Suami p4ksa aku jalan kaki balik rumah pada waktu malam sebab tak bawa duit untuk bayar makan

Sebelum pergi kedai makan saya dah tanya suami tentang duit. Bila dah order, makan sampai habis, dia meng4muk sebab saya tak bawa duit. Dia suruh saya pergi balik rumah ambik duit. Saya tak pandai bawa motor jadi saya terp4ksa jalan kaki tengah malam balik rumah dengan jarak 3KM dan lalu kawasan kampung tak ada lampu..

#Foto sekadar hiasan. Salam min mohon hide profile aku ye.

Aku tak tahu nak mula dari mana. Aku dah tak tahu nak luah pada siapa. Aku selalu pegang kata – kata kawan aku, “Apa – apa pun yang terjadi jangan keluar rumah.”

Tapi malam semalam aku dah keluar dari rumah. Aku tahu keputvsan yang aku ambik ni akan mengubah semua kehidupan aku selepas ni. Tapi aku keluar sebab aku dah tak tahan.

Cuba bayangkan semalam sebelum pergi makan saya dah tanya suami sama ada dia duit atau tak. Tapi suami aku cakap tak tahu dan aku teringat yang paginya aku dah keluarkan ambik duitnya dari bank.

Selama kami keluar bila pergi makan dekat – dekat naik motor aku, memang aku tak pernah bawak purse atau beg. Barang – barang atau duit aku sekalikan dalam dompet laki aku. Jadi malam tadi aku nak pergi makan, jadi kebiasaan dia yang bawa duit.

Kami pergi naik motor sampai kedai makan dah order makan semua, dah habis makan, bila nak bayar dia cakap tak bawa duit. Dia marah saya, dia cakap “Ko lain kali nak makan bawak la duit sendiri.”

Lepas tu min tau tak dia suruh aku jalan kaki dari kedai makan dalam 2-3 KM balik rumah ambik duit dekat rumah sebab motor dia aku tak boleh bawak, motor kuasa tinggi.

Bila suruh dia amik dia boleh cakap, “Awak nak saya h3mpuk meja ni ke?”

Aku pun terus bangun jalan kaki sampai rumah, dalam keadaan lampu jalan kawasan kampung, aku jalan sorang – sorang sampai rumah. Dalam perjalanan aku bercakap dan fikir “Macam ni ke seorang suami layan isteri?”

Patut ke walaupun kata nak ajar sekalipun sampai sanggup gadaikan nyawa aku jalan macam ni. Sampai je rumah aku packing baju aku bawak barang – barang aku. Aku patah balik kedai tu aku bagi duit aku pergi terus tinggalkan suami.  Banyak kali suami aku call, whatsapp semua aku tak baIas.

Sebenarnya bukan sebab ni min aku keluar rumah. Aku rasa kalau pembaca baca kisah ni pun tau ape jenis laki aku ni. Bukanlah aku cakap dia ni jahat min tapi bila dia marah ni la aku hadap hari – hari. Dah nak dekat 6 tahun aku lalui benda ni. Aku sabar dan aku simpan semua. Tak pernah aku buat benda ni. Inilah kali pertama aku buat min. Doakanlah semoga aku dipermudahkan urusan. Terima kasih semua.

Komen Warganet :

Nurul Aishah ; Saya pernah rasa masa pengalaman yang sama, masa tu pergi hospitaI tak ada parking saya lewat temujanji dia dan anak saya serta mak dia dalam kereta. Saya ingat dia parking kereta rupanya dia tinggalkan saya dekat hospitaI macam itu je. Nasib saya bawa duit standby kalau tak duduk la saya sampai malam kat hospitaI tu.

Puan Sri Fareez Hain : Boleh plak awak patah balik hantar duit kat dia, lepastu bIah. Kalau saya, saya biar jer dia tunggu kat kedai tu sampai Iebam. Menjatuhkan air muka dan maru4h isteri di khalayak ramai, biarkan isteri jalan kaki sorang – sorang waktu malam plak. Tak pikir keseIamatan dan keh0rmatan isteri, kalau jumpa orang jahat ke, nak rogoI atau cuIik ke kan lagi satu masalah besar.

Apalah salah dia jer balik, sis tunggu situ, kot tokey kedai tak percaya. Kan suami tu patut Iindungi isteri, jaga keseIamatan, maru4h dan kehormatan, benda boleh settIe elok – elok, tak payah kecoh – kecoh pun. Start moto, balik ambik duit, bayar, balik rumah, tidur. Elok la sis keluar dari rumah tu, bukan nak ajar jadi isteri derh4ka atau nusyuz tapi bila suami tak lagi mampu Iindungi isteri tak guna sis tunggu. Move on get a new life… Tapi jangan majok semalam dua, nanti esok – esok laki pujuk, bungkus baju balik rumah. Dah nekadkan, bulatkan hati. Jangan toleh ke belakang lagi.

Azuera D’amore : Andai sis berpisah, saya doakan semoga sis jumpe kebahagiaan lain. Ditemukan dengan lelaki yang tahu menghargai dan amat bertimbang rasa. Saya kalau dekat tempat sis, kompom dah menangis berjuraian airmata. Sampai hati seorang suami pertaruhkan nyawa isteri sendiri suruh balik jalan kaki sorang – sorang malam – malam. Kalau tiba – tiba kena cuIik ke rogoI dan bunvh ke? Nauzubillah, minta dijauhkanlah. Sungguh suami sis tak ada hati nurani. Semoga sis terus kuat dan cekalkan hati ye. Ada hikmah Allah nak bagi andai dah takdir sis berpisah dengan suami sis. Mungkin Allah nak gantikan dengan lelaki lain yang lebih baik.

Maiezzatul Aqma : Laki tak guna. Tergamak buat macam tu, patut dia ketua keluarga dia Iindungi isteri dan keluarga dia. Bukan suruh sis berjalan kaki sampai 2 – 3 km semata – mata nak ambik duit. Dah tak ada beIas kasihan langsung pada isteri. Apa la salahnya dia pergi ambil memandangkan sis tak boleh bawak moto dia. Tolong laaa, sekali dah melangkah keluar tu faham – faham laa. Kalau hati sendiri mer4na dah tak bahagia tak perlu stay dan hidup dengan orang macam tu. Tak semestinya tak ada laki kita tak boleh hidup bahagia. Banyak lagi kebahagian yang sis boleh kecapi selepas ni. Pleaseee kuatkan hati bukan nak menghasut tapi boleh fikir sendiri la sis.

Aen Bahar : Jangan pelik ya, memang ade lelaki bila marah dia tak kisah isteri dia tengah dalam bahaya jalan kaki sorang – sorang waktu malam plak tu. Semoga diberi hidayah dan petunjuk suami jenis gini. Sempat berubah sebelum isteri betul – betul angkat kaki. Maka bersyukurlah jika isteri masih lagi di sisi. Dah jadi macam ni selama 6 tahun isteri ko sabar akhirnya dia bIah gak. Lantak ko lah jantan, memang patut kena tinggal. Move on je sis, semoga dapat kebahagiaan lain. Dah 6 tahun perangai suami sis dok macam tu juga, lebih baik undur diri jela. Naik jaga diri sendiri lagi bagus. Duit sis asyik kena perabih bayar tanggungjawab seorang suami.. Terang – terang itu tanggungjawab dia makan minum isteri.

Norsolehah Shahidan : Alhamdulillah sis buat keputvsan yang betul. Jika ada mak ayah balik la ke rumah mak ayah. Suami macam tu elok pon tinggal buat apa nak tahan.. Maaf la cakap kasar, perempuan mana yang sanggup sabar kalau benda kecik pun kena m4ki, padahal suami tu boleh je pergi balik rumah ambik duit. Gamak wei biar bini kau jalan sorang – sorang. Kau memang tak lanyak langsung jadi seorang suami.

Apa kata anda?