Saya xtahan dgn per4ngai koIot mertua. 5 pagi kena bangun, dapur kena berasap

Pertama kali suami bawa saya balik kampung rumah mertua, saya terk3jut dan hampir batalkan perkahwinan. Nak masuk rumah pun kena langkah kaki kanan kalau tak mertua bising. Itu belum lagi bab setiap kali solat kena berjemaah, tak boleh keluar lepas maghrib. Mereka terIampau koIot saya takut jatuh sy1rik..

#Foto sekadar hiasan. Hi All, Maaf kalau terp4ksa luah kat sini. Nak minta nasihat pada yang sudah berumah tangga dan yang ada ibu mertua. Saya ada seorang ibu mertua yang memang sangat kekampungan. Ada saja p4ntang larang walau pun ada yang bagi saya tak masuk dek akal.

Dahulu waktu mula berkenalan dengan suami, saya tak tahu pulak yang maknya agak kampung pemikiran. Untuk pengetahuan korang, saya memang anak bandar. Kedua – dua orang tua saya memang asal KL damansara.

Jadi memang kami cara pemikiran kami agak moden. Saya kenal dengan suami waktu zaman uni, benarlah orang cakap cinta tu buta kan? Suami saya baik orangnya, solat semua memang lengkap, waktu bawa dia datang rumah memang keluarga dan ayah saya rasa agak janggaI dengan dia.

Waktu makan pun dia siap angkat tangan doa kuat – kuat. Waktu nak solat memang dia ringan mulut nak ajak semua orang berjemaah. Bukannya kami tak solat, tapi memang jarang kami berjemaah sebab semua sibuk dengan kehidupan masing – masing.

Adik perempuan saya memang tak suka dengan suami sejak dulu lagi. Apa saja dia pakai memang suami saya akan tegur. Saya dah tegur suami, urusan keluarga saya, dia tidak perlu nak campur. Takut nanti dia akan di pulau kerana terlalu ringan mulut.

Saya sayang sangat dekat suami saya, tetapi kerana dia terlalu ringan mulut menyebabkan keluarga saya rasa tidak selesa dengan kehadirannya. Waktu pertama kali dia bawa saya balik ke kampung, memang saya terk3jut sangat.

Saya hampir batalkan majlis kami sebab merasakan kehidupan dan cara hidup kami terlalu berbeza. Tetapi mungkin j0doh kuat, kami tetap teruskan perkahwinan. Permulaan di rumah sendiri tidaklah susah mana.

Walaupun saya dengan daya moden, saya tetap pandai memasak dan mengemas, suami hanya balik kerja dan uruskan hal – hal kebersihan di luar rumah. Tapi kadang – kadang, jujur saya agak str3ss dengan dia kerana setiap kali solat, dia mem4ksa saya untuk berjemaah bersama.

Kadang – kadang kita letih, ingat nak solat sendiri dan rehat, tetapi bab itu dia cukup susah untuk fahami. Bila balik ke rumah mertua, jadi satu hal, ada saja yang tak kena, p4ntang itu ini, dari dekat pintu rumah lagi kena berdiri berdoa dahulu lepaskan kena langkah dengan kaki kanan, kalau tak, mak mentua akan bising.

Rumah pulak rumah kayu. Pernah sekali saya usulkan untuk ubahsuai ke rumah batu, tetapi mertua tak nak. Nak pasangkan aircond pun diIarang. Punyalah panas sampai tak boleh tidur, tu tak cakap lagi hal nyamuk, serangga semua.

Lepas tu anak – anak perempuan kena bangun pukuI 5.30 pagi. Kena pastikan air dijerang dahulu, kononnya itu permulaan pagi. Dapur kena berasap. Lepas solat berjemaah sama – sama, kena siapkan sarapan, semua perempuan kena duduk didapur siapkan segalanya.

Yang lelaki akan ke masjid untuk berduha. Memang koIotkan pemikiran mereka, bagi mereka perempuan ni kena duduk di dapur, kalau tak berasap dapur tu macam tak elok katanya. Bagi saya memang tak masuk akal.

Saya bukan malas, tapi pemahaman macam tu kena diubah takut jatuh syir1k. Bila habis masak, wajib basuh, cuci lantai semua, sedangkan sekali guna bukannya kotor pun. Nak maghrib je semua tak boleh keluar rumah, pintu tingkap pun tak boleh dibukak, dah la panas, tak tahu la nak terangkan macam mana.

Dek kerana tak tahan dengan keadaan macam tu, saya selalu usulkan kami tinggal di hotel je bila balik kampung. Mulalah mentua masam muka. Memang hidup kami semua tak boleh nak utamakan keselesaan. Suami pun mulalah bising cakap saya terlalu manja.

Salah ke kalau saya inginkan keselesaan, dia patutnya horm4ti saya sebagai isteri, apatah lagi rimas nak bertudung 24 jam di rumah. Dah la terlalu banyak p4ntang Iarang sehingga saya rimas. Sekarang saya tidak bercakap dengan husband kerana hal tersebut.

Adakah saya dikira derh4ka? Bagaimana ingin mengubah cara hidup mertua yang terlalu koIot? Sekian… – Isteri d3rita,

Komen Warganet :

Lorella Estee : Tapi memang meIampau pukuI 5 p4ksa bangun dan terus tak boleh tidur buat kerja – kerja perempuan. Dah macam dalam asrama. Orang zaman sekarang penat kerja. Hanya ada hujung minggu masa nak rehat.

Zaman sekarang kalau nak br3akfast, beli je la kat luar weii. Semua benda nak kena masak sndiri. Duit banyak – banyak dapat hasil kerja tu buat apa. Itu la gunanya kerja. Duit tu boleh la mudahkan untuk beli makanan kat luar.

Kalau nak jadi tukang masak je, baik tak payah kerja, jadi tukang masak je untuk semua orang. Aku paling tak boleh bIah budaya yang suruh perempuan – perempuan je memasak. Masa raya elok je orang laki pun turun dapur memasak. Ini bukan zaman per4ng, prempuan duk dapur, laki gi per4ng.

Norhidayati Misran : Astaghfirullah. Bila baca rasa kehidupan puan jauh dari Allah. Beruntungnya puan dapat suami yang sentiasa menghidupkan solat berjemaah di rumah. Islam itu bukan setakat pada nama, tapi semuanya.

Family mertua puan bukan koIot, tapi itulah gaya hidup orang kampung mesti ke dapur awal. Jangan pandang semua negatif, dari situ sy4itan menghasut secara halus. Puan macam pandang rendah pada keluarga suami.

Cubalah cari sudut positif. kalau betul moden, maknanya puan kenalah semai sikap terbuka fikiran, bukan sebaliknya anggap mereka koIot. Teruskan berjemaah, walau mula – mula berat, tapi insyaallah nikmatnya akan dirasai. Bersyukurlah kerana dia suami kiriman Tuhan.

Nurulhuda Mohd Noor ; Bab husband tegur tu i pun tak setuju, takut jadi meIampau kan, sebab beza ya nak tegur adik sendiri yang dah kenal dari kecik dengan adik orang yang dah terang – terang lain budaya dan cara pembesaran.

Tapi seri0usly, awak wanita yang sangat bertuah tau sebab suami selalu ajak solat jemaah bagai, ikut je lah. Tolak ansur je lah bab lain tu, takde lah koIot mana pun aku rasa.

Aysya Lufias : Kalau aku jadi penulis aku bersyukur sangat. Keluarga mentua pon baik. Kalau setakat benda – benda remeh tu biasalah. Aku pon asal bandar jugak. Teringin nak hidup cara kampung. Mungkin bagi penulis ni amat menjengkeIkan baginya. Takpelah lama – lama nanti boleh terima lah tu.

Hannaz Jazzid : Bagi aku la, tak ada masalah pun dengan keluarga mertua tu. Orang sampai ke Mekah la doa nak dapat suami keluarga baik – baik macam ni. Tolong belajar syukur. Banyak orang teringin suami yang selalu pimpin solat jemaah tau?

Modernization should follow Islam not the other way round. Tak ada hadis nabi yang kata bila kita dah masuk tahun 2020 atau 2030 sekali, pahala solat sendiri lagi besar dari jemaah. Islam is valid for all times to come.

Tapi sejujurnya aku faham kenapa ko rasa macam tu, sebab cara didikan dan membesar yang berbeza. Tapi ko pandang la dari sudur yang positif.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?