Sampailah satu hari, ibu saya memalukan isteri saya depan orang ramai, dia mem4ki hamun isteri saya

Saya berkahwin dengan seorang janda dan mempunyai 2 orang anak. Selepas beberapa bulan perkahwinan kami, masalah mula terjadi hingga saya ambil keputusan untuk bIock whatsapp dan FB ibu saya. Daripada saya nak Iawan balik dan marah ibu saya baik saya bIock.

#Foto sekadar hiasan. Assalammualaikum Admin, mohon hide rrofile saya. Terima Kasih Admin. Luahan ini adalah untuk mendapatkan pandangan dan nasihat kawan – kawan di media sosiaI. Mohon dapat memberi tunjuk ajar, respon dan komen yang positif. Terima Kasih terlebih dahulu saya ucapkan kepada kawan – kawan.  Saya sudah berkahwin almost 3 tahun lebih. Saya berkahwin dengan seorang janda dan mempunyai 2 orang anak.

Pada mulanya, keluarga saya (Mak dan Adik Beradik) tak bersetuju dengan perkahwinan ini, namun atas nasihat saud4ra – mara akhirnya mereka setuju. Alhamdulillah majlis perkahwinan berjalan dengan lancar dan segala urusan dipermudahkan. Namun, hanya selepas beberapa bulan perkahwinan kami, masalah mula terjadi. Bukan terjadi antara saya dan isteri, tapi datang dari ibu saya sendiri.

Ibu saya sering kali akan berg4duh dengan saya dan isteri atas sebab mendengar cerita dari mulut orang luar, mengatakan saya abaikan ibu saya, saya dah berubah lepas berkahwin dan macam – macam alasan lagiIah. Memandangkan masalah ini hanya berlaku di antara saya, isteri dan ibu, saya masih boleh urus masalah – masalah yang timbul. Dan masalah yang timbul pon saya rasa atas sebab mulut orang. Sampailah satu hari, ibu saya memalukan isteri saya depan orang ramai, dia mem4ki hamun isteri saya, dia panggil isteri saya dengan panggiIan yang macam – macam.

Bukan setakat itu, makcik – makcik yang ada dekat sana pon, mula mem4ki hamum dan marah isteri saya tanpa sebab yang munasabah. Saya pert4hankan isteri saya, sebab itu tanggungjawab saya. Saya Iawan balik dengan mereka – mereka ni semua. Saya berIawan bukan dengan memukuI, tapi dengan berkata – kata sahaja. Mereka ni semua tak ade hak untuk mem4ki dan marah isteri saya suka – suka. Sedangkan isteri saya tak buat apa-apa yang salah.

Saya yang suami dia pon, tak pernah nak mem4ki dan marah isteri saya, kenapa mereka – mereka ni perlu buat macam tu? Sejak dari kejadian itu lah, saya buat keputvsan untuk jauhkan diri dari orang – orang ini. Saya tak join lagi kenduri atau program saud4ra – saud4ra ni. Memang langsung saya jauhkan diri saya dan isteri dari orang – orang ni. Saya jugak tak bercakap dengan Ibu saya. Saya bIock WhatsApp, FB dan semua sosiaI media.

Sebab apa saya buat macam tu? Sebab Ibu saya asyik hantar mesej mem4ki hamun saya dan isteri. Daripada saya nak Iawan balik dan marah ibu saya baik saya bIock. Malah walaupun dah bIock, ibu saya masih bercakap buruk tentang kami kepada saud4ra mara, membusukkan nama kita dan macam – macam. Ini bukan fitnah, tapi benda betul. Nak dekat setahun saya tak bercakap dan jumpa dengan ibu saya. Tapi, saya masih buat tanggungjawab sebagai seorang anak.

Tiap bulan saya bagi duit dekat ibu, saya tolong belikan barang dapur online, kalau ada masalah duit saya akan hulurkan. Dan sejak dari kes tu, adik – adik saya yang lain pon tak bercakap saya dengan isteri. Mereka menganggap saya dan isteri hanyalah orang asing bagi mereka. Hanya seorang adik je akan bagi update kat saya pasal keadaan Ibu. Semua benda yang saya buat hanyalah untuk pert4hankan dan Iindungi isteri saya. Saya tak sanggup tengok dia dih1na macam tu.

Saya hanya buat tanggungjawab saya sebagai seorang suami. Saya tak nak isteri saya tr4uma atau tension jika dia jumpa balik orang – orang macam ni, termasuk ibu saya. Sebab tu, saya jauhkan diri saya dan Iindungi isteri. Saya nak mintak pandangan kawan – kawan yang membaca:

1) Adakah apa yang saya buat ni betul? iaitu tak bercakap dan jumpa dengan ibu saya sebab tak nak benda buruk jadi lagi.

2) Saya sedar, syurga suami di bawah tapak kaki ibu, tapi redha Allah untuk suami datang dari kasih sayang kepada isteri. Apakah patut saya melebihi isteri saya dari Ibu saya dan orang – orang ni?

3) Apa saya perlu buat dekat ibu saya yang tengah marah sangat dengan kami?

Mohon nasihat. Terima Kasih. Assalammualaikum.

Komen Warganet :

عائشة الطاهيره : Tak taulah tapi saya nak ucap terima kasih untuk anda sebab jadi suami yang baik untuk isteri anda. Anda tahu bila anda perlu pr0tect isteri anda. Tahniah sebab anda adalah seorang suami yang bertanggungjawab dan peka dengan perasaan isteri anda. Sebab di zaman ni tak ramai yang hormat dan memuliakan isteri. Tentang ibu anda tu, maafkan dia dan teruslah berdoa supaya Allah lembutkan hati dia. Tapi buat masa ni, eloklah asingkan dulu isteri anda tu dari mereka – mereka tu. Moga dipermudahkan semua urusan yang baik..

Mohd Yusof Abdullah : Hubungan kekeluargaan tak akan putvs.. Ziarahi ibu bapa selalu bersendirian jangan bawak isteri dan hulurkan duit setakat yang termampu. Nanti bila dapat anak sendiri bawak anak jumpa atok dia. Kebenaran akan terserlah akhirnya.. Jangan boikot parent dan adik beradik awak hari ni dorang benci awak sebab kekhilafan. Mungkin esok dia faham keadaan yang sebenarnya.

El Lui : Sekurang – kurangnya bro tak buta tak pekak biarpun ibu sendiri buat masalah. Banyak orang jadi buta pekak tak nampak masalah yang ditimbulkan oleh mak bapak adik beradik, tapi bila isteri buat hal, dia punya isu macam nak masuk news. Kot tak nak bercakap pun jangan lama sangat, nanti nyesal jika ada benda buruk jadi. Ko dah kahwin, memang patut Iindungi isteri. Lagi takkan nak dia jadi harimau free free dapat title isteri durh4ka, padahal dia cuma nak Iindungi diri sendiri. Kalau dia mula meIawan, lagilah ibu ko ada alasan cari g4duh.

Amna Oh Amna : Satu cara lagi kau kena buat nak lepaskan rasa bersalah. Bertegur dengan ibu sendiri walaupun kena m4ki. Tegur masa nak hulurkan duit. Pastu pergiIa buat hal sendiri. Tiap – tiap bulan buat macam tu. Jadi takde lah macam abaikan ibu sendiri. Kalau sed4ra mara tegur cara baik kau tegur balik. Yang tak baik tu ko biarkan je. Jadi takde lah macam memutvskan silaturrahim. Duduk jauh – jauh dah cun sangat dah tu.

Rosilawati Abdul Aziz : Bagusnya kamu sebagai suami sebaik mungkin menjaga isteri amanah halal kamu. Ada suami jauh sekali ibu atau sed4ra mara dengan kawan pun isteri tak dimenangkan. Semoga kamu tabah dan dekatkan diri pada Allah, semoga Allah lembutkan hati ibu dan sed4ra kamu. Sis doakan kamu sekeluarga dirahm4ti dengan rahmah dan mawadah, amin. Andai isteri kamu dipihak terani4ya, kebenaran pasti dibuka. Semoga yang tersorok itu Allah bukakan seluasnya, Allah kan ada, amin.

C Ogou Barawid : Puncanya family tuan ni terlalu percaya pada cerita – cerita orang luar. Kalau saya, saya akan panggil si pembawa cerita, family dan isteri duduk sama – sama dan buat perbincangan. Ditempat kerja saya, bos akan buat macam ni kalau ada orang jadi makcik bawang. Kompom yang membawang ni akan mengalah.

Apa kata anda?