Saya menangis kegembiraan bila diceraikan suami bersaksikan anak yg sedang menyusu

2 tahun kami PJJ, atas alasan sunyi suami curang dengan rakan sekerja. Saya redha dimadukan tetapi madu saya kuat cemburu. Mereka hanya bertahan selama 5 bulan sebelum suami minta saya lakukan sesuatu. Malam itu saya menangis penuh kegembiraan kerana diceraikan disaksikan anak yang sedang menyusu.

#Foto sekadar hiasan. Saya wanita bekerjaya yang stabil dalam sektor kerajaan bergred S41, manakala bekas suami merupakan seorang pekerja sektor swasta di Kuala Lumpur. Kami telah berkahwin hampir 5 tahun (Sehingga Jan 2019).

Masuk 2021 ni genaplah 2 tahun saya berpisah dengan bekas suami. Ya, saya diceraikan 2 tahun yang lalu. Disaksikan anak yang sedang menyusu ketika itu. Bekas suami saya seorang yang ada rupa, berbanding saya yang biasa sahaja tapi manis tu ada.

Kami mula berkenalan ketika di alam Universiti, kami saling memahami antara satu sama lain. Sehingga kami mengambil keputvsan untuk bernikah. Benar sebelum berkahwin segalanya indah. Kami berjanji untuk sehidup sem4ti dan saling memahami.

Kami berbincang dengan seIumatnya perancangan selepas berkahwin termasuk urusan PJJ kami. Ketika itu masing – masing telah mempunyai kerjaya. Dia bekerja di Kuala Lumpur manakala saya di Terengganu. Episod keret4kkan rumahtangga kami bermula selepas dua tahun kami menjalani hidup secara PJJ.

Untuk pengetahuan semua kami akan berjumpa 2 minggu sekali. Kadangkala saya akan pulang berjumpanya di sana. Atau dia yang akan pulang bertemu saya di Terengganu. To make it sh0rt saya terus list bagaimana konfIik ini boleh berlaku.

Bekas suami ingin menambah isteri. Alasannya kerana berjauhan, dia tidak boleh menahan perasaannya apabila saya tiada di sisi. Dia telah jujur bahawa dia hampir terIanjur dengan seorang rakan di pejabatnya. Saya agak terk3jut kerana saya kenal suami sebagai orang yang menjaga agama dengan baik.

Setelah diselidik lebih dalam, mereka telah pun buat ringan – ringan (bercivman dan lain – lain). Perasaan saya pastinya h4ncur. Kepercayaan saya bagai dir0bek – r0bek. Saya berpenat lelah menguruskan anak sendirian dalam masa yang sama bekerja.

Namun sanggup suami melakukan perkara terkutuk tersebut di belakang saya. Untuk tidak membiarkan suami terus melakukan d0sa, saya redha untuk suami berkahwin lain walau saya sangat s4kit dimadukan. Ya saya pernah bertekad tidak akan sesekali mengizinkan diri bermadu dengan sesiapa pun.

Tapi kerana kasih dan sayang, akhirnya saya izinkan jua. Dip4ksa untuk berhenti kerja. Namun, langit tak selalu cerah. Rumahtangga bekas suami dan Farah tidak bertahan lama. Hanya bertahan 5 – 6 bulan. Alasan suami Farah terlalu kuat cemburu dan minta dilepaskan.

Lalu saya yang telah tawar hati dipujuk kembali dengan bersungguh – sungguh. Hati saya lembut kembali. Saya terima kembali ‘cinta’ suami seperti kali pertama kami bercinta. Indah sekali. Suatu hari bekas suami meminta kepada saya untuk saya berhenti kerja.

Alasannya dia masih boleh menyara saya dan anak. Dia takut jika dia kembali kepada per4ngai lama jika saya tidak selalu bersamanya. Per4ng besar pun terjadi. Saya masih ingat kata – katanya bahawa dia mempunyai hak mutlak terhadap isteri.

Tempat isteri adalah di rumah melayani suami. Isteri bukan untuk bekerja, isteri perlu menguruskan hal ehwal rumah (memasak, basuh baju dan lain – lain). Sangat terk3jut sebab kami dah bincang seIumatnya perkara ini sebelum berkahwin.

Bukanlah tidak ada usaha dari saya sendiri untuk transfer ke Kuala Lumpur namun rezeki masih tidak menyebeIahi. Sudah semestinya saya tidak akan sesekali meningg4Ikan kerjaya saya. Saya mempunyai ibu dan adik – adik yang perlu disara.

Saya rela m4ti demi mereka. Dengan kewangan sedia ada bekas suami sendiri sememangnya tidak cukup untuk disumbangkan sedikit pada keluarga saya. Bahkan sayalah yang paling banyak mengeluarkan duit sepanjang kami berkahwin.

Sewaan rumah suami di KL sayalah juga yang membayar. Saya sendiri memang berkeras tidak mahu berhenti kerja berdasarkan banyak justifikasi yang ada. Malam itu pertama kalinya suami memukuI saya. Dia mengatakan saya isteri derh4ka.

Sepanjang berkahwin tidak pernah sekali pun saya meninggikan suara kepadanya. Jika mempunyai masalah sayalah dahulu yang akan meminta maaf kerana saya tahu syurga isteri pada suami. KonfIik berkenaan kerja ini berterusan setiap kali saya pulang berjumpanya.

Suami kembali curang. Bahkan lebih teruk dari sebelumnya. Beliau telah menjalinkan hubungan dengan seorang janda. Hubungan mereka berterusan sehingga ke atas katil. Hati saya begitu ret4k. Saya mengambil keputvsan untuk dilepaskan juga walau apa cara sekalipun.

Saya sangat terIuka. Setelah pelbagai cara dibuat untuk saya dilepaskan akhirnya dia menceraikan saya. Malam itu saya menangis penuh kegembiraan dan keinsafan kerana menyesali segala d0sa yang mungkin ada saya sebelum kami bernikah.

Dan Allah turunkan ujiannya pada fasa perkahwinan kami. Kini, saya sangat bersyukur dengan kehidupan Saya bersama anak. Dialah penawar dan penyejuk hati saya. Bekas suami? Pastilah terus – terusan menganggu dan meminta untuk dirujuk kembali.

Tapi hati saya telah tawar. Tiada lagi peluang kedua dalam kamus hidup saya berkenaan rumahtangga kami. Saya bersyukur menjadi seorang wanita yang mempunyai visi dan wawasan saya sendiri. Dan masih mampu berdiri di atas kaki saya sendiri untuk menguruskan urusan anak dan keluarga saya.

Nasihat ikhlas saya buat golongan wanita. Binalah diri sebaik mungkin supaya apa – apa yang jadi dalam hidup kalian suatu hari nanti kalian masih boleh mandiri. Tinggalkan sahaja mereka yang tidak menghargai kalian. Kalian berhak bahagia. Jangan biarkan maru4h wanita dienjak – enjak.

Wanita perlu ada wawasan dan jati diri walau setahap mana pun tahap pembelajaran kalian. Paling penting kuatkan ik4tan dan tanggungjawab terhadap keluarga walau kalian telah berkahwin. Akhir sekali belajarlah mencintai diri sendiri dengan sebenar – benarnya sebelum mencintai yang lain.

Buat yang belum berumahtangga pilihlah bakal suami yang benar – benar baik untuk kalian, agama kalian dan anak – anak kalian. Kalian berhak memilih sebelum melangkah lebih jauh ke alam seterusnya. Salam Sayang, – Cik Puan Bunga (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Nik HidaYah : Seram pulak baca. Tak nak komen lebih – lebih. Sebab saya pon dah hampir 5 tahun PJJ. Sekarang semua baik – baik. Tak tahu masa depan macam mana. Saya doakan urusan sis dan anak dipermudahkan. Moga dipertemukan jod0h dengan yang selayaknya.

Tommy Par4ng : Syabas dan tahniah kepada puan! Elok sangat lelaki camtu tak diberi peluang lagi. Jangan beri muka! Walaupun saya juga lelaki tapi saya bersetuju dengan puan! Hidup mesti diteruskan juga walau apapun terjadi.

Pastikan anak tidak jadi m4ngsa perceraian tu. Pujuk dan rayu bekas suami tu abaikan je. Jangan pernah ada kasihan lagi pada dia. Ajar cukup – cukup.

Ruaslina Mohd Sujaai : Tahniah.. Awak merupakan wanita yang berani dan berdedikasi dalam memperjuangkan kehidupan diri dan anak. Sebab tu kita perlu ada aset dan kerjaya yang kukuh akan mampu berdiri sendiri tanpa lelaki yang dayus.

Muhammad Firdaus : You go girl, terbaiklaaa, ingat ye, walau saya ni lelaki satu saya nak peringat, WANITA TAK DIJADIKAN ALLAH S.W.T. UNTUK MENJADI H4MBA LELAKI, kalau dah nampak kamu yang kena tanggung laki, jika dia gagal, situ tak de istilah derh4ka kalau kamu tak nak tanggung.

Ingat ye, kalau suami tak mampu, dia tak de hak p4ksa isteri bekerja, tukar nama harta isteri atas nama dia, malah dia tak de hak nak p4ksa isteri berhenti kerja kalau dia tak mampu nak penuhi keperluan isteri. Ada batas dalam ketaatan, yang penting jangan biarkan cinta membutakan hati. BAHAGIA ITU PILIHAN.

Faizatulakmar Ahmad : Sedih baca tapi dalam masa sama tetap bangga kerana puan membuat keputvsan bijak. All the best puan. Semoga puan sentiasa dirahm4ti Allah selalu. Usah peduli bekas suami walau dipujuk dengan air mata d4rah sekalipun.

Bagi saya lelaki buat lah apa d0sa dan salah pun isteri boleh beri peluang kedua kecuali berz1na. Tiada peluang bagi suami sebegini. Minta dijauhkan dugaan begini pada kita semua. Amiin..

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?