Muka anak penuh garis merah dan Iebam di taska, ibu bapa ini dikira bersaIah hantar anak di tempat yang tak berdaftar

Sejak akhir-akhir ini isu pender4an kanak-kanak makin kerap kedengaran. Sama ada di rumah asuhan, taska atau pun oleh ibu bapa sendiri. Perkara ini amat meny3dihkan kerana ada yang menyebabkan keced3raan yang teruk dan kem4tian.

Syed Azmi merupakan saIah seorang 4ktivis sosiaI yang bersemangat besar dan lantang apabila membantu dan menyuarakan pandangan. Beliau baru-baru ini berkongsi kisah apabila seorang ayah datang berjumpa dengannya mensyaki anaknya di der4 oleh pengasuh.

Apa yang lebih meny3dihkan, anaknya baru berusia beberapa bulan dan terdapat kesan l3bam dan garis – garis merah dipipi. Namun begitu setelah membuat pemeriksaan, doktor mengatakan ianya bukan kesan pender4an namun si ayah mahu siasatan dijalankan dan membuat laporan di balai polis.

Namun apa yang dikesaIkan, pihak polis memberi nasihat sekiranya ingin melakukan siasatan lebih lanjut, pihak ibu bapa di kira bersaIah kerana menghantar anak-anak ke tempat yang tidak berdaftar.

Pagi tadi k3s saya datang dari seorang ayah yang mensyaki pengasuhnya mungkin mender4 anaknya yang baru beberapa bulan. Beliau membuat laporan polis dan menghantar ke hospital untuk pemeriksaan. Doktor mengatakan bukan der4 tapi memang ada kesan Iebam.

Polis beri nasihat kalau nak terus siasatan mungkin ibu bapa yang saIah sebab hantar pada tempat tak daftar.

Jadi tu pasal sampai ke tangan saya.

Jadi saranan saya pergi ke JKM negeri dan mohon nasihat.

Bukannya pihak keluarga mahukan tind4kan tapi memastikan pendaftaran pusat tersebut. Dia pun tak tahu. Lebih 10 kanak-kanak ada situ dengan 2 staff jadi, dia tak syak apa-apa.

Yang penting, anak dia dah keluar. Iebam dan garis tak surut lagi.

N4ngis si bapa waktu cerita perihal anak first dia ni.

Tenang.

Kenapa kita nak mohon siasatan, nak pastikan kejadian ini tak berulang pada kanak-kanak lain.

Kalau dah buat semua yang perlu, berserah sahajalah pada Allah, sekurang-kurangnya kita sudah jalankan tanggungjawab.

Apa yang polis cakap itu ada betulnya dan ini semua terguna pakai kalau k3s diteruskan berdasarkan tujuan kenapa report di buat.

Mohon semua ibu bapa peka.

Tiada perkara dalam pender4an di anggap ringan atau tak t3ruk. Hanya hati bayi ini sahaja yang tahu.

Saya tunggu dia jumpa JKM kejap lagi. Saya dah aturkan.

Doakan ye.

Salam

Syed Azmi Alhabshi

Small Lamb

Hati ibu bapa mana yang tidak sedih bila anak yang baru lahir ditatang bagai minyak yang penuh penuh dengan garis-garis merah dan Iebam. Harap ada pembeIaan untuk keluarga ini. Kepada ibu bapa yang lain harap ia dapat jadikan pengajaran. Jika ingin mencari tempat asuhan, pastikan tempat tersebut berdaftar dengan jabatan yang berwajib.


Artikel ini disediakan oleh Media Cite Heboh. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Media Cite Heboh tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..