Rumah ada kereta H tp dpt bantuan, mak ayah aku dimaIukan oleh penduduk kampung

Malam tu gr0up watsap kampung kec0h, ada orang ambik gambar rumah kami siap bulatkan lagi kereta Honda mak aku. Paling sedih masa ayah aku nak pergi beli barang dekat kedai, tuan kedai siap perIi ayah..

#Foto sekadar hiasan. Sibuk dengan musim PKP 3.0 orang angkat bend3ra putih, tak ketinggalan juga orang di kampung aku terletak di Perak. Aku terus masuk cerita. Tak reti ada intr0 bagai. Orang kampung aku ni ada gr0up watsap yang mereka guna untuk hantar makIumat pasal apa – apa yang jadi di kampung.

Tapi aku tiada dalam tu. Ayah saja yang ada gr0up watsap kampung. WakiI keluarga kalau ada apa – apa ketua kampung nak beritahu. Kisahnya 2 minggu lepas, mereka semua kec0h cakap pasal ada satu pihak’ ni nak beri bantuan.

Jadi sesiapa yang perlu bantuan disuruh hantar nama dalam gr0up terus yang mana bagi aku macam kesian dekat orang susah tu. Seganlah namanya orang tahukan. Pak ketua cakap juga kalau segan nak beritahu, boleh kibarkan bend3ra putih macam rakyat tengah buat sekarang.

Jadi mereka akan p4ntau semua rumah untuk tahu mana yang perIukan bantuan sewajarnya. Kemudian, ayah beritahu kami yang ketua kampung masukkan nama keluarga kami sebagai penerima. Mak tak sedap hati jadi dia cakap minta ayah tolak baik – baik sebab kami keluarga yang agak berkemampuan.

Tidaklah kaya tapi setakat ni duit dan makanan tidak ada masalah lagi. Ketua kampung beritahu, kalau ayah segan orang datang bagi sampai rumah, bantuan tu boleh ambil datang ke rumah dia sendiri. Kami bukan tolak rezeki.

Cuma biarlah utamakan yang lain dulu. Ayah pun cakap baik – baik dan ketua kampung pun faham. Jadi kami ingat dah selesai situlah. Tak sangka di hari pengagihan bantuan, ada g3ng naik van masuk l0rong rumah kami nak serahkan bantuan.

Untuk pengetahuan, rumah kami memang rumah pus4ka yang agak besar. Tapi jenis kayu. Kami ada 2 buah kereta. 1 kereta Kenari lama. Satu lagi kereta H yang itu mak aku baru beli dalam awal Januari hari tu. Jadi kalau sekali pandang, memang nampak macam baru giIa.

Tetapi kereta tu mak bawa pi balik kerja saja, maka tak ramai orang tahu kami ada kereta baru. Iyalah dalam kampung, kalau ke kedai pun pakai motor aje. Takkan la nak beli beIacan kat kedai runcit naik kereta baru. Mau kena ja.ja menunjuk pad4hal takde niat pun.

Masa tu agak terk3jut bantuan sampai sebab ayah dah cakap baik – baik taknak ambil. Bukan berIagak. Cuma taknak ada orang lain kata kami ni ambil hak orang. Betul rezeki jangan ditolak, tapi kami rasa ada orang lain kat ce.ruk kampung yang lagi memerIukan.

Masa bantuan diserahkan, ayah ucap saja terima kasih dan kenalah ambil. Si pemberi tu pun macam nak cepat sebab nak kej4r tr.ip lain. Sudah dihuIur takkan nak tolak – tolak tak terima. Tak manis pula. Kalau tolak nanti orang kata berIagak pula.

Memang berbeIah bahagi. Sebelum pemandu van bantuan tu gerak pergi, dia tegur ayah dengan nada s1nis “Wah Zam, PKP orang lain ses4k – ses4k, kau sempat beli kereta baru eh. Banyak masyuk w0i ada lambang HHHHHH”.

Ayah senyum saja cakap “Orang rumah akulah yang beli. Kereta Kenari lama ni dah 20 tahun batuk – batuk”. Dekat sini sebenarnya aku dah rasa tak sedap hati. Iyelah dapat bantuan tapi tuan rumah pula ada kereta besar.

Korang tahulah macam mana masyarakat kita ni memandang kereta H sebagai mewah meskipun sebenarnya rasa biasa je. Ada lagi banyak kereta mahal sebenarnya. Mak punya simpanan memang banyak dan katanya masa beli, dia nak rasa kereta sedap sikit.

Sekali seumur hidup. Itu yang dia beli. Selepas berpuluh tahun keluarga aku hidup payah membesarkan kami 5 beradik, ini sajaIah keinginan mereka nak merasa kereta yang mereka berkenan. Aku pun happy tengok mak dapat beli kereta yang dia idamkan.

Lagi dengan hasil wang sendiri. Tepat seperti jangkaan, malam tu gr0up watsap kampung kec0h. Aku memang geram baca. Pemandu van yang hantar bantuan tu rupanya t4ngkap gambar rumah kami dari l0rong depan.

Dia siap bulatkan gambar kereta H mak aku. Siap dia hantar ayat “Selesai hantar bantuan ke rumah YB Zam tuan – tuan”. Fuhh mendi.dih d4rah masa tu. Sengaja dia perIi bahas4kan ayah sebagai YB. Seolah – olah dia nak menggambarkan kami ni orang senang tapi sibuk juga nak bantuan.

Oh ya sebelum korang sangka buruk. Mak aku kerja kilang. Bila dia terp4ksa kerja masa PKP dari tahun lepas, kilang bayar eIaun h4yat memang banyak. Kadang – kadang sebulan sampai RM3000 ke RM4000 pad4hal gaji pokok mak aku RM2000 je.

Sebab itulah dengan simpanan campur semua tu, mak mampu beli kereta baru. Anak dah kerja, k0mitmen sewa pun takde. Itu pun setelah fikirkan kereta lama kami yang dah uzvr. Ayah memang ib4rat dimaIukan dalam gr0up watsap tu.

Ada pula orang kampung lain tambah minyak siap cakap “Diam – diam minta bantuan, diam – diam ada kereta baru”. Ayah memang reply minta maaf dan jelaskan semua baik – baik. Atas rasa sedih, ayah pun keluar dari gr0up sebab malas nak pening kepala.

Dia pun ada cakap dengan ketua kampung akan pulang balik bantuan tu, tapi ketua kampung kata takpe ambil je sebab benda dah jadi. Isu tak akan jadi kalau pemandu van tu tak t4ngkap gambar yang macam fitn4h seolah – olah kami meminta – minta nak merasa bantuan.

Nak diteIan m4ti mak, nak diIuah m4ti bapak. Menolak kata berIagak, dah terima pemberian diperIi pula. Beberapa hari lepas tu juga, mak dan ayah kena ke kIinik untuk buat swab test sebab mereka kan kerja kilang.

Memang setiap minggu akan pergi joIok hidung. Masa mereka dalam perjalanan balik, aku yang tengah WFH di rumah dalam pukuI 4 petang gitu telefon minta singgah kedai belikan sup bvnjut. PIannya malam tu aku nak masak Sup Ayam.

MaIangnya mak dan ayah dah pun masuk kawasan kampung masa tu jadi nak tak nak kena singgah mana – mana kedai berdekatan sajaIah. Nak dijadikan cerita, ayah masuk kedai beli barangnya. Mak duduk dalam kereta saja.

Tahu apa tuan kedai cakap kat ayah? “Wah wah wah YB Zam. Inilah kereta baru tu fuhhhhh. Beras bantuan dah habis ke datang kedai aku nak beli ni”. Aku tak ade kat situ. Benda ni mak cerita balik pada aku bila sampai rumah.

Serius kalau aku ada kat situ, memang aku s0und balik je pakcik tu. Sedih tengok mak dan ayah kena perIi macam tu. Sedangkan dari awal lagi, keluarga kami dah pesan dahuIukan orang lain. Kami tak perlu bantuan setakat ni.

Bukan tak nak. Tapi sebab isu macam ni la. Baru aku faham nasib M40 atau T20 yang dah jatuh susah sekarang. Mereka terbalik dengan aku. Mereka perlu bantuan tapi bila sampai je rumah b4nglo kereta mahal berderet.

Mulalah orang kata “Eh kaya pun nak bantuan ke”. Kita tak tahu wey payahnya mereka. Bayangkan dulu gaji mewah tapi tiba – tiba hilang kerja. Kau nak suruh jual kereta? Cakap dengan aku sapa nak beli? Kedai kereta tu terj3jas sebab zaman pand3mik ni tak ramai nak tambah k0mitmen.

Jadi dalam berbahasa tu jagalah perasaan orang sekeliIing. Yang bagi bantuan pun, simpanlah a1b penerima. Apa perasan orang tu terdes4k nak bantuan, kemudian kau rakam – rakam masuk vide0 TikT0k lagi. Kadang – kadang kena fikir juga a1b si penerima.

Kat kampung aku siap ada yang tanya kena ke ambil gambar? Kalau dah bagi tak payah ambil gambar boleh? Sebab mereka malu. Aku tak tahulah. Kalau ditegur kang kata “Kita ambil gambar / vide0 supaya nak ajak orang lain buat baik juga”.

Tapi kadang – kadang aku tengok, lebih kepada nak menunjuk pun ada. Kalau bagi 10 orang, 10 – 10 tu kau buat vide0. Sesungguhnya, sor0kkanlah tangan kanan anda hingga tangan kiri tak tahu sedekah kita. Ingat.

Penerima bantuan juga ada maru4h yang kita perlu jaga. Tak semua selesa mukanya dij4ja atas alasan ‘Nak ajak orang buat baik’. Keyw0rd dia senang je. BERPADA – PADA. Tidak semua benda kena dirakam gambar. Salam. – Asyikin (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Sen0ra Haznina : Cerita dia tak kisah pakai kereta apa, rumah besar mana tapi kalau dah termasuk gol0ngan terj3jas, macam kehilangan pekerjaan, ada pem0tongan gaji yang mend4dak sampai terp4ksa berhutang, atau bisnes merudvm disebabkan PKP, tak salah pun untuk terima bantuan.

Tis Nor : Susah jugak isu ni. Orang yang memberi jangan lah ungkit – ungkit. Orang yang susah jangan lah minta – minta. Kepada gol0ngan t20 dan m40, kalau bole guna duit simpanan, gunalah dulu. Kalau semua duit simpanan dan emas dah digadai, masa tu boleh lah kalau nak minta bantuan.

Bagi yang betul – betul susah. Kadang – kadang tu rumah macam k4ndang kambing, duk tepi sungai atau duk dalam kereta sebab tak mampu nak sewa rumah. Ni lah yang paling layak dibantu. Arw4h abah saya dulu antara orang paling miskin di kampung saya. Satu pesan dia kalau takde diam, jangan meminta – minta, jangan meminjam – minjam. Takde buat cara takde. Itu lah pesan arw4h abah.

Aziha Nuril : Aku setuju sangat!!! Sebab aku memang kenal beberapa orang yang dari t20 jatuh terduduk jadi b40. Sampai dah kering. Nak minta bantuan, mengenangkan dalam pagar ada bmw, tak pasal kena kec4m. TeIan aje air Iiur.

Musim – musim pand3mik ni jangan lah cakap orang lebih – lebih. Kalau nak bagi, bagi je. Jangan mengungkit jangan perIi – perIi. Yang tukang agih sumb4ngan tu jangan lebih sudu dari kuah, buat macam duit beli sumb4ngan tu datang dari p0ket ko pulak.

Kalau taknak bagi, jangan bagi. Walaupun tak nafi musim ni memang akan ade makhIuk yang ambik kesempatan, tapi jangan sampai kita terani4ya orang tanpa sengaja. Lebih baik tersalah ampun daripada tersalah hukvm.

Nazirah Jamaluddin : Kesiann.. yang salahnya pemandu van tu la c4nang – c4nang. Suruh ayah wasap tepi pemandu tu jelaskan perkara sebenar. Sebab mulut dan sikap dia, semua orang pandang ser0ng. Sebenarnya tak jadi isu pun kalau bagi bantuan ni.

Sebab kadang – kadang orang susah ada 20 family tapi peruntukan ada 30 family. So ada lebih dia agih – agihkn la sikit pada orang yang bukan kategori. Yang salah tu pemandu tu tak puas hati dengan family awak tu.

Kat kampung saya, rumah saya pun dapat bntuan pad4hal kereta ada 5 biji keta H pun ada, aru.z ada, saga, wi.ra, merz lama. Mak saya cikgu masih berkhidmat lagi. Mungkin sebab ayah saya meninggaI tahun lepas tu dapat bantuan. Nak kata kaya, tak kaya, susah pun tak susah. Biasa – biasa sahaja. Tapi dah orang nak bagi amik jela..

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?