Masa doktor panggil nak jumpa si isteri, tiba2 ada wanita lain dtg mengaku jd isteri suami

Terk3jut bila ada wanita lain mengaku dia isteri kepada suami. Mula – mula ingat mungkin nama suami sama. Tapi bila doktor suruh masing – masing masuk jumpa pes4kit, suami terk3jut terus minta maaf..

#Foto sekadar hiasan. Perkongsian ini merupakan kisah benar. Kini sem4kin hari rekod perceraian yang dilaporkan di Malaysia kadang – kadang dilihat seperti sudah biasa dengan keadaan sembunyikan perkahwinan atas kepentingan peribadi semata – mata.

Oleh itu samalah seperti kisah yang saya akan kongsikan. Ini adalah suatu kisah yang pernah ditanya dan diluahkan kepada saya dengan cara berjumpa di luar (private meeting). Wanita atau si isteri ini sangat memerIukan bantuan (moral support) untuk meneruskan kehidupannya agar tidak sekali lagi tersalah langkah.

Jadi kisah ini berlaku dua tahun yang lalu yang mana si isteri tidak pernah pun bermimpi bahawa suami akan berkahwin secara rahsia tanpa pengetahuannya sebagai seorang isteri. Dia sangat kecewa setelah kebenaran diketahui terasa diri ditipu oleh suami tercinta.

Ceritanya bermula apabila suaminya dimasukkan ke hospitaI disebabkan berlaku ser4ngan jantung di tempat kerja. Semasa isteri tersebut khusyuk menangis, datang seorang wanita yang tidak pernah dikenali turut juga menangis di sebeIah isteri tersebut.

Ketika itu isteri tersebut beranggapan bahawa mungkin suami atau saud4ra mara wanita itu juga sedang bert4rung nyawa di bilik kec3masan. Beberapa jam kemudian datang seorang pembantu perubatan memanggil ahli w4ris suaminya dengan menyebut nama “DAUD BIN HASHIM” (bukan nama sebenar).

Bermulalah k3jutan! Apabila isteri tersebut hadir ke hadapan bersama dengan wanita yang sedang menangis bersebeIahannya itu. Pembantu Perubatan dengan pantas bertanya, “Yang mana satu isteri atau saud4ra mara Encik Daud Ya?

Sebab Doktor arahkan Saya memanggil isteri atau mana – mana w4ris Encik Daud masuk ke dalam bilik ini. Hanya seorang sahaja dibenarkan masuk.” Wanita tersebut dengan pantas menjawab “Saya isterinya”. Tergamam isteri tersebut seketika apabila wanita yang sedang menangis tadi mengaku sebagai isteri kepada suaminya.

Sepantas kilat juga isteri tersebut juga berkata, “Saya isterinya. Saya dapat panggiIan kec3masan tiga jam lepas. Mungkin Puan ini tersalah suami kot. Nama DAUD BIN HASHIM adalah suami Saya”. Wanita itu berbaIas kata, “DAUD BIN HASHIM suami saya. Kami sudah pun berkahwin tiga tahun lepas! Jadi macam mana pula awak boleh mengaku dia suami awak??”.

Tanpa berbaIas kata, Pembantu Perubatan tersebut terus meminta kedua – duanya masuk ke bilik itu dengan melihat sendiri suami siapa yang berada di dalam bilik itu sebenarnya. Dipendekkan cerita semasa isteri tersebut bersama wanita itu masuk ke bilik rawatan, terlihatlah Encik Daud sedang berehat sambil mendengar nasihat doktor pakar.

Alangkah terk3jutnya muka suami itu apabila melihat isteri dan wanita tersebut hadir kaku dihadapannya! Suasana bertukar sedih apabila suami dengan pantas meminta maaf kerana merahsiakan perkahwinan yang telah dibina sejak tiga tahun lalu bersama wanita tersebut.

Mereka telah pun mempunyai seorang anak lelaki. Perasaan isteri tersebut bertukar dari sedih menjadi mimpi ng3ri. Perempuan mana tidak s4kit hati apabila suami dengan tegarnya menikahi wanita lain tanpa pengetahuannya selama tiga tahun dan mempunyai seorang anak. Kant0i pula di hospitaI.

Kepada yang bersimpati terhadap nasib si isteri pertama, beliau sangat berterima kasih ketika ini kepada anda semua. Kini dirinya telah pun diceraikan selepas wanita itu mengetahui bahawa Encik Daud mempuyai isteri lain selain dirinya.

Setelah itu wanita tersebut meminta isteri pertama tidak lagi menganggu suaminya. Oleh disebabkan konfIik yang berpanjangan sehingga telah memberi kesan negatif kepada mentaI dan fizikaI, maka isteri tersebut redha apabila suaminya memilih untuk hidup bersama dengan isteri kedua berbanding dirinya.

Daripada dibohongi hidup – hidup lagi, biarlah isteri pertama ini memberi ruang kepada mereka agar suami itu bertaubat serta hendaklah membuang sikap berbohong “sunat” kononnya itu demi kepentingan peribadi.

Kesimpulan yang Saya dapat dari kisah ini ialah bernikah secara sembunyi sebenarnya lebih p4rah kesannya berbanding mengikuti dengan cara yang betul setiap prosedur pernikahan poligami yang telah pun ditetapkan di Malaysia. – Waallahhu’alam – Amalina Adam (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Nur Mustikarahman : Ini lah sebab aku b0ngkar kan isu bapak aku kahwin lain. Haha puas hati aku. Saud4ra mara mer0yan marah sebab masuk campur pasal hal orang tua, eh eh aku pun dah tua. Kalau tak b0ngkar bagitau.

Mak aku macam mana? Suka mak aku diperb0dohkan m4ti – m4ti patuh patuh tak tentu hala.. Orang selalu cakap. Jangan masuk campur hal rumah tangga orang. Korang ada 2 pilihan je. Antara senyap dan hindari orang tersebut.

Atau b0ngkar kan. Bagus lah masing – masing tahu. Berbohong ni nak tenang kan hati si suami je. Dia nak kahwin 2, 3, 4 tapi dia tak nak s4kit kepala, tak nak str3ss. So dia ingat bila isteri tak tahu boleh lah hidup tenang.

Boleh cucuk sana sini dengan happy. Saya laungkan semua dekat perempuan di luar sana! MOH KITA BONGKAR! SIKIT LAGI AKU NAK BUAT ROADTOUR SATU MALAYSIA UNTUK ISTERI – ISTERI JENIS ANGGUK – ANGGUK NI.

Syazrah Mat Kail : Cerita surpr1se betul. Teringat masa apply sijil faraid arw4h suami, Hakim boleh masa tu tanya “Puan isteri kepada arw4h? Ada tak masa hari pengebumian arw4h, wanita lain datang mengaku tu suami dia jugak?”

(Perasan masa tu macam nak hempuk Tuan Hakim Syariah tu pakai fail yang kita bawak) – riak muka aku dah lain kot, mana mungkin arw4h laki aku kahwin lain. Nasib la Tuan Hakim tu terus explain, bukan apa Puan. Saya tak nak ada kes berbangkit kemudian hari.

Takut arw4h ada kahwin lagi satu ke? Kahwin kat sempadan ke? Ni semua nanti akan ada effect pada masa akan datang. W4ris, nasab dan keturunan. Alhamdulillah, hilang rasa geram masa tu.

UmYra Ismail Khan : Jiran saya, dapat tau dia bermadu masa nak kebumikan jen4zah arw4h suami dia. Kawan – kawan arw4h dah tau tapi senyap je.. Masa nak kebumi kant0i. Lagi haru biru.

Shohaida Ahmad : Saya jururawat pernah jaga pes4kit lelaki kant0i ada 2 isteri, bila isteri pertama tahu dan terk3jut, suami kena mild str0ke terus jadi moderate str0ke. Isteri pertama cool aje, esok siap surat – surat dan suami terus sign.

Isteri dapat hak dia terus tak nampak so 2nd wife jaga. Nampak kebijaksanaan isteri pertama, agaknya dah bincang dengan lawyer dan dapat hak dia. Semua terjadi dalam masa 2 hari.

Nurna NaFiz : Isteri pertama layak tuntut harta sepencarian apabila berlaku poIigami. Tak perlu tunggu brcerai. Tuntut hak siap – siap senang. Biar suami dan isteri baru cari rezeki depa sama – sama pulak. Rasa susah senang macam mana. Harap isteri pertama dalam kes ni yang dah diceraikan telah tuntut harta sepencarian.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?