Saya ada k4nser tahap 4, suami dah mula cari pengganti..

news.allmhidotcom warning

Saya tahu hidup saya tak lama, biasanya kalau tahap saya ni tinggal beberapa bulan sahaja lagi. Saya tengok suami berubah keluar setiap malam. Satu hari saya nekad untuk cvri tengok HP dia, h4ncur hati baca mesej dia dengan perempuan lain. Saya cuba hubungi nombor tersebut alangkah terk3jut apabila dengar suara adik saya sendiri..

#Foto sekadar hiasan. Hide profile saya admin.

Saya merupakan sorang isteri umur 44 tahun dah mempunyai 3 orang anak. Bulan lapan tahun lepas saya disahkan mengalami masalah kesihatan kr0nik iaitu k4nser payud4ra tahap 4. Hidup saya sejak tu memang hanya masuk keluar hospitaI je la. Payud4ra sebelah kanan dah kena buang, chem0 dah 16 kitaran. Ini pun baru keluar hospitaI je dan sekarang k4nser dah merebak sampai paru – paru. Doktor bagi balik dengan oxygen dan ubat tahan s4kit.

Saya tahu masa saya dah tak lama. Sepanjang saya duduk dalam wad, saya dah nampak dah biasanya k4nser tahap saya ni paling kuat boleh tahan hanya untuk beberapa bulan akan datang je. Saya dan keluarga pun dah sign perjanjian untuk tidak seIamatkan saya (tak buat CPR atau masuk tiub dalam mulut saya) jika keadaan saya semak1n tenat dengan doktor hospitaI.

Sejak saya keluar dari hospitaI, saya sudah perasan yang husband selalu hilang waktu malam. Saya tak tahu berapa lama dah jadi macam ni mungkin sejak dari saya duduk di hospitaI lagi sebab waktu tu yang jaga saya di wad hanya anak perempuan kami.

Selepas 2 minggu dekat rumah dan perhati perangai dia, saya cakap dekat suami, kalau dia nak kahwin lain saya bagi dan benarkan, cuma jangan kahwin waktu saya hidup saja dan saya nak tahu juga perempuan mana yang dia kacau tu. Dia sedikit pun tak marah dan tak juga nafikan apa – apa. Mungkin dia nampak keadaan saya dah uzur kot, mungkin dia kesian untuk berg4duh dengan saya.

2 hari lepas saya dapat cvri kejap phone dia waktu dia masuk tandas, betapa h4ncurnya hati saya jumpa mesej ni. Saya cuba hubungi nombor tu tapi tak berangkat. Saya guna simcard anak saya call baru la berjawab. Terk3jut saya bila saya dengar suara yang menjawab tu suara adik perempuan saya sendiri. Yang boleh komfemkan lagi yang dia adalah adik saya bila saya dengar latar belakang suara mak saya berleter. Saya terus letak phone tu, saya terkedu, terk3jut tak boleh nak cakap apa – apa. Adik saya janda muda baru umur 28 tahun seorang model tudung lagi. Mestilah orang berkenan tapi kenapa yang berkenan tu mesti suami saya???

Kalau saya ser4ng suami dengan adik, maru4h keluarga saya h4ncur, maru4h suami saya depan anak – anak pun habis h4ncur. Saya mungkin dah tak lama atas dunia ni, kalau saya diam semua org seIamat. Anak saya tak akan tahu perangai ayah mereka macam mana. Saya rasa macam nak minta kat Tuhan m4tikan saya sekarang !! Saya tak mahu susah siapa – siapa. Saya dah sedia untuk pergi. Saya nak tanya kalau tuan puan duduk di tempat saya, apa yang tuan puan akan buat?

Komen Warganet : 

Sharipah Eyie : Saya juga ingin kongsi kan kisah sahabat saya. suami curang. Setiap hari, lunch hour ketika staff perempuan lain ber- me time dengan kawan – kawan, sahabat saya bergegas ke sekolah ambil anak balik ke rumah hantar ke sekolah agama. tak sempat makan, malah tak sempat solat pun. Semua diuruskan sendiri. suami nak kereta, beli kereta (atas nama sahabat).

Suami tidak langsung mengambil perihal keluarga. Lama kelamaan jemput isteri ke mamak perkenal kan “kawan baru”. Tak cukup dengan tu minta tandatangan borang poIigami. Sahabat hanya staff sokongan, kerja pun dengan moto buruk. Akhirnya menggelupur s4kit di tempat kerja, p3rit mu bawa ke m4ti. Rupanya dia diagn0se brain tum0r. Hampir 2 tahun kau jalani rawatan kak, tahu s4kit kem0 tu kan kaK. Aku doa kan kau tenang di sana kak. Alhamdulillah untuk perkenalan kita 2012-2018. sehingga nafas terakhir pun kau panggil ku adik sayang. Tamat lah d3rita mu kak. Semoga semua anak mu menjadi orang yang berguna. (teringat kau bawak 3-3 bonceng moto pergi rumah makan laksa). Al fatihah

Iefa Masro :  Betapa tipisnya iman suami sis tu. Bertuhankan nafsu. Isteri yang sedang bert4rung nyawa boleh lagi berz1na. Peny4kit isteri dia langsung tak menginsafkan. Apa dia pikir dia kebal tak akan mamp0s ke? Adik sis pon sama. Sedihnya orang yang terdekat dengan kita yang sepatutnya menggembirakan kita. Beri sokongan tidak berbeIah bagi pada kita end up menjadi duri dalam daging. Ibarat mencurahkan cuka ke Iuka. Ya Allah permudahkanlah urusan wanita teran1aya ini. Sembuhkanlah dia. Dan sekiranya sampai ajaInya. Hadiah kan lah syurga tertinggi buatnya. Aminn.

Tabah la sis. Mengadu pada yg Maha Esa.

Redzuan Abd Manaf :  Assalamualaikum puan. Maaf paksu terpanggil untuk menulis sedikit coretan. Salam takziah juga atas puan punya dug4an. Banyakkan bersabar dan paksu doakan puan kuat untuk terima ujian Tuhan. Ok…paksu ringkaskan paksu punya karangan.

Tidak mahu menuding kesalahan ke mana mana pihak cuma sekadar berkongsi paksu punya pandangan. Semalam paksu tertengok sebuah drama di TV1 tajuknya DIARA HATIKU. Sangat – sangat menjentik paksu punya perasaan. Cerita seorang kakak yang berk0rban demi adik dia yang cac4t pendengaran.

KonfIik bermula bila kakak dia berkahwin dan dia dibawak duduk bersama abang ipar yang disangka kan budiman. Lelaki/orang jantan ni memang mudah kalah dengan g0daan. Ditakdirkan kakak s4kit dan terlantar di hospitaI… dan suaminya duduk dengan adik ipar berduaan. Bahaya sebab lelaki yang tak kuat iman mudah dihasut sya1tan. Dengan adik ipar pun dia nak makan. Dasar jantan kan!!!

Itulah anak saud4ra paksu selalu pesan suruh paksu jaga batas pergaulan dengan kakak ipar/anak saud4ra ipar sebab katanya Islam mengajar untuk mengelakkan dari berlaku keteIanjuran.

Moralnya disini perlu ada jarak antara adik ipar, kakak ipar atau abang ipar dalam pergaulan walau dalam istilah kekeluargaan. Sebab iman kita ni xseteguh mana dan mudah dihasut sya1tan!!! Semoga jadi pengajaran dan pedoman.

Sam Fisher :  Puan, saya bangga dengan sikap puan. Walaupun diuji dengan peny4kit k4nser payud4ra tahap 4 tapi kesabaran puan Masyallah. Hanya Allah yang tahu. Benar orang lain tak berada di tempat puan. Tak rasa apa yang puan rasa. Izinkan saya share 1 cerita yang keadaannya sama seperti puan.

Saya ada seorang rakan yang suka dengan aktiviti lasak. Mereka pergi ramai ramai. Saya agak hairan ketika orang lain bawa pasangan bersama tapi dia ke mana mana seorang diri.

Rupanya dia jalinkan hubungan terIarang dengan rakan sekerja perempuan.

Bila diselidik, barulah saya dapat tahu melalui rakan rakan rupanya isteri dia sedang bert4rung dengan peny4kit k4nser payud4ra tahap 4 seperti puan. Allah nak tunjukkan kecurangan si suami dan hubungan terIanjur itu dapat dihidu oleh si isteri yang sedang s4kit.

Tapi apa yang isteri dia lakukan? Tak ada.. tak ada apa apa langsung.

Saya kira isterinya redha dengan ujian Allah dan tidak mampu menangis kerana nasibnya. Dan juga tidak mahu derh4ka kepada suami yang curang. D0sa curang itu urusan si suami dan Allah. Dia hanya mampu berdoa dan habiskan masa bersama anak anak.

Kali terakhir saya meIawat dia di hospitaI dalam keadaan s4kit, dia masih tersenyum bila lihat saya dan rakan datang melawat. Terus terang saya kagum dan malu kerana walau berat ujian yang Allah berikan kepada dia tapi dia masih tenang dan tabah.

Dan ketika jenaz4h disolatkan, yang menjadi imam itu adalah Hassan Din Al Hafiz. Allahuakbar, bagaimana baIasan kesabaran arw4h sudah ditunjukkan ketika saat terakhir.

Jadi untuk puan, usahlah tangiskan takdir Allah. Bila kem4tian itu urusan Allah. Tapi sabar dan redha itu tinggi darjatnya.

Berdoalah puan supaya Allah anugerahkan syurga para nabi dan syuhada. Sesungguhnya doa puan sebagai orang teran1aya amat – amat dimakbulkan Allah.

Aini Noa Noraini Rahim :  Betul – betul saya kelu baca posting ni puan. Menitik airmata saya. Kej4mnya dunia ni. Semoga syurga untuk puan. Kecapilah bahagia dengan anak – anak selagi masih ada nyawa (saya doakan semoga puan dipanjangkan umur) kecapilah bahagia dengan mak ayah (jika masih ada) banyakkan berdoa.

Tolong buat was1at puan untuk kepentingan anak – anak. Saya yakin 2 manusia tu akan dapat baIasan yang setimpalnya. Dia Maha Melihat. Puan, pedihnya rasa. S4kit lagi puan yang merasa dan melalui. Mudah rasanya kami berkata – kata. Saya doakan puan. Tabahla demi anak – anak. Ingat Allah…

Apa kata anda?