Depan mata aku tengok budak tu kurang ajar dengan mak dia, siap main kaki macam tu je

Masa dia meIawan mak dia, tangan aku ringan ja nak Iempang, seIamat anak orang. Jadi sepanjang 2 hari pertama aku jaga diorang, aku langsung tak peduli sangat dengan si abang yang kurang ajar tu. Sampailah selepas seminggu aku sembang dengan jiran sebelah bagitahu tentang perangai si abang…

#Foto sekadar hiasan. Semoga cerita aku jadi pengajaran buat semua.

Baru – baru ni aku tengok betul – betul depan mata, budak yang aku kena jaga main kaki dengan mak dia. Mak dia minta kunci kereta tapi dia baling ja. Bila adik dia main elok – elok dia pergi sep4k budak tu sampai berdar4h hidung. Dia ni asyik main kaki ja. MeIawan jangan cakap, aku macam nak sumbat cili api dalam mulut dia biar pedas ternganga, baru ada akal kot. Aku kena mengasuh budak – budak ni. Dah la 4 orang, kalau sorang dah kurang ajar macam ni, habis la aku.

Masa dia meIawan mak dia, tangan aku ringan ja nak lempang, selamat anak orang. Jadi sepanjang 2 hari pertama aku jaga diorang, aku langsung tak peduli sangat dengan si abang yang kurang ajar tu. Aku bagi makan, tidur semua cukup sudah. Dia sebenarnya member0ntak dalam diam, aku boleh nampak tapi aku tak nak tahu sebab apa. Bagi aku bila dia kurang ajar dengan mak dia, tu dah melebih. Dah sekolah menengah dah. Tapi aku lupa, sekolah ke tak sekolah ke, manusia buat silap.

Hari ketiga, aku mula perhatikan dia, nak tahu kenapa dia kurang ajar sangat. Kat sekolah aku tengok dia baik ja, kenapa Kat rumah dia rebeI sangat? Nak kata kena buIi dekat sekolah, dia mungkin lepas kemarahan dekat rumah tak jugak. Seminggu aku cari jawapan tak jumpa, takkan nak tanya ibu bapa dia kenapa dia ni teruk sangat? Lepas seminggu, aku berbual dengan makcik sebeIah rumah, aku cakap la budak – budak ni ok abang tu ja susah nak jaga sikit.

Lepas tu makcik tu cakap, dia kesian dekat si abang tu, dulu masa kecil asyik kena sep4k dengan ayah dia. Dia pernah kena sep4k sampai terjatuh keluar kereta, berdar4h muka, kepala. Mak dia tak boleh buat apa, baran ayah dia teruk sangat. Sebut ja apa, semua dia kena. Paip air, tali pinggang, mug, iron, semua dia kena. Sampai dekat adik – adik ni, ayah dia dah ok. Dia ja asyik kena. Bila besar – besar dia jadi macam tu, baru ayah dia susah hati. Tapi nak buat macam mana, dia yang bentuk anak dia jadi macam tu.

Masa ni aku menyesal panggil dia anak kurang ajar. Dia baru 5 tahun kot masa kena pukuI tu, sampai dia darjah 6 kena lagi, Bayangkan berapa lama dia mend3rita? MentaI dia? FizikaI dia? Hati dia? Aku perhatikan lagi. Cuba letak diri aku dekat tempat dia. Dia sayang adik – adik dia, tapi cara dia marah dengan main kaki. Yang aku sedih tengok, dia cepat sangat naik angin. Tak kena sikit habis la.

Macam mana dia kena, macam tu dia buat. Dia jadi pendend4m. Tak boleh nak salahkan dia, walaupun dia tahu benda tu salah, dia membesar dengan kegan4san sebelum dia kenal yang mana betul yang mana salah. Budak macam ni, susah nak ubah dia sebab sifat tu dah sebati dalam diri sejak kecil. Masa ni, menyesal la menangislah airmata dar4h sekalipun, his parents can’t bring back the inn0cent that started to vanish. But he’s still growing up, it might be hard tapi dia boleh berubah.

Kadang – kadang Kita nampak anak orang kurang ajar, diam sudah la. Kalau nak cakap sangat, cakap ja dalam hati. Kita tak tahu apa yang jadi, budak – budak takkan lahir terus jahat. Mungkin ada sesuatu yang buatkan mereka member0ntak jadi nakal sampai macam tu. Kalau nak tegur, tegur baik – baik. Jangan senang sangat sebut kurang ajar tambah – tambah kalau budak nak besar.

Bila selalu sangat dengar perkataan tu, boleh jadi dia fikir dia betul – betul kurang ajar. Kalau semua orang cakap macam tu, buat apa nak jadi baik? Jangan senang sangat bibir ucapkan perkataan ni. Mana tahu, jadi dekat anak sendiri nanti. Sama – sama la beringat, semoga semua anak – anak diberi perIindungan selayaknya.

Kegan4san menyebabkan kanak – kanak berasa keliru, sedih, marah dan takut. Cara mereka menyatakan perasaan masing – masing berg4ntung kepada umur dan tahap pembesaran mereka. Perasaan bayi dan kanak – kanak kecil digambarkan dalam tingkah laku mereka.

Kanak – kanak akan secara tidak langsung menjadi tertekan sekiranya ibu bapa tertekan. Diperlakukan dengan kegan4san dan menyaksikan kegan4san memberi kesan kepada kanak – kanak daripada semua peringkat umur dan boleh mempengaruhi cara bagaimana mereka menangani konfIik sepanjang hayat mereka kemudian. Mereka mungkin percaya bahawa kegan4san adalah perkara biasa daripada hubungan kekeluargaan.

Kanak – kanak kecil boleh menyalahkan diri mereka disebabkan oleh kegan4san manakala kanak – kanak sekolah mahu menyembunyikan segala yang berlaku di rumah mereka daripada rakan – rakan.

Remaja mungkin berasa marah dan menyalahkan ibubapa yang gan4s atau ibu bapa yang mend3ra. Mereka juga mungkin berasa geram atau terbeban kerana terp4ksa meIindungi ahli keluarga yang did3ra. Sesetengah mereka boleh melibatkan diri dalam tingkah laku gan0s atau mengambil risik0 yang berbah4ya.

Apa kata anda?