Saya str3ss dengan h1naan makcik2 di tempat kerja hingga buatkan anak dalam kandungan dalam bah4ya

ekisahdotcom warning

Kejadian ini berlaku masa bulan puasa yang lalu, keadaan saya agak lemah untuk berpuasa tapi masalahnya makcik – makcik dekat pejabat sering mencemuh dan mengh1na saya. Mereka membandingkan diri mereka yang dulu kuat dan saya lemah kerana tak mampu untuk berpuasa. Hingga satu hari saya terIampau str3ss fikirnya apa yang mereka cakap hingga sesak nafas..

#Foto sekadar hiasan. Semoga jadi pengajaran kepada para pembaca di luar sana.

Salam untuk semua pembaca terutamanya kaum ibu. Harini saya nak kongsi dekat semua tentang apa yang berlaku ketika saya mengandung pada bulan puasa yang lalu.

Semoga menjadi panduan dan tauladan. Ketika itu saya mengandung nak masuk 9 bulan. Keadaan saya agak lemah la untuk berpuasa, lagi satu saya ada masalah gastr1k agak teruk menyebabkan doktor tak bagi saya berpuasa, minta saya habiskan ubat gastr1k dulu, bila dah okay boleh cuba berpuasa.

Saya ikut saranan doktor memandangkan ni baby pertama dan saya risau soal kandungan. Puasa boleh diganti. Lagi satu, kita yang hamil diberi kelonggaran untuk tidak berpuasa.

Masalah saya ketika itu, saya berusia 29 tahun dan saya sering dicemuh oleh makcik – makcik di tempat saya bekerja. Mereka berusia lewat 40-an hingga 50-aan.

Mereka sering perlekehkan saya dan bandingkan saya dengan diri mereka dulu yang gagah dan masih mampu berpuasa cukup sebulan ketika hamil.

Mula – mula saya tak endahkan apa yang mereka cakap, namun mereka masih ganggu saya setiap hari. Saya dah sorok – sorok makan, mereka akan datang ke tempat saya makan dan h1na – h1na saya.

Saya tak makan pun depan – depan mereka. Mereka suka bandingkan dengan diri mereka dulu. Saya dah bagitahu mereka, saya tengah recover proses makan ubat dan doktor tak galakkan saya berpuasa kerana takut lebihan asid dalam tubuh saya yang boleh membah4yakan memandangkan saya akan bersalin tak lama lagi.

Saya betul – betul tertekan masa tu. Mula – mula saya boleh buat tak tahu sahaja kata – kata mereka. Lama kelamaan benda tu sangat terkesan pada diri saya.

Saya cuba berpuasa dengan keadaan saya s4kit gastr1k, saya hampir pitam beberapa kali dengan munt4h lagi. Kemudian mereka masih nak bandingkan saya lagi dengan kehidupan mereka ketika hamil dulu.

Mereka kata tu semua cuma psik0logi saya semata – mata. Bukan tubuh saya yang tidak kuat. Kenapa mesti macam tu? Sedangkan keadaan hamil adalah berbeza untuk setiap individu. Mereka tak lalui apa yang saya rasa.

Satu hari saya sedang makan di dapur ofis saya, mereka masuk dan terus mengecam saya. Untuk pengetahuan, saya ada bersama seorang kawan yang juga tidak berpuasa dan dia hamil 5 bulan. Dia ada masalah seperti saya juga.

Dia tak dapat berpuasa kerana ada masalah kesihatan. Bila orang – orang yang suka mengecam saya tu masuk ke ruangan tempat saya makan, mereka mengutuk – ngutuk saya. Mereka mengh1na – h1na saya dengan teruk skali.

Mereka tak kutuk atau h1na kawan saya yang lagi seorang tu walaupun dia hamil macam saya. Saya ni lagi lah kan. Pregnant 9 bulan dah waktu tu. Saya memang tak ade tenaga dan saya doktor tak galakkan berpuasa.

Apalah d0sa saya? Kenapa saya yang tak puasa tapi mereka yang panas? Ada ke saya mintak duit dari mereka untuk bayar fidyah ganti puasa saya nanti atau ada ke saya akan susahkan mereka kalau saya nak ganti puasa masa akan datang?

Selepas kejadian saya balik kerja dengan keadaan yang betul – betul tertekan memikirkan apa yang orang cakap pada saya. Saya dah cuba untuk tidak hiraukannya tapi sebagai ibu yang sedang hamil, saya rasa em0si dan sangat terkesan.

Saya betul – betul tertekan dengan kecaman orang yang tak habis habisan pada diri saya sejak saya. sejak dari awal puasa lagi. Saya tak nak bebankan perkara remeh ni pada suami sebab suami kerja jauh, saya tak nak dia risau.

Dia cuma balik setiap 2 minggu sekali. Saya masih bersabar. Saya terdengar sendiri kutukan mereka terhadap saya ketika saya di bilik sebeIah tempat mereka mengutuk saya. Lagi teruk mereka h1na saya di belakang.

Mereka cakap saya berpura – pura. Mereka cakap saya tipu doktor kata saya tak boleh berpuasa. Mereka kata saya sengaja malas puasa. Mereka cakap saya manja. Kalau saya memang malas puasa, mesti saya dah tak berpuasa selama sebulan.

Tapi hanya 8 hari saja saya tak berpuasa. Apalah salah dan d0sa jadi ibu mengandung 9 bulan ni. Mmg terh1na sangat rasa.

Akhirnya malam tu saya kecundang seorang diri. PukuI 1 pagi saya jadi sesak nafas, saya rasa baby dah tak bergerak. Saya rasa macam nak pitam dan badan saya menggeIetar seluruh tubuh. Kaki saya jadi biru.

Tiba – tiba kepala saya pening macam dipukuI – pukuI. Family bawak saya ke hospitaI unit kec3masan. Bukan ada tanda – tanda untuk bersalin tapi doktor bagitahu ni sebab saya terlalu str3ss.

Baby saya start dari petang memang tak cukup kiraan gerakan 10 kali. Doktor cucuk saya ubat pelali agar saya dapat tidur dengan tenang barulah saya dapat rehat. Saya terp4ksa duduk dalam ward sebab memang baby tak aktif.

Saya betul – betul rasa tertekan. Kenapa cuma kerana mulut orang boleh efek macam ni pada saya dan anak dalam kandungan. Doktor check jantung baby juga sangat lemah, jadi saya kena stay hospitaI dulu untuk pemantauan. Alhamdulillah selepas beberapa hari saya seIamat bersalin.

Apa yang saya nak kongsikan hanya kerana kecaman dan pengh1naan mulut orang saya jadi macam ni dan hampir membah4yakan anak dalam kandungan. Saya dah berusaha untuk tidak endahkannya tapi saya tewas dan gagal.

Kepada mereka semua yang asyik duk h1na saya tu, saya harap mereka sedarlah. Mereka juga seorang ibu. Kenapa perlu kata nista dan h1naan pada orang lain. Yang peliknya, apalah salah saya pada dorang yang mereka dah buat saya dan anak saya sampai macam ni sekali.

Komen Warganet :

Rose Sazzy : Kadang – kadang perlu jugak untuk kita jadi kurang ajar ye sebab nak mengajar orang yang kurang akal ni. Sejenis saya benda kalau lama – lama serabut saya akan auto kurang ajar supaya tak str3ss dan jadi giIa!!

Syie Nursyahida : Saya mengandung 8 bulan nak masuk 9, saya pon ada masalah gastr1k,bila orang kata masa mengandung la senang boleh puasa penuh. Saya buat tak tau je sebab nanti yang s4kit saya bukan mereka.

Amirah Shardar : Yang paling penting ialah sis kene belajar untuk tidak mendengar apa orang cakap pasal sis. Saya sendiri mengaIaminya, orang cakap akak dulu mengandung sebulan boleh je puasa.

Budak – budak sekarang tak boleh tahan langsung, memang terasa tapi ingat dalam kepala. Anak dorang dah seIamat lahir, anak kita, kita tak tahu, jadi jangan ambik risik0. Badan manusia lain – lain, kita pandai untuk lepaskan str3ss.

Bercakap je dengan husband, kadang – kadang dengan cara tu dia akan lepaskan str3ss.

Amalina Mohamad Sekeri : 1. Puan kena share masalah puan dengan suami. Dia kena dengar dan tahu masalah puan. Puan kan mengandungkan anak dia. Takkan nak cerita kat suami jiran sebeIah?

2. Saya pernah str3ss masa mengandung dulu. Sampai satu tahap, semoga Allah balikkan apa yg mereka cakap, kena pada batang hidung mereka. Ntah kenapa, rasa lega sangat.

Mungkin dalam hidup ni, kita dah jadi baik depan orang sesekali jahat di belakang mereka. Sebab apa? Sebab kita tak mampu membaIas depan – depan. Take care sayang

Apa kata anda?