku, kalau betul benci sangat dengan abang – abang dia, jangalah siksa aku. Selama ni aku layan dia dengan baik, aku tak pernah buat atau cakap benda tak elok dekat dia.

Lepas tu baru dia baIas mesej aku, dia kata dia akan semuka dan itu pun kerana aku. Sebab selama ni aku yang banyak tolong dia. Tapi sebelum tu, adik ipar yang lelaki dah siap – siap ingatkan kami, adik ipar aku ni pelakon hebat.

Kalau dia nangis terlolong – lolong pun belum tentu betul cerita yang dia cakap. Jadi bila dia sampai dekat tempat yang dijanjikan, aku terk3jut tengok dia bawak lelaki lain. Tapi aku abaikan jela mungkin tu kawan dia kot kan.

Abang – abang dia terus tanya pasal hal ni, dia diam je. Tiba – tiba dia menangis, macam biasalah, nangis meraung pastu terus datang peIuk aku. Yela, aku sorang je yang sebeIahkan dia. Suami aku terus tanya, bila semua tu jadi? Dekat mana?

Tapi adik ipar aku ni geleng kepala je. Abang yang lagi sorang tu plak memang dang hangin, suruh tunjuk atau bagitahu bukti segala. Aku cakap, benda macam ni mana ada bukti! Biras aku sama, semua dah naik marah, siap mencarut dekat adik ipar aku.

Aku mintak diorang bertenang. Aku pujuk elok – elok adik ipar aku tu suruh dia cerita semua yang dah dia kongsikan dengan aku. Dia taknak jugak walaupun puas aku pujuk. Kawan lelaki yang datang tadi pun tercengang tengok drama kitorang.

Akhirnya kami dah putvs asa nak p4ksa dia, abang ipar aku cakap yang kitorang anggap benda ni tak betul sebab ko sendiri yang tak nak bersuara. Dan dia akan bagitahu semua benda ni dekat mak ayah diorang dekat kampung.

Tak kisahlah lepas ni kalau mak ayah mertua tak nak terima abang – abang ipar lagi sebab kes ni. Sudahnya, semua orang pun balik. Tinggal aku yang masih pujuk dia. Dia suruh aku balik dengan suami, tinggalkan dia dekat situ.

Aku mula – mula tak nak balik tapi nanti siapa pulak yang nak hantar aku balik rumah. Dah sampai rumah, suami aku tanya, kenapa aku pert4hankan adik dia. Aku cakap aku tak sebeIahkan sesiapa, dah semua orang duk marah – marah, hentam dia, kalau aku sebagai kakak, seorang perempuan tak boleh nak jaga dia, siapa lagi?

Malam tu aku dapat mesej dari adik ipar, dia kata dia minta maaf sangat dekat aku. Dia tak sangka lepas apa yang dia cerita dekat aku, aku masih pert4hankan dia. Walaupun selama ni dia nampak suami aku sayang sangat dekat aku dan anak – anak.

Dia terus terang cakap semua tu TIPU je! Dia takut kalau mak ayah dia tahu per4ngai dia dekat sini dan sebenarnya dia dah terIanjur dengan BF dia sebelum ni. Dan kawan lelaki yang datang hari tu BF yang baru dah ajak dia kahwin.

Dia takut kant0i tak suci sebab dah terIanjur. Dia tak tahu nak tuduh siapa jadi dia tuduh abang – abang dia. Alasannya, mak ayah dia memang tak suka abang – abang dia. Esoknye aku suruh dia balik rumah cerita semua dekat aku secara berdepan tapi dia tak nak, dia nak jumpa dekat pejabat aku je.

Menurut cerita adik ipar aku nih, dia dah kena r0goI dari aman sekolah sebab budak – budak laki masukkan sesuatu dalam air dia. Itu menurut dia lah, aku pun tak tahu nak percaya ke tak. Kebetulan plak, abang – abang yang lain memang tak suka dengan BF dia sebab diorang tahu laki tu kaki perempuan dekat KL.

Sebab tu dia sanggup fitnah abang – abang dia, dia tahu mesti BF dia akan percaya. Hari tu aku basuh dia kaw – kaw sampai aku pun menangis. Aku cakap sampai hati dia buat macam ni dekat aku. Aku sayang dia macam adik aku sendiri.

Bila dia buat macam tu aku jadi ragu – ragu dekat suami aku sendiri, sampai rumahtangga aku hampir runtvh. Aku sendiri pun ada anak perempuan. Selama ni pun, aku tak pernah nampak suami aku marah dekat dia, nampak sayang je dekat adik dia.

Sekarang memang suami aku tak bercakap dah dengan adik dia. Dia marah sangat, dia cakap jangan sampai kaki dan tangan aku yang bersuara! Abang yang sorang lagi tu memang dah tak mengaku adik dah, siap tak bagi jejakkan kaki dekat rumah diorang lagi.

Aku kalau ikutkan hati memang dah tak mampu nak hadap muka dia tapi dia dah anggap aku ni macam kakak dia. Sekarang apa – apa pun semua dia bagitahu dekat aku. Sejak kejadian tu memang dia tak balik dah rumah aku.

Petang tu jugak dia cakap nak pindah duduk rumah kawan dia. Aku ada suruh dia bagitahu dekat suami aku, dia cakap suami aku tak baIas. Aku dengan suami pun dekat rumah memang dah tak ungkit lagi hal ni. Aku kesian sangat dekat suami aku.

Komen Warganet :

Sofia Jane : Ermmm, pandai dia reka cerita kata balak dia masukkan something dalam air dia ekk. Entah – entah dia pon sama naik. Hidup dia dengan bf dia pon dah serupa laki bini. Entahlah, perempuan macam nih takkan dia nak ngaku yang dia dengan rela hati terIanjur kan, tu yang sampai reka cerita fitnah macam tu sekali.

Mat diy : Anggaplah ini semua ujian bagi menguji kekuatan perkahwinan yang telah terbina lebih dari satu dekad itu. Seandainya masih tersisa perasaan prasangka, was – was atau sebagainya, buanglah jauh – jauh. Dalam pada masa yang sama, kenali dengan lebih dalam lagi akan watak – watak orang di sekeliling anda. Seboleh – bolehnya jangan lagi dibiarkan gunting tertinggal dalam lipatan.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?