Keluarga mentua setiap bulan minta belanja mewah-mewah. Bila kami menjawab, mak mentua kata kami anak derh4ka

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum kawan-kawan, saya nak mintak pendapat anda semua macam mana saya nak bebas dari str3ss yang saya hadapi ni.

Kawan – kawan, saya seorang isteri ada bisness sendiri. Suami saya bekerja, kami hidup di bandar mencab4r dengan kos hidup tinggi. Suami yang sangat bertanggungjawab pada keluarga, selalu sokong perniagaan saya walaupun gaji dia sikit tetapi dia pandai cari duit sampingan dan simpan senyap – senyap. Bila saya dalam kesusahan dia pejam mata akan bangkitkan saya semula.

Income kami suami isteri sebulan RM 10,000 tapi komitmen rumah sahaja RM 8000 sebulan. Tak logik kan RM 8000. 0rang lain gaji RM 1000 pun lepas juga rumah, kami ni struggIe sebulan mesti kena ada RM 8000. Alkisah macam ni, kami suami isteri walaupun gaji tinggi tak pernah beli barang untuk diri kami, baju kami pakai sampai Iusuh k0yak, bila birthday suami or raya saya senyap – senyap pergi shoping beli untuk dia sebab kalau ada dia, dia mesti tolak sebab takut belanja duit. Sebaliknya dengan saya pun dia buat benda sama, kami sampai tahap takut keluarkan duit untuk diri sendiri.

Sebab kami takut tengok komitmen bulanan yang banyak. Macam ni, saya dan suami tak kisah hidup sederhana asalkan kami ada extra cash boleh guna bila anak s4kit, ibu bapa s4kit. Tapi kami tak mampu sebab mertua saya ada rumah sendiri, bila kami pindah rumah, mereka nak ikut sekali. Siap mintak pindah rumah besar 2 tingkat dan p4ksa kami. Bila kereta kami kecik orang lain pakai kereta besar, mereka p4ksa kami beli kereta besar.  Ya Allah bila kami tak turuti permintaan mereka bayangkan mentaI t0rture kami terima sampai rasa nak bunvh diri, tapi kuatkan semangat demi anak – anak.

Duit bahan basah market dan kering saya kena submit kat mertua 1 hari bulan RM 2000. Ada duit tak ada duit mereka tak peduli. kami wajib bagi, kalau kami lengahkan akan ditanya soalan. Suami seorang ja anak laki, suami sekarang str3ss rasa nak lari senyap – senyap bawa kami pergi tempat siapa pun tak boleh tahu. Asyik mencari kesalahan kami, beli barang basah tapi hantar rumah anak perempuan atau kalau dah lama buang macam tu ja, order food panda kami kena bayar. Sakali order RM 70 lebih. Kedai mewah – mewah order. Then paling sedih suami gaji sikit, saya paham suami susah macam mana.

Sejak kahwin sampai ada anak 4 orang saya tak pernah pertikaikan hal nafkah. Kalau ada bagiIah. tapi mertua akan remind suami setiap bulan dah masuk ka duit dalam acc. Simpanan kami ada RM 2000 sebulan tapi mertua suka makan mewah, kadang – kadang nak makan buffet hotel sekali makan RM 1000 untuk satu keluarga. Semua anak beranak dia angkut makan sekali. Yang kena bayar, kami. Kereta r0sak roadtax semua kami tanggung, kalau s4kit kami tanggung. Apa ada untuk anak – anak kami?

S4kit hati bila mertua simpan duit beribu – ribu, anak perempuan birthday sambut hotel, untuk adik beradik dia beli macam – macam tapi tak pernah nak pikir kami susah macam mana. Kalau ikutkan ada RM 10,000 kami ni dah boleh hidup bahagia. Suami jenis suka menderma sebulan tu dia selalu cari anak – anak yang s4kit atau orang – orang tua yang susah dia akan derma tapi sebab kos hidup sekarang semua tu suami tak mampu nak buat.

Mesti ada yang cakap tak ape anggap derma kat mertua, ya Allah nak bagi kalau mereka susah, lebih pada ini kami boleh usaha bagi, tapi kami hanya nampak pembaziran. Kadang – kadang rasa nak minta cerai tapi bukan salah suami saya, dia pun malam – malam menangis kat saya sebab serba saIah dengan saya. Apa saya nak buat, seolah – olah semua beban atas kepala saya dengan anak – anak lagi. Kami laki bini makan hati hari – hari. Suami tak habis – habis minta maaf dekat saya. Ada sekali suami geram sangat s0und d1rect, disump4h pula suami anak derh4ka.

Komen Warganet :

Melah Rahim

Mak apa la macam ni tarik anak masuk ner4ka. Agak – agak la jadi ibu jangan gunakan kuasa syurga dan ner4ka, jenis mak yang suka ugvt anak tak dapat apa yang nak ugvt jatuh derh4ka, jenis hati cemburu melihat menantu ni jenis nak kaut habis. Tapi kalau tengok dari cara, lebih banyak keburukan dan pembaziran. Ustaz cakap kalau Ibu atau bapa ajar perkara jahat, jangan ikut. Tak berd0sa jika membantah Allah swt nampak dan tahu. Bagi setakat mampu je la. Pikir sikit anak – anak 4 orang tu, kesian hak mereka dinafikan.

Ila Othman

Kene tegas, berdepan dengan mertua. Bagi nafkah setakat yang mampu je, diorang terima atau tak, terpulang. Jangan ikutkan sangat kehendak mengarut mertua smpi korang rasa terbeban. Bagi ikut keperluan dan kemampuan sahaja. Tak ade istilah anak derh4ka dalam kes ni, korang dah buat sehabis baik. Mertua yang derh4ka sebab menzaIimi anak menantu.

Roha Adrinna

Ada jugak mak ayah yang macam nih. Mungkin dari mula dah terbiasa hidup mewah, kena bersuaralah. Jangan ikut tekak mereka. Berbelanja ikut kemampuan. RM10 ribu, TAPI masih lagi tak cukup. Dekat sini suami tu yang perlu bertegas. Bukan nak suruh derh4ka kepada mak ayahnya tapi sampai bila hidup nak hadap str3ss.

Lili Alias

Hurmm…sis bentangkan kertas kerja pada mak mertua tu, cakap sekian – sekian gaji puan dan sekian – sekian gaji anaknya. Dan nyatakan bukan tanggungjawab puan sara dorang, penuhi kehendak dorang. Tunjukkn tanggungjawab suami dan komitmen suami dan berapa baki suami ada. Lepastu puan pindah anak beranak tinggalkan dulu suami puan di situ sebab kalau suami puan ikut nanti kata anak derh4ka kan. Orang tak panggil menantu derh4ka. Kalau dorang nak panggil juga Iantakkan je. Biar suami manage macam mana kehidupan dorang tu tanpa puan, baru ada akal.

Zaitun Ujang

Cuba ko berbincang buat kali terakhir. Berg4duh dan bertekak ke Iantak, jangan hidup diperkudakan. Apa lagi keluarga mentua ni terang – terangan tak ada hati budi. BerIagak mewah atas keringat orang lain, jangan takut digelar derh4ka. Derh4ka bukan sesuka hati nak letak. Ini soal kehidupan dunia akhir4t, kalau tak bahagia dunia dapat ke kita nak cari bahagia akhir4t? Kalau hati penuh s4kit dan dend4m, huraikan semua masalah. Berani menegakkan kehendak. Tak berniat berkasar apa lagi nak derh4ka. Orang tua patut lebih memahami dan membantu anak – anak membina kehidupan yang lebih baik. Itu patut menantu benci mentua, anak tak nak jaga bila s4kit, perangai macam apa tah.

Apa kata anda?