lsteri aku tinggi suara dkt mak aku, dia kata sbb mak aku dia tak boleh jd ibu lagi

Aku dah berkahwin selama 6 tahun tapi masih belum dikurniakan anak. Mak dan kakak aku selalu datang rumah dengan alasan mereka bosan. Satu hari masa diorang datang rumah masa aku pergi kerja, ayah aku call suruh balik rumah tengok apa yang terjadi..

#Foto sekadar hiasan. Salam semua. Aku tak tahulah keputvsan yang aku buat ini makan diri atau sebaliknya. Syurga buat anak di bawah tapak kaki ibunya, syurga isteri terletak pada suaminya. Mungkin alasan itulah isteri aku diamkan diri selama ni.

Aku baru tahu sebelum puasa tahun lepas. Selama ini, aku sentiasa diamkan diri sebab nak jaga hati semua pihak. Kadang – kadang aku tegur ibu aku tapi bila aku suarakan, mesti ibu akan cakap, kalau aku tak tahu, jangan pandai – pandai jatuh hukvm.

lsteri aku seorang suri rumah, kami masih tiada anak walaupun hampir 6 tahun kahwin. Bagi aku takpe, mungkin tiada rezeki lagi. Walaupun kami suami isteri tinggal berasingan dari keluarga tapi ibu dan kakak aku selalu berkunjung ke rumah dengan alasan, mereka bosan.

Kakak aku tu masih belum kahwin dan tinggal dengan ibu. Aku ingatkan selama ini, ibu melayan isteri aku dengan baik sebab isteri tidak pernah bercerita apa – apa pon. Nak dijadikan cerita, sebelum puasa tu, ibu ayah dan kakak aku datang ke rumah.

Masa ni aku bekerja, yang ada di rumah isteri aku sorang. Kira macam biasa isteri yang layan mereka. Rupanya diorang datang bukan setakat nak berkunjung tapi sekali pakej mengata dan meng3ji isteri. Dik4ta isteri aku manduI dan suruh isteri pujuk aku untuk kahwin lain.

Isteri juga dituduh pemalas sebab tak kerja mengharapkan duit aku je. Apa yang aku tengok, isteri diam je sambil hidangkan air. Sebab isteri diam, kakak aku siap tolak – tolak isteri. Aku dapat lihat tu semua sebab ayah aku call mintak balik rumah sebab nak aku tengok keadaan sebenar

Rupanya selama ini, ayah aku dah nasihatkan ibu. Cuma ibu masih berkeras katanya aku layak dapat yang lagi bagus dari isteri. Jatuh air mata lelaki aku masa tengok isteri kena tunjaI – tunjaI macam tu. Masa aku masuk rumah, ibu dan kakak aku memang terk3jut dan terus cakap isteri aku ni kurang ajar sebab meIawan cakap.

Masa nilah, aku tinggi suara dan cakap pada ibu kalau macam ni gaya, baik diorang jangan datang rumah aku. lsteri cuba tenangkan aku tapi aku dah hilang sabar hampir – hampir aku men4mpar kakak aku sebab katanya aku dah kena guna – guna oleh isteri.

Ayah pula menenangkan ibu dan cakap, “Kita tak payah masuk campur urusan diorang, dah banyak kali aku nasihatkan korang berdua”. Ibu pula sama masih menolak – nolak isteri sampai isteri jatuh. Masa jatuh tu, aku tengok ada d4rah kat kain isteri.

Aku terus angkat isteri dan bawa ke hospitaI. Siapa sangka rupanya isteri tengah mengandung baru 2 bulan lebih. Dia sendiri tak tahu dia mengandung tapi rezeki kami tak ada, sebab gugvr mungkin dari masa jatuh tu. Isteri ok je tapi mungkin sedih sebab kami tunggu hampir 6 tahun.

Masa aku balik rumah, kakak dan ibu masih ada, yang buat aku terkiIan diorang buat macam takde apa – apa berlaku, bertanya keadaan isteri pun tidak. Allah, sedih aku. Ibu ada cakap kalau aku keluar pergi hospitaI, aku bukan lagi anak lelaki dia.

Ayah aku siap marah ibu tapi ibu tarik muka. Aku terus keluar rumah. Esoknya aku balik rumah, tengok ibu kakak dan ayah aku takde. Ayah sempat call pagi tu katanya dia dah nak balik. Petangnya aku cuba call ibu tapi tak jawab.

Bulan puasa kami ada balik jenguk mereka sambil nak berbuka sama, tapi mereka anggap kami suami isteri tak wujud. Hanya ayah yang rajin melayan aku borak dan katanya sabarlah. Ayah dah puas nasihat ibu tapi keadaan masih tak berubah.

Sebab raya tahun lepas giliran rumah aku, kami balik juga walaupun ibu masih marah aku. Apa yang isteri aku masak, ibu dan kakak tak sentuh, siap buang makanan katanya entah – entah ada ubat guna – guna dalam ni. Nasib baiklah adik beradik yang lain pujuk isteri dan mintak bersabar.

Hari raya, aku rasa macam nak bawa isteri aku lari jauh – jauh sebab masa kami nak bersalam, ibu terus bangun dan cakap dia tak ada anak lelaki macam aku. Aku cuba peIuk ibu tapi ibu keraskan badan. Katanya kalau aku nak ibu maafkan, ibu mintak aku tinggalkan isteri.

Allah sedih aku dengar, petang tu aku terus ajak isteri balik. Kami balik petang tu sampai hari ini, aku masih tak hubungi ibu. Isteri aku hanya diam. Cuma dia kata, kita sebagai anak kena mengalah, takut menderh4ka. Aku tak tahu nak buat macam mana dah.

Aku sentiasa berdoa agar ibu berubah. Aku tak tahu apa yang dah mer4cun fikiran ibu sampai buat kami macam ni. Kalaulah ibu masih berkeras minta aku tinggalkan isteri, aku tak mampu. Derh4kakah aku ??

Sambungan.. Salam. Dugaan itu Allah turunkan pada insan yang terpilih. Itulah ayat yang aku selalu dendangkan pada diri ini. Isteri aku disahkan ada k4nser 0vari tahap dua. Baru disahkan beberapa minggu ni. Aku tak pernah mengeIuh aku sentiasa cuba bagi semangat pada isteri.

Tapi kenapa orang luar yang sibuk masuk campur? Termasuk ibu aku sendiri. Ye ibu tak pernah terima isteri aku sebagai menantu. Aku jatuhkan eg0 aku sebagai anak, aku cuba menangi hati ibu tapi hati ibu keras. Tak pernah terima isteri. Isteri aku sekarang tengah menjalani kim0terapi.

Baru lepas 2 cycle. Kami ada balik rumah ibu, tentu – tentu isteri tak boleh buat kerja rumah sebab baru habis kim0, benda dijadikan isu, dengan tubuh isteri yang m4kin kurus, rambut gugur, mata c3ngkung. Tapi, bagi aku, isteri aku masih secantik bid4dari.

Kenapa orang tak pernah ambil tahu pasal kami tiba – tiba masuk campur? Mak sed4ra aku sibuk nak kenalkan anaknya pada aku untuk dijadikan isteri kalau apa – apa terjadi pada isteri. Allah… kenapa k3jam sangat. Isteri aku selama ni sangat menjaga tutur kata tiba – tiba naik angin pada ibu sehari sebelum kami balik rumah keluarga isteri.

Isteri aku tinggi suara, kata sebab ibulah dia tak dapat menjadi seorang emak lagi sebab ibu tolak isteri sampai kegugvran. Masa ni isteri dapat tahu ibu dan kakak aku cuba kenalkan aku dengan perempuan lain. Sungguh semua terkedu, termasuk aku, dapat aku rasakan, aku ini jantan d4yus yang tak mampu baikkan antara isteri, ibu dan kakak.

Lepas kejadian tu, ayah minta aku cepat – cepat keluar dari rumah, bukan niat menghaIau tapi tak mahu perg4duhan m4kin besar. Aku dah cuba macam – macam, bawa ibu masa isteri buat kim0 dengan harapan hati ibu akan lembut tapi..

Aku mahu habiskan masa tua dengan bid4dari aku. Biarlah orang nak kata apa.. aku m4kin menjauh dengan keluarga aku sendiri, aku dah tukar no. phone, tiada media sociaI yang aktif, aku menyerah.. aku cuba ambil nasihat yang mana bagi aku positif tapi tetap tak ubah apa – apa.

Malahan isteri dik4takan cuba b0mohkan aku. Biarlah masa yang tentukan, aku alhamdulillah sudah dapat kerja baru, kerja yang mana keluarga aku tak tahu kat mana, aku cuma mahu kesihatan bid4dari aku baik, untuk bid4dari aku, jangan menyerah pada kes4kitan, saya tetap ada dengan awak.

Kita sama – sama Iawan peny4kit ni dan tentu saja awaklah bid4dari yang tercantik dalam hidup saya. Semoga k4nser isteri akan cepat sembuh. Aamiin.

Sambungan lagi.. Salam admin. Terima kasih sebab sentiasa post luahan saya. Ini mungkin kali terakhir dah kot. Alhamdulillah terima kasih pada yang mendoakan kesejahteraan isteri. Mungkin sudah tertulis j0doh dan umur isteri takat ini saja.

Isteri saya sudah kembali kepada penciptaNya 2 hari lepas. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan masa kim0nya ke-6 arw4h isteri tak sedarkan diri sehingga terp4ksa pakai tangki 0ksigen 100%. Tapi aku bersyukur sebab di setiap saat hayatnya aku sempat bagi sedikit semangat dan sentiasa berada di sisinya.

Aku redha dah sekarang. Ibu dan kakak aku juga ada datang melawat hmmm.. apa yg nak dik4ta, semua dah tertulis dan arw4h ada tinggal pesan. Katanya dia maafkan segala perbuatan ibu aku. Arw4h sempat bergurau katanya lepas dia tak ada nanti, nak aku kahwin lain.

Wahai bid4dari kesayangan Abang, mana mungkin ada orang dapat gantikan sayang. Allah, Allah, walau berat dugaan ni, aku tahu aku mampu. Masa ibu menatap wajah arw4h isteri, jatuh juga air mata dia. Tak guna menyesal bila dah berlaku. Tidurlah bid4dari ku, tunggu Abang nanti ye. Terima kasih admin dan warganet. Alfatihah untuk arw4h isteri, Nur Dania Zahraa.

Komen warganet :

Masmizar Rosli : Sedihnya aku baca. Tahniah sebab menjaga dan meIindungi isteri dengan baik. Tahniah sebab tak termakan dengan hasut ibu sendiri. Tahniah sebab tidak meIukai hati isteri saat akhir hidupnya. Tahniah sebab cinta yang benar – benar tulus. Semoga isteri tuan di samping orang – orang yang solehah di sana..

Umi Su : Innalillahhiwainnailaihirajiun. Semoga arw4h bersama orang – orang yang beriman. Buat saud4ra, saud4ra adalah insan terpilih, satu dalam sejuta. Payahnya nak mencari insan seperti anda. Semoga saud4ra dapat j0doh baru dan ingat tak semua wanita jahat masih ada wanita yang berhati mulia.

Nana Emran : Al-fatihah dan salam takziah. Tahniah juga di atas sikap bertanggungjawab dan kasih sayang yang tak berbeIah bagi hingga akhir hayat isteri tercinta. Jangan bersedih terlalu lama, redha dengan pemergiannya.

Pastinya arw4h berbangga kerana memiliki suami seperti kamu. Setiap yang kita miliki di dunia ini hanya pinjaman dari Allah. Semoga kamu terus tabah menghadapi hari – hari mendatang dan bertemu kebahagiaan lain satu hari nanti.

Hrz Ryn Batisa : Tahniah kerana anda ada lah suami yang bertanggungjawab, peIindung yang sangat baik kepada arw4h. Semoga Allah membaIas semua kebaikan yang anda lakukan. Alfatihah untuk arw4h. Semoga tenang di sana.

Sis Ct : Semoga arw4h isteri tenang dekat sana. Allahu Aku paham sangat – sangat bila orang yang kita sayang, s4kit dan umur tak panjang, itu ujian buat kita, tt merindui orang yang kita sayang.

Saya doakan agar Allah beri kebahagiaan pada awak di dunia dan di akhir4t. Insyallah, jika awak rajin buat amal untuk arw4h isteri awak, tenang la dia dekat sana. Harap jaga kesihatan awak, jaga la amalan awak, jaga iman.

Semoga dia la bid4dari syurga awak dekat sana, aamiin. Saya doakan semoga Allah beri seseorang yang mampu jaga awak dan boleh beri kebahagiaan dekat awak. Yang dah lama awak tak rasai sejak arw4h isteri awak s4kit.

J0doh, pertemuan, ajaI m4ut semuanya dari Allah swt. Kita tak boleh menidakkan apa yang Allah bagi tapi kita terima la dengan hati terbuka. Salam takziah dari saya.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?