Setiap kali anak saya dtg rumah, paling lama 30min, menantu saya akan call suruh balik

Dulu masa belajar, anak sulung saya janji akan kerja dan bantu saya seorang ibu tunggal. Namun tak sangka dia nak kahwin cepat dengan wanita pilihan. Sebelum ni dia janji nak bantu besarkan rumah, tapi sekarang dia cakap kahwin perkara wajib lebih penting. Saya menangis ketika dimaIukan oleh besan depan orang ramai.

#Foto sekadar hiasan. Ramai di kalangan kaum wanita yang sudah berumahtangga mereka boleh berdikari walaupun tanpa suami di sisi. Namun ramai juga antara mereka lemah seperti saya sentiasa takut, tidak berani bertindak.

Sebaliknya saya sentiasa memerIukan perg4ntungan, sama ada dengan ibu atau pun anak, setelah ketiadaan suami. Inilah keadaan diri saya. Saya mengaku lemah tidak berani bertindak sendirian.

Nasib saya bekerja, jika tidak saya boleh m4ti tegak, sebab tak tahu apa patut saya buat selepas kem4tian suami. Nasib ada anak lelaki sulung. Izat namanya dialah tempat saya berg4ntung dan berbincang sebelum saya buat keputvsan.

Ketika itu Izat belum kahwin, masih belajar di universiti dalam tahun akhir, tetapi dialah yang jadi kekuatan saya bersama 3 orang lagi anak – anak saya yang masih belajar. Sebenarnya saya bukan penakut, tetapi tak berani buat keputvsan, sebab sepanjang berkahwin suami lah buat keputvsan, saya jadi pak turut.

Segala tindakannya saya tak pernah bantah. Suami saya meninggaI ketika usianya baru masuk 50 tahun. Jadi anak lelaki sayalah yang menguruskan semua urusan harta, pencen, ansuran dan sebagainya. Saya cuma bertanya apa yang belum dan sudah dilakukannya.

Pendek kata dialah harapan saya. Pencen suami yang saya dapat tak banyak, tetapi dapat tampung perbelanjaan pelajaran anak – anak, sementara Izat ada biasiswa. Dia nasihatkan saya apa patut dan tak patut saya lakukan.

Namun saya ada sampaikan hasrat arw4h suami yang ingin besarkan rumah yang kami diami ini untuk keselesaan anak – anak yang sem4kin membesar dan untuk buat kenduri kahwin mereka nanti jika ada rezeki.

Untung Izat tak bantah, malah dia buat cadangan macam mana kami boleh lakukan untuk besarkan rumah. Paling tidak hajat ayahnya hendak besarkan dapur dan tambah sebuah bilik akan tercapai. Tapi duit tak cukup.

Kata Izat saya kena sabar setahun dua lagi untuk kumpul duit dicampur dengan sedikit duit tinggalan arw4h untuk besarkan rumah. Kata Izat dia izinkan saya gunakan duit tinggalan ayahnya yang menjadi hak mereka untuk besarkan rumah, malah anak – anak lain pun izinkan.

Lagi pun rumah itu untuk kebaikan semua bukan saya sahaja. Saya yang tak faham bab faraid ikut saja keputvsan Izat. Malah Izat mohon saya berdoa supaya dia lulus cemerlang dan cepat dapat kerja, bolehlah dia turut bantu saya.

Ketika itu besarnya hati hanya Allah swt sahaja yang tahu. Dan saya rasa betuah dapat anak seperti Izat sanggup bantu satu saya yang lemah ini. Malah Izat berjanji bila bekerja nanti dia akan bantu adik – adik kalaupun bukan dengan wang ringgit, tetapi dia akan menasihati mereka.

Dan lebih penting dia tidak akan segera kahwin hinggalah anak kedua saya masuk universiti. Tetapi kita manusia merancang, Allah menentukan dan Allah sentiasa menguji h4mbanya tanpa disedari. Selepas setahun bekerja, tiba – tiba satu hari Izat beritahu saya dia nak kahwin.

Ketika itu terasa gelap mata saya mendengar kata – kata Izat. Kelu rasanya lidah untuk bertanya. Terkedu saya seketika. Katanya dia sudah lama berkawan dan mereka sama – sama belajar di U dulu. Katanya lagi dia tak boleh tangguh lagi sebab keluarga temannya itu sudah mendesak supaya cepat kahwin.

Selepas tersedar daripada terkedu, saya tanya Izat macam mana dengan janjinya dulu. Rumah belum pun dibuat, janjinya dulu dia hendak membantu. Tetapi jika dia kahwin segera, tentu urusan membesarkan rumah akan terbengkaIai.

Maklumlah bila hendak berkahwin, Izat pasti dahuIukan hasratnya mengumpul duit buat hantaran belanja, belanja kenduri kahwin, hantaran persalinan dan macam – macam lagi. Kata Izat saya tak perlu buat kenduri di rumah, tak perlu besarkan rumah, sebab urusan kenduri kend4ra hanya akan dibuat sebeIah perempuan sahaja.

Tapi hasrat saya ingin juga buat kenduri di rumah sendiri, paling kurang lima dulang nasi. Saya suruh Izat dan temannya berunding dan minta tangguh paling kurang setahun dua, sebab saya ingin besarkan rumah dan nak buat tambahan bilik.

Kini tiba pulak giliran Izat termenong. Sebab dulu dia yang berjanji akan bantu saya. Sementara itu Izat hendak bawa kawannya jumpa saya dan berkenalan. Saya tak ada haIangan, tapi saya ingatkan Izat, lagi cepat dia datang jumpa saya lagi cepat dia mahu segera di nikahkan, paling tidak dia hendak segera bertunang.

Tetapi Izat nafikan, sebulan kemudian dia bawa kekasihnya Intan Adlina jumpa saya di rumah. Tepat seperti diduga, Intan mendesak supaya mereka segera bertunang. Sedangkan ketika dia datang ke rumah saya, dia tidak sebut pasal bertunang, dia banyak berdiam diri sambil melihat keadaan rumah kami.

Sebenarnya pada pandangan saya Izat masih muda lagi belum pun 25 tahun jadi mengapa mesti kahwin segera. Lagi pun dia ada tanggungjawab yang belum beres. Sementara Intan baru habis belajar belum pun bekerja.

Dalam kerisauan saya terus meminta Izat supaya bersabar, paling tidak kami mesti besarkan rumah dahulu. Saya tak mahu duit arw4h yang terkumpul terpakai, maklum duit dalam tangan dan saya bimbang hasrat arw4h ayahnya tak kesampaian.

Saya janji pada Izat kalau nak bertunang pun tunggulah hingga rumah siap. Sebab saya tak tahu nak pilih kontrektor. Macam mana nak reka bentuk bilik dan sebagainya. Tambah kecut perut rasanya bila memikirkan mampukah saya mengendalikan anak – anak yang sedang belajar, nak buat tambahan rumah kalau Izat teruskan juga hasratnya nak bertunang dan berkahwin.

Kerana itu saya minta Izat bersabar dahulu. Syukur Izat dengar hasrat saya, dan segerakan hasrat membina rumah walaupun terp4ksa mengecilkan binaan kerana duit tak cukup, sebab Izat tak bantu kerana hendak guna duit untuk kahwin.

Sebaik rumah siap Izat mohon hasratnya ingin bertunang dipenuhi. Saya terp4ksa ikut. Bila urusan meminang tiba di rumah Intan, ayahnya terus meminta supaya ditiadakan pertunangan dan meminta perkahwinan disegerakan.

Alasannya dia tak mahu urusan yang baik (berkahwin) dilewatkan, malah katanya bina rumah boleh tangguh, tetapi urusan perkahwinan mesti disegerakan kerana itu lebih wajib dia tak mahu tanggung d0sa.

Terkedu saya dengar ketegasannya. Lebih sedih bila dengar suara ayah Intan yang kasar menyindir dan maIukan saya di hadapan romb0ngan kami. Agaknya kerana saya perempuan tidak ada suami, maka dia boleh bersuara sesuka hati.

Meleleh air mata saya terasa dimaIukan depan khalayak ramai. Kerana didesak, saya ikut kehendak Izat dan ayah Intan. Enam bulan kemudian majlis perkahwinan berlangsung. Selepas kahwin saya bukan sedih kerana Izat pindah, tetapi kecewa bila Izat tidak boleh balik ke rumah sesuka hati.

Sebagai contoh, setiap kali Izat datang ke rumah, setengah jam kemudian Intan telefon suruh pulang. Lepas kenduri dahulu semua orang puji saya bertuah dapat menantu terpelajar dan cantik. Tetapi mereka tak tahu saya sedih sebab saya tahu per4ngai Intan tidak sebaik wajahnya.

Sejak mula berkawan dengan Izat lagi dia kawal pergerakan Izat. Dia langsung tak berbudi bahasa apabila bercakap dengan adik beradik Izat, dengan saya dia langsung tak bercakap. Per4ngainya lebih teruk selepas berkahwin.

Agaknya pada fikiran Intan setelah berkahwin keluarga suami tidak perlu lagi, yang lebih penting cuma menjaga dirinya sebagai isteri sahaja. Tetapi sedarkah Intan bahawa hubungan antara ibu dan anak tidak akan putvs, tetapi antara isteri dan suami bila – bila boleh terpisah.

Dan tahukah Intan bahawa ibu menjadi tanggungjawab anak lelaki paling utama selain ayah dan adik beradiknya, jadi tahukah Intan di mana kedudukan dirinya sebagai isteri? Saya tak bencikan menantu, saya terima apa juga pilihan anak saya, tetapi jangan cuba pisahkan ibu dengan anaknya!

Jangan persoal berapa kali Izat balik ke rumah ibunya dalam sebulan. Seperti yang saya katakan saya perIukan Izat kerana dia anak lelaki sulung, 3 orang lagi anak – anak saya semuanya perempuan. Dan mereka juga perIukan nasihat abangnya.

Kerana itulah caranya kami dibentuk oleh arw4h suami saya. Biasanya setiap kali Izat balik jumpa adik – adiknya, Intan akan telefon suruh pulang. Pelbagai alasan diberikan asalkan Izat tidak lama di rumah kami. Kalau Intan tak suka datang rumah kami, jangan sekat kedatangan Izat.

Saya sedih sejak 3 tahun berkahwin, cuma 3 kali Intan datang ke rumah kami pada hari raya keempat. Adakah menantu anda buat seperti itu kepada anda? Saya tak faham mengapa menantu saya benci sangat pada kami.

Kesimpulannya , saya nasihatkan kaum wanita jangan jadi macam saya terlalu berg4ntung pada suami, kerana bila suami tidak ada, isteri jadi macam orang b0doh. Kepada kaum wanita janganlah meletak harapan terlalu tinggi kepada anak, kerana biasanya anda akan kecewa setelah anak berkahwin, tak kira anak lelaki ataupun perempuan.

Nasihat saya kepada wanita didiklah anak – anak supaya sayangkan ibu mertua sama seperti dia sayangkan ibu sendiri. Dan sayangiIah mertua anda seperti anda menyayangi suami anda.

Komen Warganet :

Fatimah : Kadang – kadang ada lelaki yang buta mata sebab cinta. Tambah lagi kalau dapat wanita yang lebih ‘hebat’, lebih cantik, lebih kaya. Mungkin dia rasa terawang – awangan, impian jadi kenyataan.

Dah jadi macam lembu cucuk hidung langsung tak fikirkan keluarga. Apa – apa pun semoga anak – anak puan yang lain dapat jadikan sikap anak sulung puan sebagai pengajaran.

Puan kena kerap nasihat anak – anak yang lain supaya tidak ikut per4ngai abang sulung mereka tu.

Wawa Ainul : Bila dapat menantu kaya tambah lagi menantu perempuan, inilah yang kita takutkan. Sebab tu kita sebelum buat pilihan untuk pilih pasangan kena cari yang sekufu. Kalau tak, masalah macam ni akan timbul.

Memang tak semua orang kaya macam tu, tapi cara mereka dibesarkan, persekitaran pun berbeza. Sedikit sebanyak akan timbul rasa tak selesa. Harap Izat dapat jadi anak dan suami yang baik.

Dia perlu bentuk isterinya supaya menghorm4ti ibu mertua sama seperti ibu kandung sendiri.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?