Bila isteri disahkan ada k3nser, ibu dan kakak cuba kenalkan aku dengan perempuan lain pengganti bila isteri meninggaI dunia nanti

ekisahdotcom warning

Ibu tak pernah terima isteri aku sebagai menantu walau macam – macam yang aku cuba untuk memenangi hati ibu. Beberapa minggu lalu isteri disahkan ada k4nser ovari, ketika itu orang luar pula yang datang campur. Ibu dan kakak cuba kenalkan aku dengan perempuan lain. Mak sed4ra pun datang kenalkan anaknya untuk dijadikan isteri jika terjadi apa – apa pada isteri aku..

#Foto sekadar hiasan. Salam. Dugaan itu Allah turunkan pada insan yang terpilih. Itulah ayat yang aku selalu dendangkan pada diri ini. Isteri aku yang tercinta telah disahkan ada k4nser 0vari tahap dua. Baru disahkan beberapa minggu ni. Aku tak pernah mengeluh aku sentiasa cuba bagi semangat pada isteri tapi kenapa orang luar yang sibuk masuk campur? Termasuk ibu aku sendiri. Ye ibu tak pernah terima isteri aku sebagai menantu dia. Aku jatuhkan eg0 aku sebagai anak, aku cuba memenangi hati ibu tapi hati ibu terlalu keras.

Ibu tak pernah cuba nak terima isteri. Isteri aku sekarang tengah menjalani kim0terapi. Baru lepas 2 cycle. Kami ada balik rumah ibu, tentu – tentu isteri tak boleh buat kerja rumah sebab baru habis kim0, benda ini dijadikan isu, dengan tubuh isteri yang m4kin kurus, rambut gugur, mata cengkung. Tapi, bagi aku, isteri aku masih secantik bagai bidad4ri. Kenapa orang tak pernah ambil tahu pasal kami tiba – tiba masuk campur? Mak sed4ra aku sibuk nak kenalkan anaknya pada aku untuk dijadikan isteri kalau apa – apa terjadi pada isteri. Allah. Kenapa k3jam sangat mereka semua ni. Langsung tak fikir keadaan dan perasaan isteri aku.

Isteri aku selama ni sangat menjaga tutur kata tiba – tiba naik angin pada ibu sehari sebelum kami balik rumah keluarga isteri. Isteri aku tinggi suara, katanua sebab ibulah dia tak dapat menjadi seorang emak lagi sebab ibu tolak isteri saya sampai keguguran. Masa ibu dan kakak tahu pasal hal ni mereka cuba kenalkan aku dengan perempuan lain. Sungguh semua terkedu bila isteri pertama kali marah termasuk aku. Dapat aku rasakan, aku ini lelaki dayus yang tak mampu betulkan hubungan antara isteri, ibu dan kakak. Lepas kejadian tu, ayah minta aku cepat – cepat keluar dari rumah, bukan niat menghalau tapi tak mahu perg4duhan m4kin besar.

Aku dah cuba macam – macam, bawa ibu masa isteri sedang buat kim0 dengan harapan hati ibu akan lembut tapi. Aku mahu habiskan masa tua dengan bidad4ri aku. Biarlah orang nak kata apa. Aku buat keputvsan, aku m4kin menjauh dengan keluarga aku sendiri, aku dah tukar no. phone, tiada media sociaI yang aktif, aku menyerah.. Aku cuba ambil nasihat yang mana bagi aku positif tapi tetap tak ubah apa – apa. Malahan isteri dik4takan cuba bom0hkan aku.

Biarlah masa yang tentukan, aku alhamdulillah sudah dapat kerja baru, kerja yang mana keluarga aku tak tahu kat mana, aku cuma mahu kesihatan bidad4ri aku baik dan kembali sihat seperti dulu. Untuk bidad4ri aku, jangan menyerah pada kes4kitan, saya tetap ada dengan awak. Kita sama – sama Iawan peny4kit ni dan tentu saja awaklah bidad4ri yang tercantik dalam hidup saya. Semoga k4nser isteri akan cepat sembuh. Aamiin.

Sambungan..

Salam admin. Terima kasih sebab sentiasa post luahan saya hari tu. Ini mungkin kali terakhir dah kot. Alhamdulillah terima kasih pada yang mendoakan kesejahteraan isteri. Mungkin sudah tertulis jod0h dan umur isteri takat ini saja. Isteri saya sudah kembali kepada penciptaNya 2 hari lepas. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan masa kim0nya ke-6 arw4h isteri tak sedarkan diri sehingga terp4ksa pakai tangki oksigen 100%.

Tapi aku bersyukur sebab di setiap saat hayatnya aku sempat bagi sedikit semangat dan sentiasa berada di sisinya. Aku redha dah sekarang. Ibu dan kakak aku juga ada datang melawat hmmm.. apa yang nak dik4ta, semua dah tertulis dan arw4h ada tinggal pesan. Katanya dia maafkan segala perbuatan ibu aku. Arw4h sempat bergurau katanya lepas dia tak ada nanti, nak aku kahwin lain.

Wahai bidad4ri kesayangan Abang, mana mungkin ada orang dapat gantikan sayang. Allah, Allah, walau berat dugaan ni, aku tahu aku mampu. Masa ibu menatap wajah arw4h isteri, jatuh juga air mata dia. Tak guna menyesal bila dah berlaku. Tidurlah wahai bidad4ri ku, tunggu Abang nanti di syurga ye inshaallah. Terima kasih admin dan warga facebook. Alfatihah untuk arw4h isteri.

Komen Warganet :

Umairah Cempaka : Menangis saya baca cerita awak. Ingat arw4h ayah. Saat mak saya jatuh s4kit sampai tutup mata ayah sentiasa di sisi. Saat mak saya meninggaI ayah saya menangis. Mak saya meninggaI diusia, muda. Ayah saya duda muda walaupun ada perempuan (anak dar4) lain nak kahwin dengan ayah dan sanggup jaga saya 3 adik beradik… Tapi Ayah saya menolak sambil menangis, ayah saya cakap dia tak akan kahwin selagi tak jumpa perempuan yang serupa dengan arw4h mak.. Setia Ayah saya sampai hujung nyawa. Semoga Allah satukan mak ayah saya di syurga nanti.. Al-fatihah Buat Ayah, mak saya, dan isteri TT.. aamiinn. Semoga TT kuat semangat untuk menjalani hari – hari mendatang.

Zaida Jamaludin : Innalillah hiwainnailaihirojiun.. Al fatihah buat arw4h isteri tt. Semoga arw4h ditempatkan di kalangan isteri bidad4ri syurga. Sedihnya baca kisah tt nii… Suami yang sangat baik. Satu dalam sejuta nak dapat suami yang baik macam ni.. Tahniah buat suami yang sebaik ini.

Zie Azeera : Salam takziah buat anda. Tahniah! Anda sudah berjaya jalankan tanggungjawab anda sebaik – baiknya walaupun ujian datang dari keluarga anda sendiri terutamanya ibu. Allah tau niat anda bukan nak menderh4ka pada ibu dan kakak anda tapi anda menjaga pemberian amanah yang diberikan kepada anda. InsyaAllah, Allah pasti memberi ganjaran hebat pada anda.

Nieyna Mizi : Salam takziah, semoga arw4h isteri tenang dan ditempatkan di kalangan orang beriman.. Dan syabas pada tuan kerana membuat keputvsan yang tepat dan tidak mudah mempercayai fitnah – fitnah yang telah diIemparkan pada arw4h isteri tuan. Bukan senang untuk menjaga hati 2 orang yang paling kita sayang.. Apa pun saya doakan tuan dipermudahkan segala urusan dan ditemukan jod0h yang baik dan solehah. Aamin..

Anne Angel : Allahu, semoga isteri encik menjadi penghuni syurga. Syukur encik masih tetap ada bersama dia di saat – saat penguhujung nyawanya.. Semoga encik bahagia dunia akhir4t. Susah nak jumpa lelaki sebaik encik.. Pertama kali baca kisah sedih macam ni. Terharu sangat. Kalaulah semua lelaki dalam dunia ni pandai hargai isteri, berpegang dengan kata – kata “mana mungkin ada orang lain dapat mengganti tempat seorang isteri,” alangkah indahnya dunia ini untuk wanita.

Ely Rahman : Mak ko menangis gembira tu, dasar mak mertua pu4ka, ramai spesis gini pandai berlakon, seronok tengok anak menantu sengs4ra. Apa – apa pun ko memang suami terbaik, satu dalam sejuta. Semoga ko terus kuat dan jumpa pengganti sebaik arw4h isteri.

Apa kata anda?