Depan saya, mak mentua kata tak perlu buat kerja rumah, tapi di belakang dia menj4ja menantu pemaIas

Sebelum nikah, keluarga mentua dah letak syarat kami su4mi ist3ri kena tinggal sekali dengan mentua. Setelah 6 tahun perkahwinan, saya makan hati beruIamkan jantung. Sudah setahun saya tidak bertegur dengan ibu mentua. Ibu mentua tegur je saya, tapi saya buat tak dengar dan tidak menjawab.

#Foto sekadar hiasan. Salam. Saya sudah berkahwin selama 6 tahun dan tinggal bersama ibu mentua. Su4mi saya merupakan anak lelaki tunggaI dan mempunyai kakak serta adik perempuan. Jadi keluarga mentua memang memberi tanggungjawab kepada su4mi untuk menjaga ibunya. Bapa mentua saya meninggaI dunia beberapa bulan selepas kami bernikah. Sebelum nikah dulu, family mentua telah meletakkan syarat bahawa kami su4mi ist3ri mesti tinggal bersama ibu dan bapa mentua.

Saya bersetuju memandangkan rumah keluarga su4mi saya agak besar dan ada pembantu rumah. Saya kira tidak menjadi masalah. Beberapa bulan sebelum nikah, kami menghadiri kursus kahwin bersama – sama dan apabila topik tinggal bersama keluarga dib4ngkitkan, saya mula tidak sedap hati. Penceramah berpesan berkali – kali, jangan sesekali tinggal bersama mentua. Baiklah tinggal berdekatan walaupun sebeIah rumah, tetapi janganlah serumah. Jauh bau bunga, dekat bau t4h1. Banyak kemud4ratan daripada kebaikan.

Balik daripada kursus itu, saya berbincang dengan tunang saya waktu itu, betulkah apa yang dik4takan penceramah? Apa kata kita tinggal di luar lepas kahwin? Saya takut hubungan dengan bakal mertua akan ber4ntakan kalau tinggal sekali. Tunang saya begitu marah kerana dia sudah berjanji dengan keluarganya yang kami tidak akan berpindah keluar. Jadi saya terp4ksa turutkan saja. Kami pun bernikah. Semuanya baik – baik sahaja sehinggaIah kem4tian bapa mentua saya. Semuanya berubah.

Pembantu rumah pula minta pulang ke kampung di Indonesia. Tinggallah kami bertiga di rumah. Ipar – ipar saya tinggal berdekatan, jadi mereka selalu pulang menj3nguk ibu. Sebelum ini, arw4h bapa mentua yang banyak menguruskan hal rumah. Bapa mentua yang mengawaI ibu mentua kerana ibu mentua tidak pandai membuat kerja rumah, beliau merupakan wanita bekerjaya. Jadi mengawaI di sini bermaksud, marah apabila ibu membuat s3pah dan letak barang merata – rata, tidak tutup lampu dan kipas dan sebagainya.

Bapa mentua rajin mengemas rumah dan dapur. Sebelum arw4h bapa mentua meninggaI, saya rajin melakukan kerja rumah kerana memang sudah biasa. Selepas bapa mentua meninggaI, ibu mentua tidak benarkan saya membuat kerja rumah. Saya beranggapan ibu mentua segan menantunya buat kerja rumah, macam pembantu rumah pula pada pandangannya. Setiap kali saya kemas dapur, basuh pinggan, sapu dan m0p rumah, ibu akan kata jangan buat, nanti pembantu harian akan datang. Ibu memang sengaja biarkan pinggan m4ngkuk penuh s1nki kerana pembantu akan datang petang nanti.

MasaIahnya, saya tidak boleh biarkan keadaan rumah begitu, kerana saya pun tinggal di sini. Beberapa kali juga, pembantu harian membatalkan saat akhir. Jadi siapa yang kena kemas? Mestilah saya. Tapi ibu tetap cakap jangan. Nanti ibu panggil pembantu lain. Rumusannya, bagi saya ibu mentua merupakan seorang yang agak pengot0r. Suka tinggal s1sa makanan di dapur dan meja makan, kerana sudah biasa ada pembantu. Tetapi, adik beradik ipar yang lain semuanya rajin. Mereka akan menolong kemas rumah dan basuh baju bila datang.

Su4mi saya pula seperti ibunya, tidak pandai melakukan kerja rumah. Baik, masalah saya sekarang, ibu mentua saya ini memang baik lah kan tidak benarkan menantu buat sebarang kerja rumah. Tetapi, di belakang saya dia menj4ja cerita kepada saud4ra mara dan rakan – rakan rapat yang tiada siapa buat kerja rumah, tiada orang memasak, tiada orang tolong basuhkan baju. Ibu sudah tidak Iarat. Saya banyak kali terdengar perbualan telefon ibu dan mendengar sendiri apabila menghadiri majlis kahwin dan sebagainya.

Jadi, apakah persepsi orang kepada kami su4mi ist3ri? Menantu dia ni tak buat kerja rumah ke? PemaIasnya tak tolong mak buat kerja rumah. Adik beradik su4mi saya pun ada perIi – perIi dan apabila balik rumah tolong kemas mereka buat kerja dengan bising – bising seperti marah hanya mereka yang perlu lakukan kerja rumah. Setelah 6 tahun perkahwinan, saya makan hati berulamkan jantung. Sudah setahun saya tidak bertegur dengan ibu mentua. Ibu mentua tegur je saya, tapi saya buat tak dengar dan tidak menjawab.

Saya tidak suka ibu membuat cerita di belakang dan bercerita segala hal kami su4mi ist3ri. Ibu memang suka berborak. Habis segala cerita diboraknya. Dah banyak kali saya ajak su4mi pindah keluar, tetapi su4mi tidak mahu kerana perlu menjaga ibunya. Apa yang dijaga? Satu kerja tak buat. Tidur lambat, tengahari atau petang baru bangun. Baik keluar rumah saja. Saya buntu fikirkan masalah ini. Kadang – kadang saya terfikir kalau lah ibu mentua atau su4mi meninggaI, bolehlah saya keluar dari rumah ini.

Sambungan.. Pertama sekali ingin saya nyatakan di sini, saya merupakan wanita bekerjaya ya. Sudah mempunyai seorang anak perempuan. Su4mi juga bekerja. Jadi saya bukannya seorang surirumah. Cerita saya lebih kepada waktu hujung minggu. Sebab tu ramai pelik bila saya ceritakan su4mi tidur lambat, bangun tengahari atau petang. Pada hujung minggu. Walaupun ibu mentua meIarang saya buat kerja rumah, saya tetap buat. Saya pun rasa sangat bersalah yang ter4mat kerana tidak menjawab apabila ibu menegur tapi sebelum ini saya dah mula kurang ajar.

Dah menjawab dengan bi4dap kerana terlalu marah. Jadi semenjak dari itu, saya mengambil langkah mendiamkan diri. Anak kami sangat manja dengan neneknya. Alhamdulillah. Cuma saya sangat tidak tahan dengan ibu mentua yang bermacam – macam rag4mnya. Biasalah orang tua kan. Saya memang kena banyak bersabar. Tapi tahun keenam ini, entahlah kenapa. Saya berubah menjadi seorang yang kurang ajar terhadap orang tua. Saya memang sangat menyesal dan banyak kali cuba untuk berbaik, tapi saya sungguh meIuat bila ternampak dan terdengar suara ibu mentua ni.

Kami juga sudah beli rumah ya. Tapi su4mi tetap dengan pendiriannya tidak mahu berpindah dah bercadang untuk sewakan rumah kami itu. Saya sampai pernah suarakan mahu bercer4i kerana tidak tahan lagi tinggal di rumah ini. su4mi pula mengadu kepada emak saya bahawa saya mahu bercer4i. Emak menelefon saya dan bertanyakan kenapa. Saya cuma ceritakan saya sudah tidak tahan tinggal di sini, menumpang di rumah orang dengan per4ngai orang dalam rumah ni yang berbeza dengan cara saya dibesarkan.

Emak cuma menasihati saya supaya keluar tinggal sendiri bersama anak. Mungkin itu cara terbaik. su4mi boleh datang menjenguk di rumah kami. Selama 5 tahun sebelum ini, apabila saya mengemas barang – barang dan mengemas dapur, mentua seringkali tidak selesa barangnya dialihkan. Siapa simpan miIo dalam kab1net? Susah nak ambil. Siapa kemas meja makan? Nanti nak makan susah nak cari. Siapa tutup kipas? Biarlah bagi rumah sejuk ada aliran ud4ra berpanjangan. Siapa simpan tudung – tudung dan baju – baju ibu di sini? (Di sofa ruang tamu) Nanti nak keluar senang terus pakai.

Sampai sekarang saya masih lagi buat semua itu. Saya masih lagi mengemas. Takkan nak biar bersepah – sepah baju dan tudung di ruang tamu tu kalau tetamu datang bagaimana? Meja makan penuh sisa makanan dah basi pun bercampur dengan biskut – biskut, snek, air dan bermacam lagi. Lagi satu, masalah rumahtangga kakak ipar dan sepupu sepapat pun habis diceritanya, memang su4mi dan kakaknya sudah banyak kali menegur kena hormat pr1vasi orang lain. Jangan menj4ja dan menok0k nambah cerita.

Su4mi juga pernah bertanya ibunya kenapa suka buat cerita? Ibu cuma cakap dia suka berborak. Macam – macam jugalah makcik kami pernah beritahu kami, 0h kamu sekeluarga bangun lambat ya hari minggu? Su4mi saya sahaja ya yang bangun lambat tu. Kena berg4duh dulu nak k3jut dia bangun. Itu pun ibu nak cerita kat orang. Kenapa tak cakap anaknya yang bangun lambat. Saya sah – sah la kena bangun awal, anak kami nak makan apa. Saya bekerja agak kerap kerja lebih masa mengikut keperluan. Kadang – kadang dalam sebulan tu dalam 3 – 4 hari balik pukuI 11 malam.

Balik – balik ibu mentua dengan suara ny4ringnya (ibu memang jenis bercakap kuat) siapa tu? Sampai anak kami terjaga. Bilik kami bertent4ngan dengan ruang tamu keluarga. Kerap anak kami terjaga tengah malam kerana dik3jutkan suaranya yang meny3rgah. Saya mahu berbaik dengan mentua, sungguh saya sangat mahu. Dulu hubungan kami baik, saya selalu melayan ibu borak. Sekarang semuanya berubah. Saya menjadi benci sehingga kurang ajar terhadapnya. Saya selalu juga tegur – tegur ibu ya. Ibu, tutuplah lampu dan kipas bila tiada keperluan (Saya tolong bayarkan bil elektrik, sehingga 500 – 600 sebulan bil kami, jadi saya cuba berjimat).

Ibu, tolonglah kemas baju dan tudung takut orang datang nanti segan kita. Ibu, biarlah saya tolong kemas meja makan dan dapur sebab lipas dan tikus sudah m4kin banyak. Pinggan m4ngkuk tidak boleh dibiarkan semalaman, saya selalu nampak tikus dan lipas di s1nki. Saya tegur dan buat. Supaya ibu sedar, saya perlu buat. Tapi dia bagi alasan seperti semua di atas. Senang nak makan, senang nak keluar rumah, rumah sejuk, jangan disimpan nanti ibu tak jumpa. Saya cuma biarkan je apa ibu cakap, takpelah saya tetap buat. Itulah sebabnya mungkin saya makan hati tu.

Ibu siap marah – marah, siapa buang sisa kuah ni? Ibu nak buat makan dengan roti. AIahhh. Dah takde benda nak makan. Lain kali jangan la dibuang apa – apa. Kat mana simpan biskut haritu? Itulah dah cakap jangan simpan nanti susah nak cari! Mana tudung ibu dah gos0k yang ibu letak di sofa ni? Kan dah nak kena gos0k balik. Biarlah di situ, kenapa semua nak simpan – simpan? Para pembaca, bukanlah sesusah itu ya untuk cari. Makanan semua ada dalam kab1net makanan. Dia pun tahu. Cuma perlu tenaga sikit untuk bukak pintu kab1net tu.

Baju dan tudung – tudung semua saya g4ntung elok – elok dalam almari baju, tak perlu g0sok semula pun. Cuma perlu tenaga sikit untuk berjalan dan ambil. Sisa – sisa makanan yang saya buang pun semua yang hampir basi dan yang terlalu sedikit tak nampak dah apa yang tinggal. KesimpuIannya, ibu tak suka orang luar kacau dan sentuh barang – barangnya. Dia suka begitu. Tapi saya kena kemas, sebab saya pun menumpang di rumah itu. Tikus dan lipas boleh memud4ratkan anak kami juga. Tapi yang peliknya kenapa diceritakan tiada yang kemas rumah? Mungkin maksud ibu tiada pembantu.

Su4mi saya pula dah banyak kali saya ajarkan buat kerja rumah. Memang dia berat tuIang kerana tidak biasa. Hari minggu kerja main game. Bangun petang tidur lewat pagi. Itulah maksud saya apa yang ingin dijaga ibunya ini? Saya ingin sangat perbaiki hubungan dengan ibu mentua. Saya kena banyakkan bersabar dan mungkin berzikir bila ibu menegur dan cuba menjawab dengan tenang. Kerana waktu itulah saya terasa ingin meIawan dan marah. Saya sudah tidak boleh ambil langkah diamkan diri, saya sedar. – Nadia (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Norizan Mamat : Salam, Makcik setuju cadangan mak tt tu. Pindah dengan anak. su4mi suka hati nak balik bila. Kita pun suka hati la nak melawat mak bila. Dok umah orang nanti, pejam mata. Jangan dok kompIen kata pengot0r itu ini. Nanti dalam setahun, makcik rasa penuh la dalam rumah tu dengan sampah sarap, su4mi pun tak boleh hadap. Tapi, kalau rumah tu ada pembantu, kita jangan penat pi jadikan rutin nak kemas pulak tau. Dah, dengar cakap mak tu. Dari cer4i, baik amik jalan penyelesaian yang mak bagi. Semoga bahagia. Oh ya, kalau kita dok asing, sediakan minda untuk jadi berdikari, mungkin kena beli semua barang rumah sendiri atau bayar sewa kat su4mi. Lelaki jenis gini, harus tt kena bersedia hadap situasi tu tau. Tetapi, doalah semoga su4mi jadi jenis bertanggung jawab.

Aidah Farhana : Tau tak dalam confession ni paling bermasalah tu siapa? Su4mi confessor yang pemaIas ni lah punca, dia dah nampak masalah tapi tak nak selesaikan. Dah selesa duduk rumah mak tak reti berdikari satu bende pun tak reti buat. Confessor kene tegas dengan husband, bukan dengan mertua.

Wardah Wakeel : Pindah! Dengan atau tanpa su4mi awak. Jika su4mi sayangkan awak, dia sanggup keluar dari z0n selesa dan ikut awak pindah. Jika alasan dia nak jaga mak, beritahu su4mi awak, dia boleh bawa mak sama. Awak dah siapkan bilik elok – elok so biar mak mertua pula yang menumpang rumah awak. Awak boleh buat ruIes sendiri kalau kat rumah sendiri. If mak mertua tak suka duduk rumah awak dan dia pun tak sihat lagi jadi nak duduk sorang diri rumah dia, biarkan dia bebas di rumahnya.

Korang boleh lawat dia setiap minggu. Kalau su4mi tak begitu sayangkan awak dan anak – anak, taknak ikut juga walaupun selepas awak pindah, dan dia reIax je takde teman tidur – maka istikharah lah. Nak bertahan atau nak gerak. Nak berusaha untuk hubungan rumahtangga atau nak cari bahagia cara sendiri. Awak pun dah ada anak, serta ada kerjaya. Boleh bahagia dengan or tanpa su4mi. Panjang saya taip ni. Harapnya nak dengarlah. Buat langkah pertama iaitu PINDAH. Kalau tak, lama lagi drama makan hati dengan mak mertua and su4mi pusing – pusing gitu jugak takda ambil tindakan.

Alina Said : Melihat situasi begini, jalan sebaiknya ialah tinggal berasingan atau senang cerita pindah jer walau duduk dengan anak. Bila hati, perasaan, kebahagiaan tak dapat nak dinikm4ti, pasti akan timbul masalah yang lagi p3rit dan p4rah, atau ayat mudahnya berpis4h. Sanggup ke nak berpis4h padahal masalah yang timbuI pasti berpunca walau sekecil atau sebesar besar masaIah. Setiap masalah ada penyelesaiannya. su4mi kena kuat mentadbir dan membuat keputvsan yang paling k0nkrit untuk setiap perkara. Berbincang adalah paling mustahak. Semoga tt diIimpahkan kesabaran dan ketabahan dalam setiap perkara.

Insyirah : Ada orang tua yang tidak suka perabot – perabot rumahnya diubahsuai, dipindah – randah. Mungkin dia selesa dengan cara itu sejak dari zaman mudanya. Apabila orang luar masuk tinggal dalam rumahnya, ini mengganggu pr1vasinya. Jadi kita yang biasa dan suka melihat kekemasan pasti s4kit mata melihat benda yang macam bersep4h ini. Saya tidak pandai memujuk atau ambil hati orang lain. Dari saya mer4na di kata atau diperIi ada baiknya kita duduk di rumah sendiri. Bebas nak kemas hias cara kita. Bukan nak derh4ka cuma untuk cari bahagia.

Apa kata anda?