Abang ipar b4ran t4mpar muka saya ketika pant4ng hingga patah 2 batang gigi

Tiba – tiba kakak balik rumah suruh emak tolong jaga anaknya, sedangkan saya terlebih dahulu minta tolong emak jagakan anak saya. Tak sampai dua malam di rumah emak, abang ipar suruh saya bawa anak saya keluar dari rumah emak. Saya terp4ksa beraIah walaupun saya lebih berhak kerana anak kakak saya, anak luar nikah.

#Foto sekadar hiasan. Peristiwa saya kena pukuI dengan abang ipar saya, Sahak yang merupakan suami kakak kandung saya berlaku lebih 20 tahun lalu, kini jadi titik hitam dan sejarah pahit dalam hidup saya. Emak dan ayah sendiri pun tak pernah pukuI saya, suami pun tak pernah t3ngking. Tetapi abang ipar yang tak ada pertaIian dar4h berani pukuI saya. Bayangkan apa jenis orang ini

Saya dipukuI bahagian muka sehinggakan dua bat4ng gigi saya pat4h, berdar4h dan pipi saya b3ngk4k dan b1ru Iebam beberapa hari. Tambah kej4mnya Sahak pukuI saya ketika saya 2 minggu dalam pant4ng sewaktu bersalin anak kedua saya. Peristiwa berlaku di hadapan emak bapak saya sendiri. Dia angk0h dan somb0ng, langsung tidak hormat apa lagi segan pada ibu bapa saya.

Cerita awalnya begini, ketika saya mengandungkan anak sulung saya, saya sudah meminta emak untuk menjaga anak saya bila lahir nanti, sebab ketika itu saya berpeIuang sambung dipIoma pendidikan di sebuah maktab jauh dari rumah. Emak setuju. Sebab walaupun saya bukan anak sulung tetapi saya dulu berkahwin dan dulu mengandung.

Nak jadikan cerita sedang saya menunggu kelahiran anak sulung, kami sekeluarga dik3jutkan dengan berita kakak pulang ke rumah emak sambil bawa seorang bayi. Bila dia kahwin? Kami tak tahu. Tiba – tiba bawa balik anak berusia 4 bulan. Pastilah anak Iuar nikah. Tapi kakak tak mahu bercerita masaIahnya. Bila pulang bawa anak, takkan emak nak haIau. Walaupun marah, emak memang baik hati dia sanggup jaga bayi tersebut. Jadi emak terp4ksa jaga 2 orang bayi bila saya melahirkan nanti.

Dalam suasana terk3jut, kalau diikutkan hati yang Iuka emak memang tak mahu jaga anak kakak, tapi takkan dia nak bu4ng bayi itu dalam I0ngkang atau dalam t0ng sampah? Tambah suami kakak nama Sahak, seorang angg0ta poIis lain – lain pangkat. Emak terp4ksa diam selain takut melihat kar4kternya yang b3ng1s itu.

Selepas melahirkan saya pasti balik ke rumah emak seperti yang dijanjikan, tak sampai dua malam di rumah emak, tiba – tiba satu hari Sahak balik dia terus suruh saya bawa anak saya keluar dari rumah emak, katanya, emak saya dah jaga anaknya, dan tak boleh jaga anak saya pulak. Peliknya kakak sama marahkan saya. Sedangkan dia kahwin ntah bila, tetiba balik bawak anak suruh emak jaga. Apa dia fikir emak pengasuh anaknya. Emak dan ayah tak berani bersuara. Malah tak berani tanya bila mereka kahwin.

Tetapi suami saya Imran, kerana tak mahu saya susah hati dan dia tak suka berg4duh dengan b1ras, saya terus di bawa keluar duduk dengan emak mertua saya. Saya beraIah bukan kerana kaIah walaupun sebenarnya saya lebih berhak kerana anak kakak saya anak tak sah taraf. Pendek kata anak Iuar nikah.

Sejak itu saya jarang balik ke rumah emak. Kalau balik pun saya pastikan kakak dan suaminya tidak ada di rumah. Saya balik sekejap kerana nak jumpa emak dan ayah, itu sahaja. Kalau boleh saya tak mahu tengok muka mereka. Tapi mereka suruh emak jaga anak – anaknya.

Tiga tahun kemudian saya bakal melahirkan anak kedua. Saya berpant4ng di rumah emak. Tetapi emak ceritakan masaIahnya dia tak mampu lagi jaga tiga orang anak kakak yang kecik – kecik yang ditinggalkan dengan emak siang malam. Sebulan sekali kakak dengan suaminya balik jengok anak – anaknya. Kakak memang lepas tangan dia tak mahu jaga anak – anaknya, dia cuma uruskan makan minum suaminya saja.

Saya bersimpati dengan masaIah emak, sebab anak – anak kakak masih kecil dan rapat. Kata emak dia tak berani nak cakap dengan kakak apa lagi dengan menantunya Sahak. Mak minta tolong saya beritahu kakak dan Sahak. Selepas dua minggu dalam berpant4ng, kakak dan suaminya balik jeng0k anak – anaknya. Ketika itulah saya ambil peluang nasihatkan kakak dan Sahak supaya jaga anak – anak sendiri, kerana emak dah tak terdaya sebab dah tua.

Sahak men3ngk1ng, tiba – tiba dia tamp4r muka saya hingga terj4tuh dan pat4h 2 bat4ng gigi saya. Ketika itu saya dalam pant4ng. Kakak dan Sahak kata saya tak berhak nasihatkan dia, sebab dia lebih tua, dia tahu apa yang dia buat.

Saya telefon mengadu pada suami saya Imran. Kami berdua berp4kat nak mengadu kepada pejabatnya, dan nak bawa kes ke mahkamah selepas buat Iaporan poIis. Tetapi emak dan ayah pujuk kami jangan panjangkan kes, sebab takut Sahak kena buang kerja kerana dia angg0ta poIis. Dan apa akan jadi pada kakak dan anak – anaknya?

Pembaca tentu boleh buat penilaian sendiri, kalau saya hanya iparnya, bukan isterinya Sahak berani pukuI, langsung tidak ada perasaan segan siIu dengan suami saya. Agaknya macam mana hidup dia dengan kakak. Tentu kakak jadi m4ngsa tangannya. Sebab itu kakak tak berani meIawan. Dia ikut setiap cakap dan perint4h Sahak. Hingga kakak sanggup tinggalkan anak – anaknya suruh emak jaga kerana dia mahu jaga Sahak sepenuh masa tanpa g4ngguan.

Walaupun s4kit hati kerana kena pukuI, tetapi kerana kesiankan emak dan ayah, kami tak buat Iaporan poIis. Sahak jadi besar kepala. Hingga kini saya tak boleh lupakan peristiwa hitam itu dan saya tidak akan maafkan Sahak dan kakak yang jadi batu api mem4naskan keadaan.

Kini, setelah lebih 20 tahun berlalu, kakak saya telah terima baIasan atas perbuatannya, kerana tak mahu jaga anak, hidup anak – anaknya tak teratur, semua bersekolah hingga tingkatan 5. Suami yang dia jaga makan minum 24 jam tu pun dah kahwin lain. Kakak akhirnya dimadukan.

Mungkin Allah dengar rint1han dan doa h4mbanya ini agar Allah tunjukkan kepada kakak siapa suaminya yang sebenar. Dulu kakak sanggup kahwin lari kerana cintakan Sahak, hari ini Sahak tak pedulikan kakak langsung. Pada siapa kakak nak berg4ntung, anak – anak dah kahwin ada keluarga sendiri dan mereka tak sayangkan kakak, sebab nenek yang besarkan mereka. Ada suami pulak lebih pentingkan isteri mudanya.

Kini ketika usia dah lebih 50 tahun hidup kakak terumb4ng amb1ng. Tanpa kasih sayang suami dan anak – anak. Kerana suami sibuk membesarkan anak – anaknya yang masih kecil dengan isteri baru. Jadi siapa sebenarnya rugi. Ini akibatnya, apabila meIukakan hati ibu, lambat Iaun terima juga baIasannya. Sayang suami kepada isteri hanya semasa muda.

Saya kesal tidak buat Iaporan poIis bila dipukuI dulu, kalau tidak tentu Sahak kena buang kerja, kini dia jadi somb0ng dan b0ngkak setelah naik pangkat jadi pegawai besar. Sedihnya, dia tidak tahu bersyukur dan berterima kasih kepada orang yang membantunya dulu. Kakak, isterinya juga dipinggirkan. Pandai kakaklah nak hidup.

KesimpuIannya bahawa cinta dan sayang suami hanyaIah semasa tubuh isteri masih muda, tetapi kasih dan sayang ibu kepada anaknya kekal sepanjang hayat.

Apa kata anda?