Aku takut kalau isteri meninggaI dunia masa bersalin sebab tu aku tak nak dia mengandung

Aku cadangkan untuk mengambil anak angkat. MaIangnya isteri member0ntak dan memohon perceraian. Hari – hari dia meminta cerai, dan nasihat dari ayah, aku menceraikannya dengan taIak satu. Sekarang bekas isteri tiba – tiba menelefon aku kembali dan ingin kembali bersama sebab dia did3ra..

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum WBT. Nama Aku Hamzah. Sejujurnya aku ingin menceritakan kisah yang demi Allah terjadi di dalam hidup aku. Sebagai ped0man dan ingin aku ke tengahkan mengenai masalah depr3si dan tr4uma kepada masyarakat kita. Aku lahir di dalam keluarga yang amat sederhana. Semuanya aku lalui dengan kebahagiaan, mempunyai ayah dan ibu. Sewaktu aku berumur 15 tahun, ibu aku mengandungkan adik bongsu dan kandungannya bermasalah. Sejak dari itu hidup aku hanyalah di hospitaI dan di rumah. Aku selalu melihat ibu berd4rah dan secepatnya ayah menghantar ibu ke hospitaI.

Penat jerih ibu mengandung membuatkan aku belajar menghargai peng0rbanan wanita. Aku belajar memasak dan mengemas rumah supaya dapat menolong ibu sepanjang beliau mengandung. Sehinggalah kandungan berusia 8 bulan, ibu jatuh d4rah sekali lagi. Waktu itu ayah tidak dapat balik serta merta kerana motosikalnya r0sak di tengah jalan. Aku berlari meminta tolong kepada jiran, aku dukung ibu dengan penuh d4rah di baju.

Kami sampai ke hospitaI agak lambat, ibu sudah pucat dan pitam. Aku dukung ibu sendiri ke ruang kec3masan sehinggalah doktor tidak dapat menyeIamatkan ibu dan adik bongsu ku. Aku mer4ung dengan penuh d4rah ibu di tangan aku, ayah juga pengsan kerana tidak dapat melihat ibu buat kali terakhir. Sejak itulah aku benci melihat hospitaI. Apa – apa filem berkaitan dengan pend3raan, penyiksaan dan d4rah yang melibatkan kaum wanita aku tidak boleh tengok. Pasti aku akan mer4cau dan sump4h ser4nah.

Melihat keadaan aku yang tidak normal, ayah menghantar aku ke pusat rawatan ps1kologi dan tr4uma. Dipendekkan cerita hampir 10 tahun aku masih tidak dapat hilangkan tr4uma aku. Sehinggalah aku bertemu dengan isteri, aku tatang, manjakan dia sehingga basuh pinggan pun aku belikan mesin. Aku terlalu menjaga dia, tidak mahu melihat tangannya menjadi kasar, aku takut dengan pis4u, sehingga dia susah untuk memasak sekiranya aku berada di rumah. Sifat aku yang pelik ini menyebabkan isteri bosan dengan kerenah aku.

Dia selalu berkata, dia bosan makan di luar, dia ingin menjadi seperti isteri orang lain memasak untuk suami. Aku cuba untuk faham, tetapi setiap kali dia mengeluarkan pis4u aku akan menj3rit sas4u seperti orang giIa. Lucukan? Mesti pembaca ketawa dan anggap ini d0ngeng. Tetapi inilah yang berlaku kepada diri aku dan pes4kit tr4uma yang lain. Masalah terbesar di dalam rumahtangga aku adalah isteri inginkan anak dari rahimnya. Aku teringat bertapa teruknya ibu aku mengandung dan meninggaI kerana ingin melahirkan anak, aku tidak dapat lalui sekali lagi pengalaman p3rit itu.

Jadi aku usulkan untuk mengambil anak angkat. MaIangnya isteri member0ntak dan memohon perceraian. Aku terlalu sayangkan dia, hatta nyamuk pun aku tak bagi hinggap di tubuhnya. Cuma yang salah adalah peny4kit tr4uma aku yang meIampau. Kerana dia hari – hari dia meminta cerai, dan nasihat dari ayah, aku menceraikannya dengan taIak satu. Hanya Allah sahaja yang tahu bertapa teruknya keadaan aku sewaktu itu sehingga diberhentikan kerja, rumah dileIong gara – gara rindukan isteri.

Isteri berkahwin lain dan mempunyai anak. Aku melihatnya dari laman sosiaI sehingga ayah camp4k tablet aku hingga pecah. Ayah banyak membantu aku untuk kembali “hidup”. Tahun lepas ayah usulkan aku mengambil anak angkat. Aku namakan cahaya mataku ini Hamka Hamzah. Dialah penyeri hidup aku dan aku berupaya bernafas semula dan memulakan pekerjaan seperti biasa. Ayahlah menjadi tuIang belakang aku selama ini dan aku berterima kasih kepadanya.

Bekas isteri tiba – tiba menelefon aku kembali, dia berkata dia seperti did3ra di rumahnya. Memiliki anak kembar dan perlu membuat kerja rumah membuatkan dia mengaIami depr3si yang teruk tidak seperti disaat menjadi isteri aku, dilayan seperti permaisuri. Aku tidak dapat melayannya kerana dia masih isteri orang. Dia ingin kembali kepada aku. Aku menjadi serba salah kerana hati ini masih untuk dirinya. Kepada semua sahabat sekalian, aku ini intr0vert. Hidup hanya ada ayah dan Hamka.

Ingin sekali mendengar nasihat dan buah fikiran dari sahabat – sahabat sekalian, apa perlu aku lakukan? Segala nasihat aku ucapkan terima kasih dan aku mendoakan agar kalian memperoleh kebahagiaan di dunia dan di akhir4t. Sekiranya ada kenalan – kenalan kalian yang mempunyai masalah jiwa dan mentaI, bantulah mereka kerana kami tidak ramai kawan dan kenalan rapat. Aku bernasib baik kerana masih ada seorang AYAH.. Sekian, Putera Tr4uma,

Komen Warganet :

Tulip Aressa : Dulu beria nak buat semua, bila dah buat semua sendiri, rasa did3ra pulak. Aduhai manusia kadang – kadang tak reti bersyukur. Apa yang Allah anugerahkan kepada kita, itulah yang terbaik pada kita tapi kita sibuk nak menggapai benda yang tak indah tapi kita rasa indah. Dah aku membebeI sorang – sorang.

Zee Azizi : Bro u adalah orang yang sangat beruntung.. Pertama sekali, mak u m4ti sy4hid, d0sa – d0sanya telah diampunkan Allah dan syurga tempatnya, insyaAllah. Kedua, ayah u sangat mengambil berat tentang u walaupun dia sendiri terIuka dengan kehilangan seorang isteri. Dia sentiasa cuba untuk berada dengan u bila – bila masa yang u perIukan dia. Dia paham situasi tr4uma you, jadi jagala ayah you baik – baik. Dia perIukan seseorang yang boleh jaga dia juga.

Berbakti la pada ayah you selagi dia masih ade ni. Dan akhir sekali, you beruntung sebab Allah dah seIamatkan you dari bekas isteri yang opp0rtunist, pentingkan diri dan tak pandai menghargai. Jadi, harap bro elakkanlah dari berhubung dengan dia. Cari pasangan baru yang lebih memahami dan dapat bantu you keluar dari tr4uma. Semoga semuanya baik – baik untuk u dan semoga dipermudahkan urusan. Jaga diri.

Khairul Azahar Sharriffuddin : Fokus dengan apa yang kau ada sekarang ni, tolonglah jangan jadi punca perg0lakkan rumahtangga orang lain, kalau jadi macam tu, takde bezalah kau dengan orang – orang lain yang jadi per0sak rumahtangga yang orang duk cerita dalam page ni. Jika bekas isteri kau bercerai sekalipun dengan suami sekarang ni, kau kena ingat dia pernah tinggalkan kau dulu (masa kau bersusah payah dengan peny4kit kau).

Satu yang perlu kau tahu, bekas isteri kau ni tak bertanggungjawab dan tak setia dengan kau dan suami sekarang ni. Fikir masak – masak, apa perasaan kau, bila isteri kau berhubung dengan orang luar menceritakan keburukan kau sebagai seorang suami, sesuaikah dia jadi isteri kau?

Annisa Mahbubah : Pengajaran dalam kisah ini adalah, hargailah mereka yang ada di sisi ketika susah senang dan apa yang anda ada sekarang. Jangan merungut, jangan sesekali membandingkan hidup kita dengan orang lain. Bersyukurlah selalu kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Dia beri apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu.

Afiza Nur : Tak nak komen bab rumahtangga. Cuma nak bagitau, teruskan rawatan. Sangat penting untuk pulihkan p0st traum4tic str3ss dis0der (PTSD), akan makan masa, slowly but surely InsyaAllah. Supaya orang sekeIiling tak perlu tanggung akibat dan tertekan dalam masalah yang tuan hadapi. Dan didik Hamka Hamzah untuk hargai perempuan iaitu ibu kandung dia sendiri dan juga yang bakal hadir dalam hidup dia nanti. Sebab Hamka masih ada ibu kandungnya kan. Tuan, bukan perempuan saja layak ditatang bagai permaisuri. Lelaki juga harus dilayan bagai raja. Siapa raja? Ayah tuan sendiri. Terima kasih banyak – banyak pada ayah. Besaaaaaaaaar amat jasa dia.

Apa kata anda?