Mertua kata kahwin dgn isteri tua, ssb tu manduI xdpt anak. Bila buat pemeriksaan suami menangis minta maaf

Adik ipar yang 4 bulan kahwin pun dah mengandung. Asal balik kampung je kena perlu sampai berg4duh suami isteri. Sampai 1 saat suami meIampau dan terlepas cakap kata isteri ‘PEREMPUAN M4NDUL’. Selepas buat pemeriksaan terk3jut dengar keputvsan doktor pada si isteri..

#Foto sekadar hiasan. Sepahit tajuknya ‘Tuduh Isteri ManduI, Kebenaran Terbongkar Selepas Jumpa Doktor’, sepahit tu la kisah yang aku nak beritahu ni. Ini kisah kakak dan abang ipar aku. Dia dah bagi izin untuk aku tuliskan dan berkongsi dengan para pembaca supaya lelaki kat sana boleh ambil ikhtibar.

Malas nak intro panjang – panjang, jom masuk cerita terus. Kakak dan abang ipar aku dah kahwin 5 tahun lalu. Untuk pengetahuan semua, masa tu kakak umur 28 tahun, abang ipar umur 31 tahun. Aku gelar dia sebagai abang je.

Bila dah kahwin, siapa je tak nak anak kan? Tapi kakak cakap dengan suami dia yang tak bersedia nak anak awal. Sebab kakak sibuk kerja juga. Jadi dia minta masa mungkin 6-7 bulan selepas kahwin baru dia orang usaha giIa – giIa untuk dapatkan anak.

Sebelum tu kakak dan abang sangat berjaga – jaga bila tidur bersama. Memang mereka merancang agar tak ter-mengandung. Melepasi setahun, diaorang cuba dapatkan anak tapi 1 pun belum lekat. Masa tu dua – dua masih sabar lagi.

Masalah timbul masa hari raya 2018 yang lalu bila keluarga mentua dia mula pertikaikan kenapa dia tak ada anak apa semua. Sekali dua boleh tahan lagi. Tapi lama – lama, agaknya abang ipar aku pun naik str3ss dengar mak dia membebeI.

Asal balik kampung atau call, mulalah mak dia bising nak cucu. Dia punya perIi, memang kakak makan hati saja. Tekanan memuncak bila adik ipar kakak yang baru kahwin 4 bulan mengandung pula. Pantaskan? Sedangkan diorang kahwin lagi lama tapi masih tak ada anak lagi.

Kakak buat macam – macam demi nak mengandung. Benda yang kakak tak suka macam buah delima atau jamu pelekat semua dia makan. Kakak berhabis duit cuba makan asid foIik. Dia sebenarnya sejenis manusia yang tak suka makan ubat.

Dulu masa kecik kakaklah yang sampai kena p4ksa makan ubat dengan ayah bila demam. Kalau tak dip4ksa, tak nak dia makan. Betapa besarnya peng0rbanan perempuan nak dapatkan anak. Apa yang dia tak suka semua dia makan sebagai ikhtiar.

Termunt4h ke loya ke semua dia bedal. Kakak cakap sebenarnya lelaki pun ok makan asid foIik untuk tambahkan kualiti sperma. Bukanlah sebagai piI subur tapi sedikit sebanyak ada manfaat untuk lelaki yang nak dapatkan anak.

Haaa fakta ni ramai tak tahu tapi memang ada penjelasan saintifik doktor pun. Tapi abang ipar aku macam tak peduli. Sebiji ubat pun dia tak nak makan alasannya pahit. Sayur atau buah yang bagus untuk kesuburan lelaki pun dia tak nak makan.

Alasannya? Tak sedap. Hatta sebiji kacang gajus atau susu kambing pun dia tak nak minum. Beriya kakak ikhtiar makan macam – macam walaupun tak sedap. Tapi suami dia sedapnya mengelat. Satu hari kakak dengan abang g4duh besar sebab diaorang masih tak ada anak.

Sampai 1 saat abang ipar aku meIampau dan terlepas cakap katanya kakak aku ni ‘PEREMPUAN M4NDUL’. Kakak terus terdiam. Kemas baju malam tu juga pecut balik kampung. Masa tu rumah kakak dengan kampung jarak dalam 40 minit sahaja.

Bayangkan sampai kampung kakak nangis – nangis ketuk pintu rumah. Serupa macam drama tv bila ingat balik. Ada dalam seminggu kakak merajuk (dia ambil cuti kerja). Abang tak ada datang langsung. Call pun tidak. Aku cakap dengan kakak, apa kata bincang baik – baik jumpa doktor kesuburan?

Sebab aku ni rajin tengok 1 drama siri English ni. Dalam satu episod ada kisah bagitahu masalah tak dapat anak kadang kala berpunca daripada lelaki. Bukannya perempuan. Kakak pertimbangkan apa yang aku cakap dan esoknya dia balik rumah dia.

Beberapa hari kemudian, kakak bincang dengan suami dia nak pergi pusat pemeriksaan kesuburan dekat kIinik swasta. Mula – mula suami dia eg0 tak nak. Tapi lepas bincang baik – baik, dua – dua pergi sana demi ikhtiar dapatkan anak.

Bagi yang tak tahu, untuk isteri, doktor akan scan perut sebagai diagnosis rahim dan buat blood test untuk testify hormon. Suami pulak doktor akan periksa air m4ni. Sama ada sihat atau tak. Dekat sinilah segala kebenaran terbongkar.

Doktor sahkan kakak sihat dan rahim dia tak ada masalah langsung. Tahu apa hasil examination sperma abang ipar aku? Maaf kalau geli tapi ini menurut penceritaan kakak. Doktor tunjukkan rakaman pergerakan sperma abang yang most of it bergerak sangat perlahan.

Dalam kata lain tak aktif. Banyak juga sperma yang bercabang kepala 2. Maknanya tak normal. Ya, dia yang tak subur sebenarnya bukannya kakak. Dekat situ, abang terus menangis. Sebelum ni mak dia pernah beritahu. Entah – entah sebab kakak kahwin lambat (28 tahun), sebab tu rahim dah tak subur.

Sejak tu la dia mula curiga dan rasa bini dia yang manduI. Siap mak dia kata kalau kahwin dengan perempuan bawah 25 tahun dulu mesti dah lekat ramai anak. Punca sperma abang ipar tak subur adalah sebab dia memang kuat merokok dan vape sejak lepas SPM lagi.

Ingat tak aku cakap abang tak suka makan buah atau sayur? Itu lagi menerukkan keadaan. Sayur tak makan. Asid foIik sebagai pun vitamin tak makan. Ingat ya, berjaya masukkan air m4ni menerusi far4j isteri bukan petanda awak lelaki hebat atau padu bagai.

Kakak pelik tiba – tiba doktor tanya pula, macam mana em0si sewaktu bersama dengan abang? Rasanya soalan tu sangat pr1vasikan. Soalan dalam kelambu nak tanya buat apa? Dalam keadaan malu, kakak jawab setiap kali mereka bersama, kakak mengaku dia terlampau str3ss sebab gelisah.

Sepatutnya bila bersama, kenalah rasa nikmat. Tapi kakak pula serabut. Dalam kepala dia cumalah “aku nak anak, aku nak anakkkk anakk”. Dia cuma berpura – pura puas tapi tidak bahagia sebenarnya. Em0si juga pengaruhi tahap kesuburan sewaktu bersama.

Haritu kedua – duanya balik muhasabah diri. Kakak cerita abang banyak kali minta maaf. Tapi dua – dua pun m4ngsa kepada pihak keluarga yang mendesak. Sejak itu kakak dan abang perbaiki hubungan. Abang memang per0kok tegar tapi dia cuba kurangkan hari demi hari.

Apa yang dia tak suka makan, dia cuba makan. Sama – sama ikhtiar makan asid foIik dengan isterinya dia. Bila PKP 2020, tu sebenarnya macam rahmat terbesar buat diorang. Bila tak boleh balik kampung, mereka berdua terperuk bekerja di rumah (wfh).

Bukanlah nak kata kakak happy tak payah hadap mentua dia, cuma itulah hikmah COVID-19 buat mereka. Banyak sangat habiskan masa bersama. Sem4kin sayang menyayangi setiap hari. Alhamdulillah selepas hubungan diorang jadi m4kin positif, akhirnya Allah bagi apa yang kakak dan abang ipar nak sangat.

Hujung bulan 11 tahun lepas, kakak pregnant. Yang paling sebak lagi, diorang bakal dapat anak kembar! Mula – mula nak surpr1se tunggu bersalin je, tapi suami dia exc1ted lebih nak tahu jantina anak sulung katanya.

MasyaAllah Allah Maha Besar. Bila kakak cerita semua ni, sump4h menangis sebab macam – macam ujian mereka berdua rasa. Jadi para suami, jangan salahkan isteri kalau korang belum ada anak. Ibu mentua pun sama. Belum tentu menantu awak yang tak subur.

Entah – entah masalah pada anak sendiri. Jadi aku doakan yang dah lama nak anak semoga jumpa rahmat korang satu hari nanti. Cuba perbaiki hubungan. Janji Allah buat manusia yang sabar sentiasa ada. Try pergi cek kesuburan. Very recommended! – Zaah (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Cik Puan : Buat masa ni tak ade lagi beIah family mentua yang berani sound saya pasal anak bagai walaupun tahun ni nak masuk tahun ke 3 perkahwinan. Sekadar bertanya tu biasa lah, yang tanya pun jumpa setahun sekali.

Kakak ipar (kakak suami) yang dah hampir 10 tahun kahwin pun belum ada rezeki zuriat (dia kahwin umur 20an), ni kan plak saya yang kahwin masa umur 35th hari tu. Bukan tak nak anak tapi tak nak berharap sangat.

Kalau ada, Alhamdulillah, kalau takde, redha je lah. Suami pun dah bagitau awal – awal dia ok je sebab tak nak saya str3ss fikir.

Syidah Hashim : Masyarakat kita tersalah prihatin. Saya sendiri, dah mula menjauh dari sanak saud4ra sebab saya nak jaga hati dan perasaan sendiri. Dah nak masuk 30 masih belum ada j0doh ditambah adik dah 2 orang ‘langkah bendul’.

Benda begini tak bagus, lama kelamaan akan terputvs silaturahim. Tapi itulah, hati kita siapa nak peduli kalau bukan diri sendiri. Tapi alhamdulillah ahli keluarga baik mak abah sentiasa sokong apa sahaja saya buat.

Maaf komen agak menyimpang. Cuma nak cakap, masyarakat kita sedikit menjengkeIkan kalau cakap pasal j0doh dan zuriat ni.

Mukhlisah Ct : Kakak ko same dengan aku yang tak suka makan delima. Tambahan lagi, bukan untuk suami je,  untuk para mertua tu, jagalah tingkah. Anakkan rezeki Allah.

Galak dan sokong anak – anak usaha dapatkan zuriat kan lebih bagus. Tapi jangan berlebihan. Str3ss dorang. Buat rileks je. Kadang – kadang orang tak ada zuriat lagi bukan sebab planning. Sebab tak ada rezeki lagi.

Tak payah nak menyebok sangat. Kalau sorang je tanya tak rasa sangat. Kalau dah ramai pertikai kompem terasa. Baik – baik hubungan suami isteri elok tak ada masalah terus terjadi masalah sebab per4ngai orang – orang yang tak fikir perasaan orang lain. Bab rezeki anak ni sensitif kot.

Rupinah Ruby : Teringat pulak dengan sorang kawan ni. Dah lebih 4 tahun kahwin tapi belum ada zuriat. Dan pernah ada kes suami nak nikah satu lagi. Pastu bila kawan ni ajak suami pergi check kesuburan, tau-tau suami tu yang ada masalah.

Si isteri sihat aje. Jadi, para suami janganlah 0ver confident sangat yang isteri tu yang ada masalah kesuburan selagi tak jumpa pakar kesuburan. Kahwin 4 pun belum tentu dapat zuriat kalau tak dapat rawatan. Sekian.

Dilla Azman : Betul. Pemikiran koIot camni kena ubah. Proses Mengandung / persenyawaan itu melibatkan 2 pihak. Jadi, kalau nak salahkan, salahkan dua – dua. Bukannya asal tak pregnant je puncanya perempuan.

Sebelum ni pun dah pernah jadi, luahan hati macam ni, isteri kena cerai. Suami cari pengganti baru tapi yang baru pun tak pregnant juga. Bekas isteri tadi bila dah kahwin dengan pasangan baru, eh terus pregnant. Rupa – rupanya, lelaki tu yang bermasalah. Harap pemikiran camni buangla jauh – jauh.

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.

Apa kata anda?