Mak aku jadi b4bi, baru aku beIa dia!

news.allmhidotcom warning

Mak aku spesis mak yang masak lepas tu makan dalam bilik, tak bagi kami makan. Dia masak makan sendiri, dia memang tak pernah nak peIuk, civm aku sebagai anak, tak pernah sembang macam kawan dengan kami. Baru – baru ni ayah aku cerita dekat adik aku, dia rancang nak tinggalkan mak aku. Kami adik beradik semua seronok.

#Foto sekadar hiasan. ASSALAMUALAIKUM semua pembaca. Kalau ikut dari tajuk ni nampak macam tengah marah masa tulis cerita ni. Tapi sebenarnya aku tengah relax, anak – anak semua dah tidur. Lepas baca artikel yang ujian anak anak dapat mak ayah derh4ka, macam tu la tajuk dia aku pun lupa. Bila baca komen ada cakap, ‘sayangi lah mak ayah, walau macam mana teruk pun mak ayah kau tetap mak ayah kau.’

Kadang kau tak lalui hari – hari yang kami lalui dengan mengadap manusia yang lahirkan kau tapi sebenarnya buat kau jadi benci dekat dia sangat – sangat.

Dulu sebelum kahwin aku selalu cerita mengenai mak aku punya perangai pada boyfriend (suami aku sekarang). Tapi jawapan dia tak baik apa – apa pun tetap mak, zaman rasulullah ada mak ayah yang jadi b4bi tapi anak dia tetap jaga mak ayah tu.

Jawapan aku, mak aku jadi b4bi baru aku beIa dia. Mengucap panjang laki aku. Sekarang bila mak aku dah jadi mak mentua dia baru dia rasa macam mana s4kit tuh di sini..

Okeylah aku cerita sikit kenapa aku benci mak aku. Tapi sebelum tu tahun 2019 yang lepas kami adik beradik baru tahu mak aku ni diagn0se anx1ety / panic att4ck dia, Sekarang dia kena pergi buat rawatan dua kali sebulan dekat hospitaI Selayang. (ada ke sesiapa tahu peny4kit dia tu bertambah buruk ke baik kalau dah kena buat sampai dua kali sebulan)

Mak aku ni memang mentaI ke atau sebab dia pendend4m atau tak boleh orang lebih atau d0sa banyak sangat tak tahu lah? Dari aku kecik aku selalu tengok dia berg4duh dengan ayah aku. Masa aku darjah enam, mak aku pernah telan r4cun tikus, kenapalah tak m4ti waktu tu.

Mak aku paling benci kakak sulung aku, untuk pengetahuan mak aku ni kerja bidang kesihatan, KKM dekat Melaka. Kenapa ye bila ada staf giIa kementerian tak buang dia kerja???

Balik pada kisah benci kakak aku tu, mak aku kalau marah kami adik beradik ayat dia keluar perkataan anak siaI, kecik – kecik tak nak mamp0s dah besar menyusahkan orang, bod0h, malaun tu suma macam doa je dekat mulut dia untuk kami empat beradik. Kami dah Iali, mak aku tu mulut dia macam berzikir perkataan ‘malaun’..

Kalau dia tak suka orang ke? Karang tu dia tak kenal dia bahasakan orang tu malaun. Contoh, “kenapa malaun ni tengok – tengok aku?”

Masa aku anak dar4 aku paling tak suka keluar jalan dengan dia, kalau orang tegur dia contoh ayat, “hai kak lama tak nampak sihat ke? Dia jawab, “ada lagi tak mamp0s lagi ni.” Malunya!

Kalau sebut nama dia dekat hospitaI semua orang kenal dia sebab mulut macam tu. Aku dulu – dulu memang takkan bagitahu orang yang aku anak dia. Aku cakap nama mak aku ‘fiona’ padahal bukan.

Sekarang umur aku dah 3 series perangai mak aku tak berubah dengan mulut pu4ka dia. Kalau pergi makan di kedai dia sIumber je sound orang lelaki merok0k walaupun orang tu dalam group ramai – ramai. Maluuuu!

Ha lupa nak cerita ayah aku kahwin dua. Sebelum aku kahwin aku selalu cerita apa mak aku buat dengan kami adik – beradik tapi ayah buat tak tahu je sebab dia sibuk bercinta. Oh sebelum lupa, mak aku perangai dia memang macam tu dari aku kecik, ayah aku kahwin lain masa aku umur 18/19 tahun aku pun lupa..

Aku pernah nak tik4m mak aku dengan pis4u sebab aku benci dia menjerit m4ki hamun aku. Masa tu aku nak masak, adik lelaki aku pernah nak tik4m dia dengan skru driver panjang. Mak aku plak pernah nak Ianggar kakak sulung aku dengan kereta dia.

Mak aku spesis mak yang masak lepas tu makan dalam bilik, tak bagi kami makan. Dia masak makan sendiri, dia memang tak pernah nak peIuk, civm aku sebagai anak, tak pernah sembang macam kawan dengan kami. M4ki m4ki m4ki je dia selalu buat aku sendiri tak tahu dia sayang anak ke tak??

Adik aku pernah ngadu dekat dia pasal cikgu apa yang dia tak puas hati dengan cikgu. Alaaa biasa la masa budak – budak, time nakal kan? Ada la cikgu yang kita suka ade yang tak. Tapi mak aku pergi sekolah cerita balik apa yang adik aku cakap dekat cikgu tu. Malu weyy, cikgu tu terus anti dengan adik aku..

Kakak aku belajar dekat Kelantan balik malam tunggu ayah aku ambil dekat stesen KTM rawang, masa tu kami duduk sana. Tapi mak tak bagi ayah aku ambil, kakak aku duduk sorang – sorang dekat stesen tu malam – malam.

Mak aku suka bandingkan kami dengan anak orang lain, dia tak pernah bagi nasihat, kata semangat, aku tak tahu dia tu jadi mak macam mana??? Aku tak rasa pun kasih sayang mak tu apa?? Aku benci dia..

Sekarang ni dia siksa ayah aku pulak, ayah aku dah pencen, dia tak bagi duit sebab nanti ayah aku pergi rumah bini no 2 dia. Dia cakap jerit – jerit je dengan ayah aku, m4ki tu selalu. Dia punya peny4kit tu sem4kin menggiIa kalau ayah aku balik rumah bini no 2 dia. Sem4kin menjadi jadi s4kit mak aku tu…

Baru – baru ni ayah aku cerita dekat adik aku, dia rancang nak tinggalkan mak aku. Kami adik beradik semua seronok.

Aku sebenarnya tak nak tengok ayah aku kena siksa lagi dengan mak aku, aku sayang ayah aku. Walaupun dia tak tolong aku masa mak aku d3ra mentai aku. Malam – malam ayah aku selimutkan aku tidur, dia belikan makanan untuk aku untuk adik beradik aku, ayah aku selalu bagi kata – kata semangat pada aku, ayah aku selalu usap dahi kami adik beradik lepas kami salam civm tangan dia.

Aku sedih mak aku siksa ayah aku dan sebab tu aku benci mak aku. Disebabkan mak aku jugak, ayah aku kahwin lain dan sekarang kena bahagikan kasih sayang ayah aku dengan anak – anak tiri ayah aku. Aku sedih sebab tu aku benci mak aku..

Mak aku selalu jugak cerita dia selalu solat hajat la tahajud la tapi suma tu tak boleh pakai.. Dia punya giIa tu tak boleh bawak bincang, kadang – kadang aku rasa dia hidup dengan dunia ciptaan dia..

Mak aku cerita ayah aku sebelum pergi rumah madu dia.. Mesti ayah aku nangis sebab tak nak tinggalkan mak aku. Dah kalau camtu buat apa bapak aku kahwin dua??

Lepastu dia cakap ayah aku sayang dia 80% madu dia 20% tapi kami adik beradik tengok ayah aku lebih sayang kan mak tiri aku. Kalau masa nak pergi rumah mak tiri tu punya lah happy ayah aku tapi bila dengan mak aku dia selalu cakap dah tak tahan duduk dengan mak aku…

Suami aku ni mak ayah dia tak pernah g4duh depan anak – anak tapi kalau aku balik rumah mak aku, sIumber je mak aku g4duh, sound, m4ki bapak aku depan laki aku. Bukan dengan laki aku je, dengan anak – anak aku pun sama.. Rileks je g4duh..

Aku ni memang dibesarkan dengan mak yang t0xic yang aku benci dia yang kenapa la dia tak m4ti – m4ti lagi..

Sebab apa??? Sebab aku takut diri aku sebagai mak ni buat apa yang mak aku buat pada anak – anak aku. 25 tahun aku hidup dengan mak aku tak must4hil perangai dia aku ikut. Aku sendiri sangat takut aku marah – marah anak. Aku paling jaga mulut aku dari menc4rut pada anak – anak aku. Perkataan malas ke, degil, bod0h semua aku jaga. Tapi kadang – kadang aku terlepas cakap anak aku degil. Aku sedih sangat bila aku marah anak – anak aku.. Kadang – kadang aku nangis lepas marah anak aku..

Boleh tak mak – mak dalam ni bagi nasihat untuk aku jadi ibu yang baik? Aku sangat sayang anak – anak aku lebih dari nyawa aku. Aku dah janji pada diri aku tak nak buat apa yang mak aku buat pada kami adik beradik.

Dan lagi satu ada ke dalam ni yang tahu mengenai peny4kit panic att4ck, anx1ety, depr3ssion. Boleh terangkan. Kadang – kadang aku rasa mak aku jadi macam tu sebab kami adik beradik suka cakap dia giIa.. Sekarang dah macam giIa betul dia. Dia ani4ya kami. Dia sangat ani4ya kami adik beradik…

Aku dah maafkan dia tapi nak lupakan apa dia buat aku tak mampu. Bukan semua yang dia buat aku ingat selalu tapi kadang – kadang kenangan pahit tu muncul, lagi lagi kalau ada orang cerita mengenai mak derh4ka, mak jahat, mak bla bla bla…

Aku tak suka dengar ayat, ‘tak ada mak yang tak sayang kan anak. Macam mana jahat pun mak kau tetap mak kau.’ Aku tak suka…

Kalau boleh pilih mak, aku teringin sangat mak aku macam ustazah Hafizah Musa. Cerita mengenai mak aku ni adalah episod sinetron yang sangat panjang.. Sampai aku tak tahu adakah syurga itu untuk aku dalam masa yang sama aku nak syurga dengan anak – anak aku dan keluarga aku….

Tapi bab mak aku ni aku sangat s4kit aku memang tak boleh bersabar dengan dia. Dia sangat menguji iman aku, mulut aku sangat biad4p bila berhadapan dengan dia sebab dia suka pr0v0ke…

Maafkan aku Allah… Maafkan adik beradik aku… Aku fikir mungkin bila dia m4ti hidup kami akan aman…. Ayah kami akan tenang…. Doakan aku.. – Anak mama (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Hazwani Mohd Dah :  Confessor, mak puan makan ubatnya seperti yang disarankan tak? Pengalaman dengan pes4kit begini, ada 2 perkara yg sangat penting untuk bagi sembuh :

1. Makan ubat ikut arahan doktor. Ubat penenang sangat membantu. Kalaulah kita tahu d3ritanya mereka yang ada mentaI dis0rder, betapa diorang f1ght dengan perasaan untuk hidup, kita mesti akan sangat – sangat care pada diorang. Kesian sangat.

2. Support dari keluarga. Sentiasa ada untuknya, dengar dia bercerita. Jadi penasihat untuk tindakannya. Jangan asingkan diri dari mak, dia akan rasa lebih tertekan.

Untuk yang cakap tentang mak confessor jauh dari tuhan, tak baca quran segala, anda memang belum betul – betul faham tentang mentaI dis0rder. Benda ni menggur1s perasaan diorang. Diorang hanya diuji s4kit sahaja. Takpelah, one day bila korang dapat ujian ni pada orang sekeIiling, atau orang terdekat, korang akan faham.

Norlaila Mohd Din : Allahu, pedihnya hati. Harap ibu m4ti, benci mak. S4kitnya d4da akak dengar kata – kata tu dik. Betul la dik, mak tu s4kit, ubat lah. Jangan dibenci orang s4kit ni, tambah lagi mak sendiri. Berdoalah moga ibu sembuh. Ada confessor yang terdahulu ada gak masalah lebih kurang serupa. Bermacam perkara dibuat untuk jernihkan hubungan, macam buntu. Tiba – tiba ada yang sarankan dia baca AL-Quran, barulah nampak keadaan sem4kin baik.

Baca Al-Quran dik, ia penyembuh assyifa. Allah bagi awak ibu seperti tu sebab nak angkat darjat awak tapi bila awak benci, itu maknanya awak tak redha dengan ujian Allah. Tak apa lah yang dah terlepas kata tu, sekarang kita kuatkan diri cari jalan selesaikan masalah. Berubatkan emak tu, jangan diharapkan mak m4ti dan awak semua akan hidup bahagia sebab mungkin awak yang m4ti dulu. AjaIkan rahsia. Bukan itu cara penyelesai masalah..

Ce’ Wawa Victoria : Allahuakbar. Saya doakan puan kalau terbaca ni cuba tenangkan diri, istighfar.. Bangunlah solat malam, solat sunat solat taubat sebab setiap manusia adalah pend0sa. Kadang kita terdoa yang buruk sebab marah dend4m. Doalah untuk ibu supaya dia pulih. Dia s4kit tu sebab tu dia macam tu. Hati puan juga s4kit tr4uma terIuka terkesan dengan pengalaman Iampau. Sebab kita hanya boleh berdoa mintak pertolongan dan bantuan Allah. Semoga Allah ampunkan kita. Doalah puan sebab kita tak mampu merubah sesiapa. Allah yang pegang hati, Allah mampu merubah apa saja yang dikehendakiNya.

Cthajar Bakar : Dengan pengalaman bekerja sebagai jururawat sehingga pencen, makcik rasa emak awak ni memang ada masalah mentaI / ps1kiatrik. Lagi kerap follow up Dr tu maknanya condition dia lagi lah tak stabil. Saya faham kenapa awak benci mak awak, sebab dia tak normal kan? Kita malu dengan sikapnya, tapi kita tak boleh memilih siapa emak kita, maafkanlah kerana dia ‘s4kit’ dan terimalah apa yang ditakdirkan Allah.

Berusaha agar tidak jadi anak derh4ka, ianya susah kerana emak awak bukan normal. Ayah awak memang seorang lelaki yang baik kerana sanggup bertahan hidup dengannya selama ini. Jangan benci emak awak dan jangan buang dia bila awak dah berkeluarga. Terangkan pada suami awak yang emak awak ada masalah mentaI / ps1kiatrik agar dia faham situasi sebenar dan dapat menerima keadaan ibu mertua yang tidak normal.

Bukan emak awak aje yang mend3ra suami tapi ada jugak wanita di luar sana yang nampak normal, nampak alim, nampak educated pon d3ra suami. Pernah pes4kit saya seorang lecturer universiti menangis – menangis cerita bini dia selalu pukuI dan cubit – cubit dia waktu dia s4kit. Ramai di luar sana yang hip0krit walaupon keadaan mereka normal. Jadi terimalah keadaan mak awak. Usahakan juga berjumpa ustaz – ustaz yg boleh merawat. Semoga emak awak sembuh semula. InshaaAllah.

Intan Rohani Yusof : Sis, saya rasa bukan mak sis saja ada masalah depr3ssion dan anx1ety. Saya rasa sis pon bermasalah juga. Bertahun – tahun sis membesar dan hidup terd3ra mentaI dan fizikaI, saya bimbang sis juga mendapat mentaI iIIness. Melihatkan cara sis meluah perasaan ni saya rasa ada sesuatu yang tak kena dengan awak sisi, awak tak okay Saya takkan salahkan sis langsung. Semua yang komen di sini tak berada dalam kasut sis. Tapi tolong lakukan sesuatu. Jumpa pakar ps1koIogi. Sis perlukan tempat yang betul untuk meluahkan segala – galanya. Saya doakan sis dapat mengatasi semua kebencian dalam hati, mak sis sembuh sepenuhnya, dan korang dapat hidup bersama sebagai keluarga yang normal.

Apa kata anda?