Isteri malu bila lahirkan anak yang kurang sempurna dan salahkan saya sebagai punca kecac4tan anak

news.allmhidotcom warning

Disebabkan kecac4tan anak pertama, isteri f0bia untuk mengandung lagi. Dia juga cemburu bila melihat keluarga kawan – kawannya yang mempunyai anak yang sempurna. Dia sering menyaIahkan saya dan juga keluarga sebeIah saya sebagai punca kecac4tan anak kami. Dia pernah minta saya lepaskan dia kerana tidak tahan lagi dan tak sanggup nak menanggung malu…

#Foto sekadar hiasan. Salam admin, tolong rahsiakan nama saya. Saya cuma nak kongsi kisah sedih saya. Saya dah kahwin sejak 8 tahun yang lalu atas dasar suka sama suka. Rumahtangga kami agak bahagia sehinggalah setahun selepas itu isteri saya melahirkan anak pertama kami.

Kisah maIang ini bermula apabila anak yang dilahirkan itu kurang sempurna atau dalam erti kata lain cac4t sebab anak kami menghidap peny4kit CerebraI PaIsy membuatkan pergerakannya terbatas.

Pelbagai usaha saya dah buat, mendapatkan rawatan di hospitaI, berubat secara tradisi0nal, namun kecac4tan anak saya tetap sama, sehinggalah akhirnya saya redha dan terima dengan takdir itu namun isteri saya agak sukar menerimanya dan malu dengan anak kami. Dia sering menyalahkan saya dan juga keluarga sebeIah saya sebagai punca kecac4tan anak kami malah seringkali mengatakan yang saya tidak ambil berat tentang anak saya, sedangkan sayalah yang sering membawanya ke hospitaI, hantarkannya ke sekolah dan sebagainya.

Disebabkan kecac4tan anak pertama saya ini juga membuatkan isteri saya f0bia untuk mengandung lagi. Saya faham perasaan isteri saya dan tidak pernah mem4ksanya untuk mengandung lagi. Namun dia seringkali berasa sedih dan cemburu setiap kali melihat keluarga kawan – kawannya yang mempunyai anak yang ramai dan sihat sempurna tubuh badan, sedangkan kami hanya ada seorang anak itupun anak yang cac4t.

Untuk menghilangkan rasa sedihnya, dia sibukkan diri dengan bekerja dan melakukan pelbagai aktiviti luar. Kerana tidak mahu menambah kesedihannya, saya bagi lebih kebebasan kepadanya dan biar saya yang lebihkan masa jagakan anak. Walaubagaimana pun dia masih tetap marahkan saya, tetap salahkan saya. Bila berlaku perg4duhan, dia akan mengungkit hal yang sama, menyalahkan saya, menyalahkan ibu bapa saya, sama ada di tempat tertutup mahupun di depan orang lain.

Sehingga ada satu masa, dia pernah minta saya lepaskan dia kerana tidak tahan lagi dan tak sanggup nak menanggung malu. Malah pada masa itu juga ada seorang lelaki lain yang cuba menangguk air yang keruh dan mengambil kesempatan atas konfIik rumahtangga kami cuba untuk memujuk rayu dan memik4t isteri saya. Disebabkan perasaan sayang dan memikirkan anak kami, saya tak sanggup melepaskan isteri saya. Kini sudah 8 tahun kami berkahwin namun saya tahu sehingga hari ini dia masih marah dan menyalahkan saya.

Bukannya saya minta anak yang cac4t, tapi itulah maIangnya nasib saya mendapat anak yang cac4t. Salah saya sebab tak mampu memberikan anak yang sempurna pada isteri saya. Pesan saya kepada ibu bapa lain, kalau dapat anak cac4t, kedua ibu bapa perlu terima dan redha, kena sama – sama bantu membantu dan bagi sokongan moraI untuk membesarkan anak.

Kalau satu pihak je yang redha, satu lagi tak terima dan malu, susah nak besarkan anak 0KU dalam keluarga ini. Kalau tidak jadilah macam saya. Seringkali dipersalahkan dalam apa jua hal, malah bawa anak keluar berjalan pun boleh jadi isu dan saya boleh dimarahi hanya kerana isteri saya berasa malu orang lain memandang anak kami dengan pandangan mata yang jeIek. Maafkan saya sayang sebab tak mampu memberi zuriat yang baik buat awak. Maafkan saya kerana membebankan hidup awak selama ini. Maaf, saya dah penat. Mungkin, lebih baik jika saya m4ti sahaja. Mungkin barulah isteri saya akan puas dan boleh move on dengan kehidupan.

Komen Warganet :

Salim Harmanain : Jujur aku cakap senario saling menyalahkan bila dapat anak 0ku tu biasa. Mengungkit tu pun biasa. Aku rasa je semua tu. Tapi tu semua zaman aku kecik dulu boleh la diterima akal. Zaman teknologi maklumat yang kau boleh cari sebanyak info pasal peny4kit budak tu dan macam mana cara dia menjalani hidup macam orang lain.

Budak tu manusia. Perlu ada support. Kalau bukan parents siapa lagi? Aku rasa suami ni patut tinggalkan relationship yang t0ksik ni dan bawak anak tu sekali. Didik elok – elok.

Cindy Ben : Mak bapa aku pun dikurniakan anak yang istimewa. Jangan la panhgil diorang cac4t. Syukur mak bapa aku tak pernah malu dengan adik aku segala h1naan mereka tak peduli. Terima kasih mak bapak dah bagi adik yang sangat – sangat istimewa untuk aku.

Hajah Kalsum : Anak Syurga tu patutnya di jaga dengan baik, ada hikmah di sebalik semua yang terjadi, isteri kamu tak tau ke, Anak Syurga tu pun akan disalurkan rezekinya melalui ibu bapa mereka? Jangan sesekali fikir mau m4ti, kalau kamu m4ti, siapa akan JAGA ANAK SYURGA TU ? Redho dengan ketentuan ALLAH …

Satu hari nanti rezeki kamu akan murah jika ikhlas menjaga ANAK SYURGA KAMU TU… Soal isteri kamu tu, lebih baik lepaskan dia, untuk ketenangan hidup kamu, focus sementera waktu kepada ANAK SYURGA KAMU TU sehingga dia boleh berdikari … InsyaALLAH … ALLAH bersama kamu menjaga dia .

Putera Danish Damien : Saya ibu yang ada nak istimewa. sepatutnya isteri awak diberbangga kerana dikurniakan anak syurga. mengapa perlu malu ???? Itulah saham awak di akhir4t kelak. Bersyukurlah sebagai ibu bapa awak di beri peluang melihat zuriat awak dan merasa pengalaman bersalin. Malah banyak pasangan di luar tidak mempunyai anak. Yang awak jaga adalah penghuni syurga. Mengapa perlu malu dan rendah diri ???? Saya juga ada anak istimewa dan saya tidak pernah merasa malu akan zuriat saya. Ingat allah banyak – banyak. penghuni syurga tu. ingat pesan saya. bukan awak seorang saja yang di uji.

Ingat m4ti. anak syurga adalah saham kita di akhir4t. Wahai wanita di luar, berbangga lah dengan gelaran seorang ibu… tak semua wanita di beri peluang jadi ibu. jaga anak syurga awak baik baik. dari ibu anak aut1sme

Arissa Rizqi : Lepaskanlah isteri yang memang tak tahu bersyukur.. saya rasa encik akan lebih lega dan tenang.. tak guna encik mem4ksa isteri untuk bersama sedangkan dia tidak suka.. Biarkan dia dengan haluan dia… Encik redha la dengan ketentuan Allah.. Ada hikmah yang Allah nak bagi pada encik.. percaya dan yakinlah.. tak guna mengharap pada orang yang tak sudi… Lepaskanlah supaya hati encik lebih tenang.

Zabedah Ghan : Kenapa kalau bercakap macam tak ade bertuhan. Dah bahagian kita di duga macam tu, ada anak syurga. InsyaAllah adalah rezekinya, akhir4t nanti dia lah yang akan menyeIamat kita nanti, jadi jaga dan sayangilah anak tu.

Apa kata anda?