Saya lagi suka bersedekah pada orang lain, dari sedekah pada adik beradik sendiri. Salahkah?

news.allmhidotcom warning

Setiap kali saya bersedekah, adik beradik saya akan pertikai tindakan saya. Pernah sekali saya sedekah pada masjid salah seorang kariah masjid menyatakan, ‘awak menyumbang pada kami, tapi adik beradik awak sendiri perlu disumbang’. Sekarang ni kalau saya nak bercuti pun kena sembunyi – sembunyi..

#Foto sekadar hiasan. Assalaamualaikum. Saya Adik Bongsu (pangkat sebenar). Berkenaan tajuk Sedekah Pada Adik Beradik, saya tertarik dengan artikel dan penyataan yang mengatakan adalah lebih afdhal sedekah pada ahli keluarga, adik beradik.

Lagi murah rezeki kita jika kita dahuIukan sedekah pada adik beradik dan ahli keluarga. Tapii.. tapii, kalau adik beradik atau ahli keluarga tu adalah sejenis yang banyak menyusahkan kita bagaimana?

Kalau adik beradik tu sihat tubuh badan, tegap, tapi memilih untuk menganggur.. bagaimana? Kalau adik beradik tu sihat tubuh badan, bekerja tapi memilih untuk mencuri, dan hisap d4dah serta mengabaikan tanggungjawab pada keluarga, bagaimana?

Kalau adik beradik tu sihat tubuh badan, tapi lebih suka meminta minta kerana kononnya dia banyak tanggungan  dan suami hanya kerja kilang, bagaimana? Bagaimana?

Saya adik bongsu, alhamdulillah bergaji yang mampu untuk tanggung 3 keluarga umpamanya. Saya sudah berkeluarga. Tetapi belum direzekikan anak, cuma rezeki kewangan saya alhamdulillah.

Saya ada reputasi nama baik di kalangan kenalan. Sikap saya berbanding adik beradik yang lain bagai langit dengan bumi. Saya suka bersedekah. Tapi tidak pada adik beradik saya sendiri kerana sebab – sebab di atas.

Setiap kali saya bersedekah, adik beradik saya akan pertikai tindakan saya. Seolah saya tak mementingkan keluarga sendiri. Bukan saya tak pernah hulur duit, tapi duit yang di beri tu, digunakan untuk beli d4dah, langgan perempuan dan sebagainya.

Hari ini saya beri, petang beli Starbucks. Esok minta lagi. Memberi pada mereka sehingga kami sendiri hujung bulan cukup makan. Bila saya bersedekah pada orang lain, dipertikai seolah saya ni tak tahu kumpul pahala pada keluarga sendiri.

Ada dua pinjaman atas nama saya kerana ATAS DASAR KELUARGA saya tolong mereka. Kalau saya tak beri, mereka – mereka akan m4ki hamun sump4h seranah orang tua saya. Mereka akan pinjam serata pelusuk meminjam – minjam.

Dan ramai yang hubungi saya bertanya, kenapa adik beradik saya sampai meminjam men4gih pada orang luar sedangkan punya adik yang ada segalanya? Saya kedekutkah? Bagaimana?

Salahkah saya tidak ‘bersedekah’ wang ringgit pada ahli keluarga saya? Berd0sakah saya? Pada waktu bila terpakainya penyataan ‘rezeki akan lebih murah jika bersedekah pada ahli keluarga’?

Saya rasa bersalah, saya rasa benci, saya rasa tertekan. Hanya doa dan Al-Fatihah je saya mampu sedekah kan saat ini.

Sambungan.. Assalaamualaikum semua. Terima kasih atas komen, pendapat dan cadangan kalian. Terima kasih. Saya terpanggil untuk menjawab beberapa persoalan. Antaranya, bagaimana mereka tahu saya bersedekah.

Pertama, saya ada nyatakan yang saya mempunyai nama baik di kalangan kenalan saya. Dan saya bersedekah atas nama pertubuhan, masjid, individu yang mana mereka juga berkait dengan adik beradik saya.

Sama ada kawan, atau berkongsi ‘mutual friend’ di media sosiaI saya. Saya rahsiakan sedekah saya, tapi saya tak boleh kawal jika ada yang menyampaikan kepada adik beradik saya.

Ada pernah ketika saya dan suami menyumbang pada satu masjid, salah seorang kariah masjid menyatakan ‘awak menyumbang pada kami, tapi adik beradik awak sendiri perlu disumbang’.

Allah, kalau la mereka tahu nilai sumbangan saya pada ahli keluarga saya sudah melebihi dari sepatutnya, mereka takkan berkata begitu. Dan akhirnya, perkara ini disampai – sampaikan pada adik beradik saya.

Kedua, setiap resit sedekah saya, saya simpan dalam kotak, fail untuk urusan pot0ngan cukai di kemudian hari. Dan ya, simpanan tu sebahagiannya disimpan di dalam bilik saya dia rumah ibu bapa saya.

Tanpa saya sedar waktu itu, mereka – mereka menyel0ngkar dan mengetahui perihal saya bersedekah. Kenapa saya tak simpan di rumah sendiri?

Sebahagian disimpan di rumah ibu bapa kerana menyangkakan mereka akan hormat barangan dan pr1vasi saya, tapi saya salah. Selepas dari itu, saya bawa dan simpan di rumah sendiri.

Berkenaan memberikan sedekah melalui barangan asas, ya, itu lah yang saya lakukan. Sehinggakan barangan asas untuk mak ayah saya tak cukup dek kerana mereka menggunakan bahagian mak ayah saya.

Elektrik, air, internet, barangan asas, buah – buahan, susu, namakan saja apa yang saya tak support. Setiap beberapa bulan sekali atau setiap saya dapat bonus, saya belanjakan baju dan mainan atau buku – buku untuk anak – anak buah saya.

Saya kecewa sebab mereka cukup sifat, sihat tubuh badan. Tapi masih meminta dengan adik bongsu atas sebab kami tiada anak. Letih, sedih. Post yang lepas, saya ada nyatakan, saya buat dua pinjaman untuk mereka, dan saya jerat diri saya akhirnya.

Ya, bergaji mampu untuk sara 3 keluarga, tapi hujung bulan kami sendiri ik4t perut sebab komitmen saya dah melebihi dari sepatutnya. Sehinggakan saya sembunyikan dari pengetahuan keluarga saya sendiri untuk bawa mak ayah saya bercuti dan berjalan.

Sehinggakan saya sembunyikan dari mereka jika kami suami isteri bercuti luar negara. Walaupun mereka tahu kami sendiri tak cukup duit dek kerana mereka, mereka tanpa segan silu masih meminta.

Saya berada dalam dilema, apakah patut mereka ini perlu ditolong lagi? Sudah tegur cara lembut, sudah tegur cara kasar dan sinis, sudah berikan kail untuk mereka (peluang pekerjaan), tapi mereka sia – siakan.

Kemuncak saya dah tak tahan, saya bl0ck mereka dan pindah menyewa di rumah lain tanpa pengetahuan mereka kerana tak mahu diganggu. Ya, walaupun bergaji besar, kami masih menyewa.

Suami saya sendiri ada tanggungan pada keluarga beliau dan kami, cukup untuk saya nyatakan profil kewangan saya yang h4ncur dek kerana adik beradik saya

Sekarang, saya fokus untuk perbaiki profil kewangan dan menyimpan, tapi bila mendengar mak ayah saya hampir setiap hari dim4ki dan diminta duit, saya jadi sayu.

Bukan mak ayah saya tak menegur, sudah cukup menegur, marah, tapi bila mereka naik giIa dek kerana d4dah dan nafsu, hormat pada ibu bapa sudah hilang. Bantu saya hilangkan rasa bersalah.

Bantu saya doakan agar mereka diberikan hidayah. Saya dah tak berdaya. Bantu saya doakan agar mereka dibantu oleh orang yang lebih arif. Sudah 6 tahun hubungan kami adik beradik berantakan bila mereka terlibat dengan d4dah dan perempuan. – Adik Bongsu (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Hani Haura : Sedikit cadangan saya untuk Confessor..

1. Bagi adik beradik yang terlibat d4dah, sila report ke AADK.

2. Bagi adik beradik kaki perempuan dan pemalas tu, lantakkan aje diorang. Tak perlu bersedekah kepada orang sebegitu. Lebih baik bersedekah kepada orang yang betul – betul susah dan s4kit.

3. Bawak mak ayah duduk sekali atau sewakan rumah lain tapi setaman dengan rumah sewa confessor. Walaupun duduk berasingan tapi masih boleh jenguk mereka selalu.

4. Block semua media sosiaI yang berkaitan adik beradik tak guna dan tak tau bersyukur tu. Sekian cadangan dari saya.

Nuramalina Fauzi : Elakkan tempat sedekah yang membawa mulut macam tu. Kadang – kadang memang wujud orang masjid kita bersedekah niat baik tutup mulut tapi orang masjid atau institusi itu sendiri bercerita.

Carilah yang jauh dan jujur. Buat anak bongsu, awak pujuk ibu bapa duduk tempat lain jauh dari adik beradik lain tanpa dapat dihubungi adik beradik lain itu. Selepas 6 bulan baru jenguk apa jadi dengan mereka.

Tapi kena sama – sama hati kering. Kamu dan suami tahniah anak yan baik.

Noradila Ismail : Kalau awak tanya bersalah atau tak, jawapannya awak tak bersalah. Saya rasa saya faham apa confessor mahu. Dia cuma mahu keyakinan bahawa jika dia tidak tolong dia tidak bersalah.

Ya confessor, awak tak bersalah pun kalau awak tak bantu. Kita bantu apabila berkemampuan dan tengok keadaan. Awak tak zaIim. Cuma kalau depa jatuh teruk sangat nanti baru tolong okey

. Sekarang chill sahaja dan teruskan kehidupan seperti biasa. Jangan str3ss dengan rasa bersalah.

Wan Maizatul Zaleha : Awak tak salah confessor. Awak dah bantu yang sepatutnya tapi adik beradik yaag tak nak bantu diri sendiri. Takyah dah jadi mesin ATM. Kalau nak jugak tetapkan 100 / 200 sebulan.

Cukup tak cukup lantakkan. Bab ibubapa awak buat macam biasa tapi tak perlu bagi duit kat tangan. Bank in pun tak payah. Kalau diorang nak beli barang bawak je diorang tu ke kedai.

Kalau boleh yang kaki d4dah tu kaki perempuan tu rep0rt kat tempat yang sepatutnya. AlFatihah untuk confessor. Semoga sentiasa kuat.

Raja Norkhairani : Orang yang bawak mulut pasal awak bersedekah tu tak ada kerja lain ke? Menyibuk dengan hal orang pulak. Sepatutnya dia fikir macam mana nak tambah amalan untuk diri sendiri, bukan pergi canang amalan orang lain.

Apa kata anda?