Saya menyesal apa yang saya lakukan pada isteri sebelum ini

Kami kahwin muda, masing – masing belum mat4ng. Dengan saya yang bar4n bila g4duh je kaki tangan akan hinggap dekat isteri. Isteri pun tak nak kalah, habis tangan dan badan saya berdar4h kena gigit dan cakar dengan dia…

#Foto sekadar hiasan. Salam min. Cerita cerai berai je hari – hari aku baca. Ni aku nak share cerita bahagia pula tapi yang sedih kami tengah diuji sampai aku tak habis – habis menyesal atas apa yang aku buat.

Aku nikah muda, masa tu aku umur 23 tahun je isteri pulak 18 tahun. Kami nikah pada tahun 2010 dan alhamdulillah kami dikurniakan 4 orang anak yang bijak cantik macam ibu dan kacak macam ayahnya. Masa mula – mula kahwin, saya seorang yang panas baran isteri pula jenis kuat meIawan. Tangan kaki hinggap dekat muka isteri dia pula meIawan gigit dan cakar saya.

Habis berdar4h – dar4h tangan badan dicakar. Dia pula lebam – lebam badan saya beIasah. Perg4duhan punca dari kami yang tidak mat4ng. Contohnya isteri malas masak, saya pula tak reti nak tolong buat kerja rumah. Kadang – kadang hanya gara – gara isteri membebeI pun boleh jadi g4duh besar. Lepas lahir anak pertama, kami masih macam tu, g4duh Iawan – Iawan. Anak kedua sama juga. Tapi saya jenis tak layan perempuan walaupun sekarang saya kerja dalam badan beruniform dan berpangkat tinggi.

Ramai wanita tergiIa – giIa termasuk di office tapi tak layan sebab bagi saya tu semua buang masa. Cuma saya memang panas baran. Sampai lah lahir anak ke – 3. Saya nekad nak berubah. Saya tak nak pukuI isteri saya. Pertama saya biarkan isteri membebeI, bila dia buat muka, saya cepat – cepat bawa anak main – main. Bila dia nak makan sesuatu saya cepat – cepat beli, saya dah mula beri isteri hadiah, emas bunga dan kadang – kadang ajak anak isteri makan dan melancong di luar.

Sejak tu isteri dah mula berubah. Isteri dah belajar masak. Masakan pertama isteri adalah nasi briyani kambing sebab tu makanan kesukaan saya. Isteri belajar dari google je. Baru saya tahu isteri masak sangat sedap min. Saya puji masakan isteri saya, lama kelamaan isteri saya mak1n rajin belajar, macam – macam resepi isteri masak dan semua menjadi, sampailah kek dan biskut pun isteri saya dah pandai buat. Dan saya selalu puji isteri saya dan dia mak1n semangat nak buat sesuatu. Bukan tu je min, mak1n usia meningkat layanan isteri saya mak1n top. Macam – macam cara dia belajar untuk puaskan saya sedangkan dulu macam – macam alasan dia beri untuk menolak.

Mak1n saya puji isteri hebat, mak1n pandai dia layan saya. Bukan tu je. Anak – anak lagiIah dia reti sangat nak handIe. PukuI 4 dah bangun masak bekal anak – anak. PukuI 8 pagi kerja semua dah siap. Saya pula kalau malam selalu tolong basuh pingan, jemur kain dan bawa anak – anak main masa tu isteri pula santai – santai. Ya Allah hebatnya ujian yang kau berikan sebelum ni dan semuanya kau hadiahkan dengan kebahagiaan. Syaratnya adalah kena bersabar dan nekad berubah, jangan kita berharap pasangan kita berubah kalau kita sendiri tidak berubah. Jika kita berubah menjadi lebih baik, inshaAllah pasangan kita juga akan baik – baik.

Sekarang isteri saya baru melahirkan anak nombor 4. Alhamdulillah rezeki mak1n mencurah – curah bila saya dinaikkan pangkat dan kami akan buka business sendiri. Tapi isteri diuji bila disahkan s4kit k4nser tahap 2. Saya yakin isteri boleh sembuh, setiap peny4kit pasti ada ubatnya. Semoga Allah jaga keluarga kami.

Cuma saya nak pesan pada lelaki di luar sana, nak isteri yang baik, cuba kita perbaiki diri dahulu inshaallah semua akan baik – baik. Isteri bukan h4mba tapi amanah, sama – sama lah saling bantu – membantu. Buang sikap eg0 dan panas bar4n. Isteri wanita yang kita pilih pastikan pilihan kita tepat dan jagalah dia..

Komen Warganet :

Azira Azman Muhd Nasri : Allah, yang ni buat rasa nak nangis ni. 5 tahun pertama perkahwinan memang fasa dug4an. Dah syok baca tang bahagia, sekali masuk tang dug4an pulak. Kami para pembaca mendoakan kesihatan yang baik untuk isteri tt dan dipanjangkan umur untuk terus membahagiakan awak dan anak – anak. Semoga keluarga awak sentiasa di bawah IindunganNya.

Lina Ismail : Harap kisah ni beri inspirasi buat suami yang lain biar hari ini lebih baik dari semalam, belajar dari kesiIapan. Bukan terus mencari yang lain. Suruh isteri banyakkan baca surah Al-Fill untuk h4ncurkan sel – sel k4nser di samping ubat – ubat doktor. Semoga tuan seisi keluarga bahagia till jannah.

Nor Liza Md Arif : Semoga isteri tuan dapat sembuh dari k4nser. Ingat ye. Pes4kit k4nser ni sangat – sangat sensitif. Bila dah start kim0, tetap la memuji isteri seperti selalu, bagi dia sokongan moral. Mungkin isteri dah tak mampu nak layan macam dulu tapi jangan la mengeIuh. Sentiasa simpati dengan dia, jangan la ada perasaan jeIek pada isteri nanti. Sesungguhnya berat ujian ni, semoga tuan, isteri dan anak – anak tabah menempuhi ujian ini. Doalah banyak – banyak agar isteri dapat pulih dari k4nser.

Muhammad Shahrir Bin Yahaya : Benar tuan, isteri adalah amanah dari ibu bapanya untuk kita jaga dengan sebaik – baiknya. Satu lagi, hidup kita di dunia ini pasti akan diuji oleh Tuhan. Ujian yang kita hadapi berbeza antara satu sama lain. Sentiasa berdoa agar kita mampu menempuh ujian yang diberi, sambil memohon agar diberi jalan keluar/penyelesaian pada masalah yang kita hadapi.

Imah Sharail : Jangan Iukakan hatinya cuba buat sentiasa dia bahagia peny4kit itu hanya yang buat dia sehat semula keluarga tolong bahagiakan dia selebih Allah saje mengetahui apa yang terjadi tapi selagi dia tidak sedih insyaallah peny4kitnya akan berkurangan beri semangat ya dik.

Apa kata anda?