Lima tahun kahwin masih tak ada rezeki zuriat. Saya redha dan izinkan kalau suami kahwin lain

Bila kami ada seIisih faham sikit, autom4tik saya rasa down. Autom4tik saya rasa saya tak boleh bahagiakan suami dengan anak. Saya suruh dia kahwin lain untuk dapatkan zuriat..

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum semua pembaca. Macam biasa tolong hidekan acc fb ni ye admin. Terima kasih.

Tahun ni tahun ke-5 saya berkahwin. Perkahwinan tanpa zuriat di sisi. Pernah mengandung 2 kali, tapi Allah lebih sayangkan anak – anak. Hanya sempat bertahan 5 bulan sahaja dalam rahim. Dijemput Allah untuk bermain – main di syurga. Alhamdulilah diberi peluang punya penunggu di SANA nanti. Allah adalah sebaik baik perancang.

Suami ok je walaupun pada mulanya agak kecewa sebab kehamilan ke-2 tu penantian 3 tahun lebih selepas kehiIangan anak yang pertama (anak first bunting pelamin). Suami teruja bila tahu aku mengandung kali ke-2. Tapi sekali lagi Allah ambik balik anak. Dia menangis dalam diam belakang saya tapi bila depan saya, dia cuba ceriakan saya. Dia bagi kata – kata semangat, dalam pant4ng dia jaga dari A sampai Z. Bengkung, makanan pant4ng, mandi, stokin, tungku semua dia yang tolong buatkan.

Alhamdulilah Allah ambik anak – anak tapi Allah gantikan suami yang jaga saya dengan penuh kasih sayang. Terima saya seadanya, saya hampir depr3ssion. 24 jam asyik pikirkan tentang anak, teringat anak. Kadang bercakap sorang – sorang seolah anak masih ada dalam perut. Bukan saya tak redha ketentuan Allah tapi perasaan tu datang sendiri. Bila tersedar, cepat – cepat saya mengucap.

Saya kesiankan suami. dia suka sangat bermain dengan budakĀ  -budak. Bila tengok dia main, layan anak – anak sed4ra, saya menangis sorang – sorang. Kesiannya suami aku. Aku tak mampu bagi suami aku keturunan di dunia ini. Tak mampu bagi penyambut di depan pintu rumah saat suami aku balik kerja. Bila kami ada seIisih faham sikit, autom4tik saya rasa down. Autom4tik saya rasa saya tak boleh bahagiakan suami dengan anak. Rasa bersalah sangat tinggi.

Setelah 5 tahun kami tanpa peneman bermain saya bersuara pada suami untuk dia menikah lagi dengan sorang perempuan supaya suami dapat zuriat, keturunan. Saya sayang dia. Saya nak tengok dia seronok bermain dengan dar4h daging sendiri sama macam orang lain. Isteri mana yang nak kan? Tapi kalau ini je jalan dan peng0rbanan saya sebagai seorang isteri untuk bahagiakan suami, saya kena redha.

Saya kesiankan suami yang umur semak1n meningkat. Dan sangat nak teringin zuriat. Tapi bila saya bersuara pasal kahwin lain, suami tolak. Dia tak nak, dia kata, lelaki kalau belajar ilmu agama kalau faham tanggungjawab nikah lebih seorang, lelaki tu akan takot. Bukan mudah nak menjaga isteri lebih pada sorang, tanggungjawab tersangatlah tinggi dan besar. Niat saya cuma nak tengok suami ada anak.

Walaupun baru 5 tahun tapi saya dah tak mampu. Saya dah putvs asa. Saya tahu ramai lagi pasangan kat luar sana yang kahwin lama tanpa zuriat. Hanya mereka yang mengaIami sahaja yang faham perasaan kami kami ni yang kahwin tanpa zuriat. Awal tahun 2021, jika saya masih belum punya rezeki hamiI, saya akan minta suami bernikah lagi.

Jangan kecam saya ye. Saya hanya nak tengok suami saya bahagia bersama anak sama seperti lelaki lelaki lain. Doakan saya semoga diberikan rezeki zuriat supaya dapat mengeratkan lagi hubungan saya dan suami. Supaya kami mempunyai dan memiliki doa dari anak soleh kami bila kami meninggaI nanti. Kerana hanya dengan doa anak yang soleh dapat menyeIamatkan kita nanti. Hanya Allah yang mampu membaIas jasa baik kalian..

Komen Warganet :

Nurri Nur : Kak paling tak pun awak pernah mengandung tau, biras saya 5 tahun kahwin tanpa pernah rasa mengandung. Masih ada harapan untuk awak, mesti awak ada baca macam mana pelakon popular negara seberang menanti cahaya mata sampai 10 tahun. Biras tu isteri abang ipar saya. Kami kahwin tahun yang sama selang seminggu je. Saya pun menanti yang sulung 1 tahun lebih dan masih yang sorang tu je. Kita faham orang yan tak ada anak ni. Biras saya dan suami dia rajin layan anak saya. Saya pun tak kisah malah saya anggap berkongsi kasih sayang. Saya ajar anak saya dengan panggiIan mak dan ayah kepada biras saya tu. Saya percaya depan – depan memang nampak happy. Belakang siapa tau kan, siapa yang tak nak anak. Tapi teruskanlah berdoa semoga dikurniakan rezeki anak.

Tun Suzanna Md Zainin : Subhanallah, mulianya hati puan. Cuma andai puan benar – benar izinkan. Puan kena benar – benar redha. Sebab peng0rbanan ni sangat – sangat besar. Melibatkan hati dan perasaan. Saya ada seorang sahabat yang mengaIami situasi yang sama. Dan beliau mengizinkan suaminya bernikah satu lagi. Dan kebetulan beliau kenal madunya sebab madunya bekerja dengan suaminya dan beliau sendiri pergi meminang. Alhamdulillah, sekarang mereka berkawan baik. Malahan ke mana – mana pun mereka pergi bersama. Sekarang dan ada anak sorang hasil perkahwinan suaminya dan madunya. Anak madunya juga menganggap beliau seperti ibunya. Apapun puan sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah swt supaya diberikan petunjuk pada puan dan suami ye.

Azwa Aris : Yang paling penting jangan sesekali berputvs asa. Allah sebaik – baik perancang dan dia jugalah penentu segalanya. Kami pun pernah gugur sampai sekarang masih belum ada rezeki. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Percaya pada qada’dan qadar Allah. Jalan untuk mencari madu bukan jalan penyelesaian masalah. Belum tentu awak akan bahagia. Saya pun redha. Mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk h4mbaNya. Sabar kunci kebahagiaan.

Shahira Yusniza : Aku paham rasa kehilangan anak tu memang hampir mer0yan. Bila anak tu memang kita tunggu – tunggu kehadirannya. Zaman dah moden kak oi, daripada dia menikah lain baik kau berdua pergi jumpa doc pakar bincang pasal ni. IUI boleh buat, IVF pun boleh boleh buat. Tak payah berhabis duit menikah lain baik berhabis duit dapatkan rawatan untuk zuriat. Ramai je doc gyne yang ada.

Ju Ya RoseĀ  : Apa – apa yang berlaku disekeliIing kita yang membuat kita bahagia atau tidak adalah hanya asbab kepada kebahagiaan atau tidak, poIigami itu hukvm yang Allah tetapkan bukan rekaan dari manusia. Sesuatu yang ditetapkan Allah pasti mendatangkan kebaikan kepada hambanya. Mungkin Allah cuma nak puan lebih mendekatkan diri kepadanya perbetulkan hati supaya lebih tunduk kepada ketentuanNya, Allah itu maha lembut tadbirnya sangat penyantun lagi lemah lembut terhadap h4mbanya. Apa pun keputvsan mintak lah putunjuk dari Allah dan minta supaya Allah memberi kebahagiaan,kemudahan walau apa jalan yang dia tunjukkan.

Nur Aisyah : Saya dah 3 tahun 2 kali gugur. Menumpang kasih dekat anak – anak saud4ra yang memang saya jaga dari kecil. Suruh suami kahwin lagi. Dia kata kahwin tu macam best. Nikah tu buat s4kit kepala. Hahahaha. Tapi kami bahagia. Ibu ayah suka datang rumah kami. Mungkin rasa tenang tak yah fikir cucu – cucu kacau. Dan kami lapang dad4. Ada hikmah belum ada zuriat. Mungkin untuk bahagiakan hati yang lain dulu.

Apa kata anda?